SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Poznań Air Show 2018 – relacja
    Poznań Air Show 2018 - relacja
    Poznań Air Show 2018 - relacja
    Lotnictwo

    Poznań Air Show 2018 – relacja

    Michał BanachBy Michał Banach22 maja 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Przedostatni weekend maja był prawdziwym świętem lotnictwa w Poznaniu. W piątek 18 maja miał miejsce Spotters Day na NATO Tiger Meet, a w sobotę i niedzielę (19-20) na lotnisku Ławica odbyły się pokazy lotnicze Poznań Air Show 2018. Oto nasza relacja z tej świetnej imprezy.

    Poznań Air Show 2018 to już trzecia edycja pokazów lotniczych na poznańskim lotnisku Ławica (wcześniej pokazy nosiły nazwę Aerofestival i odbyły się w 2015 i 2016 roku). Tegoroczna edycja była jednak wyjątkowa, ponieważ połączona była z setną rocznicą odzyskania niepodległości przez Polskę, setną rocznicą Powstania Wielkopolskiego oraz setną rocznicą powstania Polskich Sił Powietrznych. Dodatkowo pokazy zbiegły się z odbywającymi się w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego ćwiczeniami NATO Tiger Meet.

    Takie połączenie zaowocowało możliwością zorganizowania wyjątkowych pokazów, na których pojawiły się maszyny, które nie często można oglądać na polskim niebie. Mowa przede wszystkim o samolotach NATO z tzw. Tygrysich Eskadr, w charakterystycznych malowaniach.

    Eurofighter Typhoon "Ghost Tiger" (fot. Michał Banach)
    Eurofighter Typhoon „Ghost Tiger” (fot. Michał Banach)

    Pokazy odbyły się w tym samym miejscu co poprzednie edycje, czyli na północnej części lotniska w pobliżu nowej wieży kontroli lotów. Dzięki takiej lokalizacji odwiedzający pokazy mieli do dyspozycji olbrzymi teren, na którym spokojnie rozstawiono liczne wystawy sprzętu (wojskowego, straży pożarnej i innych służb), namioty załóg i grup lotniczych, a także potężną strefę Grup Rekonstrukcyjnych oraz wystawę statyczną samolotów. Ponadto do dyspozycji odwiedzających oddano strefę foodtracków (których mogło być nieco więcej) oraz liczne atrakcja dla dzieci, które niekonicznie były zainteresowane tym co działo się na niebie.

    Strefa dla widzów została całkiem nieźle zorganizowana, ale miała jedną wadę zwłaszcza dla fotografów – przez znaczną część dnia pokazy odbywały się pod słońce. Na szczęście dzięki podzieleniu pokazów na trzy bloki, zarówno pierwszy jak i ostatni odbywały się o takich porach, że słońce aż tak nie przeszkadzało.

    Boeing E-3A Sentry (LX-N90459) (fot. Michał Banach)
    Boeing E-3A Sentry (LX-N90459) (fot. Michał Banach)
    Boeing E-3A Sentry (LX-N90459) (fot. Michał Banach)
    Boeing E-3A Sentry (LX-N90459) (fot. Michał Banach)

    Tym co chyba najbardziej wyszło organizatorom była pogoda, która była perfekcyjna i zarazem zdradliwa. Bezchmurne niebo i lekki chłodny wiatr sprawiały, że nie czuło się palącego słońca – niektórzy na pewno przypłacili to porządną opalenizną. Dzięki tak dobrej pogodzie udało się zorganizować wszystkie zaplanowane na oba dni pokazy (jedynie z drobnymi przesunięciami kolejności).

    Część lotnicza pokazów była wyjątkowa, ponieważ na poznańskim niebie zaprezentowały się maszyny, których jeszcze u nas nie było (nie licząc bazy w Krzesinach). W pierwszym bloku na niebie swój popis dały warbirdy, czyli dwa Jak-i-3 i Boomerang, Grupa Akrobacyjna Żelazny oraz formacja An-2 i 3AT3, której pokaz chociaż nie należał do najbardziej dynamicznych, budził sporą ciekawość ze względu na nietypowe połączenie maszyn.

