SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Poznań Air Show 2018 – relacja
    Lotnictwo

    Poznań Air Show 2018 – relacja

    Michał BanachBy Michał Banach22 maja 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Poznań Air Show 2018 - relacja
    Poznań Air Show 2018 - relacja
    Przedostatni weekend maja był prawdziwym świętem lotnictwa w Poznaniu. W piątek 18 maja miał miejsce Spotters Day na NATO Tiger Meet, a w sobotę i niedzielę (19-20) na lotnisku Ławica odbyły się pokazy lotnicze Poznań Air Show 2018. Oto nasza relacja z tej świetnej imprezy.

    Poznań Air Show 2018 to już trzecia edycja pokazów lotniczych na poznańskim lotnisku Ławica (wcześniej pokazy nosiły nazwę Aerofestival i odbyły się w 2015 i 2016 roku). Tegoroczna edycja była jednak wyjątkowa, ponieważ połączona była z setną rocznicą odzyskania niepodległości przez Polskę, setną rocznicą Powstania Wielkopolskiego oraz setną rocznicą powstania Polskich Sił Powietrznych. Dodatkowo pokazy zbiegły się z odbywającymi się w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego ćwiczeniami NATO Tiger Meet.

    Takie połączenie zaowocowało możliwością zorganizowania wyjątkowych pokazów, na których pojawiły się maszyny, które nie często można oglądać na polskim niebie. Mowa przede wszystkim o samolotach NATO z tzw. Tygrysich Eskadr, w charakterystycznych malowaniach.

    Eurofighter Typhoon "Ghost Tiger" (fot. Michał Banach)
    Eurofighter Typhoon „Ghost Tiger” (fot. Michał Banach)

    Pokazy odbyły się w tym samym miejscu co poprzednie edycje, czyli na północnej części lotniska w pobliżu nowej wieży kontroli lotów. Dzięki takiej lokalizacji odwiedzający pokazy mieli do dyspozycji olbrzymi teren, na którym spokojnie rozstawiono liczne wystawy sprzętu (wojskowego, straży pożarnej i innych służb), namioty załóg i grup lotniczych, a także potężną strefę Grup Rekonstrukcyjnych oraz wystawę statyczną samolotów. Ponadto do dyspozycji odwiedzających oddano strefę foodtracków (których mogło być nieco więcej) oraz liczne atrakcja dla dzieci, które niekonicznie były zainteresowane tym co działo się na niebie.

    Strefa dla widzów została całkiem nieźle zorganizowana, ale miała jedną wadę zwłaszcza dla fotografów – przez znaczną część dnia pokazy odbywały się pod słońce. Na szczęście dzięki podzieleniu pokazów na trzy bloki, zarówno pierwszy jak i ostatni odbywały się o takich porach, że słońce aż tak nie przeszkadzało.

    Boeing E-3A Sentry (LX-N90459) (fot. Michał Banach)
    Boeing E-3A Sentry (LX-N90459) (fot. Michał Banach)
    Boeing E-3A Sentry (LX-N90459) (fot. Michał Banach)
    Boeing E-3A Sentry (LX-N90459) (fot. Michał Banach)

    Tym co chyba najbardziej wyszło organizatorom była pogoda, która była perfekcyjna i zarazem zdradliwa. Bezchmurne niebo i lekki chłodny wiatr sprawiały, że nie czuło się palącego słońca – niektórzy na pewno przypłacili to porządną opalenizną. Dzięki tak dobrej pogodzie udało się zorganizować wszystkie zaplanowane na oba dni pokazy (jedynie z drobnymi przesunięciami kolejności).

    Część lotnicza pokazów była wyjątkowa, ponieważ na poznańskim niebie zaprezentowały się maszyny, których jeszcze u nas nie było (nie licząc bazy w Krzesinach). W pierwszym bloku na niebie swój popis dały warbirdy, czyli dwa Jak-i-3 i Boomerang, Grupa Akrobacyjna Żelazny oraz formacja An-2 i 3AT3, której pokaz chociaż nie należał do najbardziej dynamicznych, budził sporą ciekawość ze względu na nietypowe połączenie maszyn.

    Honker Team (fot. Michał Banach)
    Honker Team (fot. Michał Banach)
    Strefa Grup Rekonstrukcyjnych (fot. Michał Banach)
    Strefa Grup Rekonstrukcyjnych (fot. Michał Banach)
    Strefa Grup Rekonstrukcyjnych (fot. Michał Banach)
    Strefa Grup Rekonstrukcyjnych (fot. Michał Banach)

    Najwięcej emocji budziły jednak dwa kolejne bloki, które zdecydowanie były bardziej widowiskowe i głośniejsze. W drugim bloku swoje umiejętności zaprezentowali piloci biorący udział w NATO Tiger Meet, natomiast w trzecim bloku można było obejrzeć mieszankę historii i szybkości za sprawą Tiger Demo Team Poland, Artura Kielaka, Agaty Nykazy, MiG-a-15 i TS-11 Iskra oraz Supermarine Spitfire, a w niedzielę dodatkowo MiG-a-29.

