Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura. To w tę stronę zmierza globalny trend: praca zdalna to coraz częstszy element krajobrazu relacji pomiędzy pracownikiem i pracodawcą. Sprawdzamy, jakie są wady i zalety pracy zdalnej dla pracodawcy i pracownika w IT.

Elastyczny pracodawca

Specjaliści branży IT coraz częściej wybierają firmy, które stwarzają możliwości pracy niestacjonarnej. Nie jest to szczególnie zaskakujące. Tradycyjne pojęcie pracy powoli odchodzi do lamusa. W klimacie gig economy, w którym znikają pojęcia długoletniego zatrudnienia, wzajemnej lojalności zawodowej, stabilności czy szeroko pojętego bezpieczeństwa zatrudnienia, trudno się dziwić pracownikom oczekującym lepszego balansu między życiem prywatnym i pracą, skoro nie zawsze mogą liczyć na etat. Faktem jest, że osoby zatrudnione na B2B czy umowę-zlecenie to freelancerzy lub przedsiębiorcy – a przecież freelancerzy i przedsiębiorcy pracują ile chcą i kiedy chcą. Dlatego też kluczowa staje się elastyczność – nie tylko po stronie pracownika, ale też pracodawcy.

Zdalna praca IT

Elastyczność zatrudnienia jest standardem w branży IT, gdzie coraz więcej osób wybiera B2B. Popularność takich modeli jak body leasing IT czy outsourcing IT wspiera powstanie zupełnie nowego zjawiska: pracownik mieszka w innym mieście lub kraju i realizuje zadania z wykorzystaniem digitalowego środowiska i narzędzi zapewnionych przez zleceniodawcę. Liczne projekty IT są realizowane właśnie w ten sposób. Rekrutacja specjalistów IT również może odbywać się całkowicie zdalnie. Praca, którą można świadczyć z każdego zakątka globu, umożliwiła powstanie coraz liczniejszej grupy tzw. cyfrowych nomadów, czyli osób, które podróżują po świecie, jednocześnie pracując zdalnie.

Praca zdalna w IT

Nie bez powodu pracodawcy w branży IT próbują nieustannie podwyższyć atrakcyjność swoich ofert. By przekonać się o ilości wakatów w tym sektorze, nie trzeba daleko szukać – wystarczy wpisać w przeglądarkę hasło front end praca, Scrum praca czy .net praca. Niedobór wiąże się nie tylko z rozwojem sektora, ale również wzrostem oczekiwanego wynagrodzenia.

Digitalowe biuro

Osoba, która pracuje zdalnie, może ograniczyć dojazdy, co oznacza oszczędność czasu i pieniędzy. Taki model pozwala swobodniej planować swój dzień, a nade wszystko – pracować bardziej komfortowo, w zaciszu swojego domu, bez dress code’u i obiadu z pudełka czy na mieście. Co więcej, praca z domu może oznaczać zwiększenie produktywności, co wiąże się z większą autonomią i kontrolą nad wykonywanymi zadaniami.

Dla pracodawcy to rozwiązanie może być jeszcze bardziej korzystna, niż dla pracownika. I nie chodzi tylko o szczęśliwsze i wydajniejsze zespoły. Największym benefitem jest dużo większa (nie tylko lokalna) możliwość znalezienia talentów i – w modelu pracy całkowicie zdalnej – zmniejszenie wydatków na utrzymanie stanowisk pracy czy nawet powierzchni biurowej. Digitalowe środowisko pracy to też bardziej przejrzyste rozliczanie zadań i lepsza widoczność progresu.

Jak każde rozwiązanie, praca spoza biura ma też wady. Tryb całkowicie zdalny dla wielu osób jest niewyobrażalny. Sporym zagrożeniem jest wydłużenie godzin pracy, brak możliwości emocjonalnego „odłączenia się” i jasnego podziału na pracę i życie prywatne. Kolejną wadą jest izolacja: mimo pozostawania w kontakcie z współpracownikami, spędzanie większości dnia w domu może oznaczać samotność i niezdrową rutynę. Inni domownicy lub obowiązki mogą rozpraszać – praca w biurze oznacza odcięcie się od pozazawodowych aspektów życia. Komunikacja mailowa i telefoniczna może powodować też nieporozumienia i konflikty, których możemy uniknąć, rozmawiając twarzą w twarz.

Praca zdalna w IT

Praca zdalna zmieniła oblicze współczesnego zatrudnienia. Digitalowe środowisko pracy i narzędzia pozwalają znaleźć zatrudnienie w innym mieście lub kraju bez relokacji czy dojazdów. Jest to rozwiązanie, które aktywizuje tych, którzy nie mogą podjąć tradycyjnej pracy, np. osoby starsze, z niepełnosprawnościami lub posiadającymi małe dzieci. Ale życie zawodowe to nie tylko taski i targety, ale również budowanie relacji z innymi osobami. To często na tworzeniu dobrych i trwałych relacji z innymi profesjonalistami opiera się budowanie kariery i pozycji zawodowej. Warto o tym pamiętać, kiedy decydujemy się na pracę w trybie całkowicie zdalnym.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.