    Honker Team (fot. Michał Banach)
    Honker Team (fot. Michał Banach)
    Strefa Grup Rekonstrukcyjnych (fot. Michał Banach)
    Strefa Grup Rekonstrukcyjnych (fot. Michał Banach)
    Strefa Grup Rekonstrukcyjnych (fot. Michał Banach)
    Strefa Grup Rekonstrukcyjnych (fot. Michał Banach)

    Najwięcej emocji budziły jednak dwa kolejne bloki, które zdecydowanie były bardziej widowiskowe i głośniejsze. W drugim bloku swoje umiejętności zaprezentowali piloci biorący udział w NATO Tiger Meet, natomiast w trzecim bloku można było obejrzeć mieszankę historii i szybkości za sprawą Tiger Demo Team Poland, Artura Kielaka, Agaty Nykazy, MiG-a-15 i TS-11 Iskra oraz Supermarine Spitfire, a w niedzielę dodatkowo MiG-a-29.

    Pokaz w powietrzu wypadł znakomicie, jednak nieco zabrakło grup akrobacyjnych, ponieważ poza Grupą Żelazny i 3AT3 oraz Pterodactyl Flight (która w pierwszy dzień wylądowała na samym końcu pokazów, a w drugi wskoczyła nagle między pokazy) wszystkie loty odbywały się solo lub w parach.

    MiG-29 Solo Display (fot. Michał Banach)
    MiG-29 Solo Display (fot. Michał Banach)

    Chociaż sama organizacja pokazów, logistyka oraz komunikacja wyszły dobrze, nieco gorzej wypadła gastronomia, ponieważ liczba foodtracków była niewystarczająca do obsłużenia około 70 000 gości (łącznie w oba dni). Z drugiej strony trzeba pamiętać, że równocześnie w innych częściach miasta odbywał się festiwal foodtracków oraz Pyrkon i Color Run, a w piątek dzień otwarty w bazie w Powidzu, a w niedziele mecz Lech-Legia (to był mocny weekend, pod każdym względem). Wszyscy musieli więc jakoś podzielić swoje zasoby.

    Bez wątpienia Poznań Air Show 2018 był sukcesem i dobrą zapowiedzią dla kolejnych edycji pokazów, które miejmy nadzieję, że będą się odbywały regularnie co rok lub dwa lata. Było głośno i ciekawie, a pokazy można było obejrzeć nawet w okolicach lotniska, ponieważ strefa lotów znajdowała się nad całym portem lotniczym Ławica i okolicznymi osiedlami (co niektórym mieszkańcom mogło się nie podobać). Po wyeliminowaniu kilku drobnych problemów, kolejne edycje na pewno wypadną jeszcze lepiej.

    3AT3 Formation Flying Team (fot. Michał Banach)
    3AT3 Formation Flying Team (fot. Michał Banach)
    3AT3 Formation Flying Team (fot. Michał Banach)
    3AT3 Formation Flying Team (fot. Michał Banach)
    3AT3 Formation Flying Team (fot. Michał Banach)
    3AT3 Formation Flying Team (fot. Michał Banach)
    Extra 330LC (SP-AUP) (fot. Michał Banach)
    Extra 330LC (SP-AUP) (fot. Michał Banach)
    Supermarine Spitfire XVIE (fot. Michał Banach)
    Supermarine Spitfire XVIE (fot. Michał Banach)
    Dassault Rafale (fot. Michał Banach)
    Dassault Rafale (fot. Michał Banach)
    Dassault Rafale (fot. Michał Banach)
    Dassault Rafale (fot. Michał Banach)
    Eurofighter Typhoon (fot. Michał Banach)
    Eurofighter Typhoon (fot. Michał Banach)
    MiG-15UTI (fot. Michał Banach)
    MiG-15UTI (fot. Michał Banach)
    MiG-15UTI (fot. Michał Banach)
    MiG-15UTI (fot. Michał Banach)
    PZL TS-11 Iskra (fot. Michał Banach)
    PZL TS-11 Iskra (fot. Michał Banach)
    PZL TS-11 Iskra (fot. Michał Banach)
    MiG-29 Solo Display (fot. Michał Banach)
    MiG-29 Solo Display (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4056) (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTOG1 i TOG2 – czołgi które nigdy nie powinny powstać
    Next Article Rytuały dla odpoczynku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    4 stycznia 20233 Mins Read

    Retro Motor Show 2022 – relacja

    29 października 20222 Mins Read

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (19.10.2022) – galeria

    27 października 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.