    Pokaz w powietrzu wypadł znakomicie, jednak nieco zabrakło grup akrobacyjnych, ponieważ poza Grupą Żelazny i 3AT3 oraz Pterodactyl Flight (która w pierwszy dzień wylądowała na samym końcu pokazów, a w drugi wskoczyła nagle między pokazy) wszystkie loty odbywały się solo lub w parach.

    MiG-29 Solo Display (fot. Michał Banach)
    MiG-29 Solo Display (fot. Michał Banach)

    Chociaż sama organizacja pokazów, logistyka oraz komunikacja wyszły dobrze, nieco gorzej wypadła gastronomia, ponieważ liczba foodtracków była niewystarczająca do obsłużenia około 70 000 gości (łącznie w oba dni). Z drugiej strony trzeba pamiętać, że równocześnie w innych częściach miasta odbywał się festiwal foodtracków oraz Pyrkon i Color Run, a w piątek dzień otwarty w bazie w Powidzu, a w niedziele mecz Lech-Legia (to był mocny weekend, pod każdym względem). Wszyscy musieli więc jakoś podzielić swoje zasoby.

    Bez wątpienia Poznań Air Show 2018 był sukcesem i dobrą zapowiedzią dla kolejnych edycji pokazów, które miejmy nadzieję, że będą się odbywały regularnie co rok lub dwa lata. Było głośno i ciekawie, a pokazy można było obejrzeć nawet w okolicach lotniska, ponieważ strefa lotów znajdowała się nad całym portem lotniczym Ławica i okolicznymi osiedlami (co niektórym mieszkańcom mogło się nie podobać). Po wyeliminowaniu kilku drobnych problemów, kolejne edycje na pewno wypadną jeszcze lepiej.

    3AT3 Formation Flying Team (fot. Michał Banach)
    3AT3 Formation Flying Team (fot. Michał Banach)
    3AT3 Formation Flying Team (fot. Michał Banach)
    3AT3 Formation Flying Team (fot. Michał Banach)
    3AT3 Formation Flying Team (fot. Michał Banach)
    3AT3 Formation Flying Team (fot. Michał Banach)
    Extra 330LC (SP-AUP) (fot. Michał Banach)
    Extra 330LC (SP-AUP) (fot. Michał Banach)
    Supermarine Spitfire XVIE (fot. Michał Banach)
    Supermarine Spitfire XVIE (fot. Michał Banach)
    Dassault Rafale (fot. Michał Banach)
    Dassault Rafale (fot. Michał Banach)
    Dassault Rafale (fot. Michał Banach)
    Dassault Rafale (fot. Michał Banach)
    Eurofighter Typhoon (fot. Michał Banach)
    Eurofighter Typhoon (fot. Michał Banach)
    MiG-15UTI (fot. Michał Banach)
    MiG-15UTI (fot. Michał Banach)
    MiG-15UTI (fot. Michał Banach)
    MiG-15UTI (fot. Michał Banach)
    PZL TS-11 Iskra (fot. Michał Banach)
    PZL TS-11 Iskra (fot. Michał Banach)
    PZL TS-11 Iskra (fot. Michał Banach)
    MiG-29 Solo Display (fot. Michał Banach)
    MiG-29 Solo Display (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4056) (fot. Michał Banach)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleTajemnicze piramidy w Güímarze – kto i kiedy je zbudował?
    Next Article Rytuały dla odpoczynku
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    16 sierpnia 20237 Mins Read8 Views

    Oshkosh AirVenture 2023 – relacja

    By Michał Banach0
    29 czerwca 20232 Mins Read287 Views

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (15.06.2023) – galeria

    By Michał Banach0
    23 czerwca 20235 Mins Read409 Views

    Antidotum Airshow Leszno 2023 – relacja

    By Michał Banach0
    1 czerwca 20235 Mins Read471 Views

    Fort Lauderdale AirShow 2023 – relacja

    By Michał Niemczyk0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    29 marca 20205 Mins Read

    Mk I Matilda (A11) – brytyjski lekki czołg piechoty

    Chociaż czołg Mk I Matilda został zaprojektowany w połowie lat 30. stojąca za nim idea…

    Gadgety
    15 marca 20203 Mins Read

    Symulator lotu na urodziny? – zostań pilotem w godzinę

    Wielu mężczyzn marzy o nauce latania. Jednak nie zawsze możliwa jest pełna realizacja tych marzeń.…

    Artykuły
    2 listopada 20202 Mins Read

    Zapomniany eksperymentalny samolot Nord 1601

    Zbudowany w 1950 roku Nord 1601 miał służyć do badań nad właściwościami aerodynamicznymi samolotów z…

    Artykuły
    5 lipca 20153 Mins Read

    Bikini – plażowa rewolucja

    Mimo, że stroje przywołujące na myśl dzisiejsze kostiumy plażowe znały już starożytne Rzymianki, strój kąpielowy…

    Artykuły
    9 grudnia 20185 Mins Read

    Elektrownia jądrowa Three Mile Island – (prawie)amerykański Czarnobyl

    Chociaż największą katastrofą w elektrowni jądrowej jest wypadek w Czarnobylu, w 1986 roku, kilka lat…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.