SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Porsche 64 – rajdowy pierwowzór Porsche
    Porsche 64 - rajdowy pierwowzór Porsche
    Porsche 64 - rajdowy pierwowzór Porsche
    Artykuły

    Porsche 64 – rajdowy pierwowzór Porsche

    Michał BanachBy Michał Banach21 stycznia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Chociaż bez wątpienia najsłynniejszym modelem Porsche jest 911, już zaprezentowany w 1948 roku model 356 miał swój charakterystyczny dla tej marki wygląd. Zanim jednak oba te samochody powstały, Ferdinand Porsche zaprojektował wyścigowy samochód Typ 60K10, znany bardziej jako Porsche 64.

    Na krótko przed wybuchem II wojny światowej w Niemczech zrodził się pomysł promocji niemieckiej motoryzacji oraz przede wszystkim systemu autostrad za sprawą wyścigu na trasie Berlin-Rzym, który miał odbyć się we wrześniu 1939 roku. Z myślą o tej imprezie, Ferdinand Porsche rozpoczął prace nad szybkim samochodem wyścigowym, opartym o plany niezrealizowanego projektu Typ 114.

    Porsche 64 (fot. Porsche)
    Porsche 64 (fot. Porsche)

    Niestety pierwotne plany zbudowania samochodu przy wsparciu państwowych firm nie mogły zostać zrealizowane. Jedynym wyjściem było zaprojektowanie nowego samochodu od podstaw w oparciu o dostępne podzespoły Volkswagena. Naturalnym wyborem było więc wykorzystanie podwozia samochodu Typ 60 (który przerodził się później w słynnego Volkswagena Garbusa), na którym umieszczono specjalne, aerodynamiczne nadwozie, zaprojektowane w wyniku dogłębnych testów w tunelu aerodynamicznym. Ze względu na liczbę prób jakie wykonano, samochód otrzymał oznaczenie Typ 60K10 (od podwozia z modelu Typ 60 i dziesiątego nadwozia zaprojektowanego w ramach projektu. Z czasem nadano mu jednak bardziej uproszczone oznaczenie Porsche 64.

    Ze względu na charakter samochodów, podjęto decyzję o zbudowaniu 3 egzemplarzy, które powstawały całkowicie ręcznie. Pierwszy z nich ukończono dopiero 19 sierpnia 1939 roku, przez co pomysł wystawienia samochodów w planowanym wyścigu nie doszedł do skutku. Dodatkowo wybuch II wojny światowej sprawił, że całą imprezę ostatecznie odwołano. Mimo to prace nad prototypami kontynuowano i 20 grudnia 1939 roku zbudowano drugi egzemplarz, a trzeci powstał 15 czerwca 1940 roku.

    Porsche 64 (fot. Porsche)
    Porsche 64 (fot. Porsche)

    Porsche 64 miały 4 m długości, 1,7 m szerokości i 1,25 m wysokości. Napęd zapewniał czterocylindrowy silnik o pojemności 1 litra i mocy 50 KM, zapewniający prędkość maksymalną 140 km/h (chociaż oficjalnie podawana jest 173 km/h).

    Początkowo wykorzystywano je do prób, ale ostatecznie pierwszy egzemplarz trafił w ręce Bodo Lafferentza, który miał w nim wypadek, w wyniku którego auto zostało zniszczone. Drugi egzemplarz miał zostać w fabryce i być wykorzystywany do prób, natomiast trzeci wykorzystywał sam Ferdinand Porsche.

    W momencie zakończenia wojny oba istniejące egzemplarze wyścigowego Porsche znajdowały się pod opieką Ferdinanda Porsche. Drugi egzemplarz został następnie przejęty przez Amerykanów, którzy po obcięciu dachu, wykorzystywali go aż do momentu, gdy samochód się popsuł. Porzucono go, a z czasem rozebrano na części.

    Porsche 64 (fot. Porsche)
    Porsche 64 (fot. Porsche)

    Ostatni egzemplarz do 1947 roku używany był przez Ferdinanda Porsche, a następnie trafił w ręce Battista Farina, który odrestaurował go i przywrócił do pełnej sprawności dla kierowcy wyścigowego Otto Mathé, który używał go przez kilka lat podczas wyścigów. W kolejnych latach auto kilkukrotnie zmieniło właściciela, cały czas pozostając obecnie w rękach prywatnych, ale obecnie udostępniona jest w w muzeach. Zbudowano również replikę drugiego egzemplarza Porsche, który obecnie znajduje się w USA.

    Chociaż Porsche 64 nie osiągnęło większych sukcesów, samochód ten stał się prawdopodobnie wzorem do zaprojektowania po II wojnie światowej modelu 356, który zapoczątkował charakterystyczną linię nadwozia cechującą wszystkie modele Porsche.

    Porsche 64 (fot. Porsche)
    Porsche 64 (fot. Porsche)
    Porsche 64 (fot. Porsche)
    Porsche 64 (fot. Porsche)
    Nadwozie Porsche 64 (fot. Mario/Wikimedia Commons)
    Nadwozie Porsche 64 (fot. Mario/Wikimedia Commons)
    Replika Porsche 64
    Replika Porsche 64

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRadzieckie tytanowe okręty podwodne projektu 705 Lira (Alfa)
    Next Article Achzarit – izraelski ciężki transporter opancerzony
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.