SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Pont Gustave-Flaubert – najwyższy podnoszony most na świecie
    Pont Gustave-Flaubert - najwyższy podnoszony most na świecie
    Pont Gustave-Flaubert - najwyższy podnoszony most na świecie
    Artykuły

    Pont Gustave-Flaubert – najwyższy podnoszony most na świecie

    Michał BanachBy Michał Banach14 czerwca 2022Updated:28 czerwca 2022Brak komentarzy2 Mins Read
    Most Pont Gustave-Flaubert w Rouen nad Sekwaną powstał w 2008 roku i jest obecnie najwyższym podnoszonym mostem na świecie. Koszt budowy mostu wraz z dojazdami i infrastrukturą wyniósł 137 mln euro.

    Chociaż Rouen nie jest dużym miastem, przebiega przez nie szlak wodny z Hawru. W związku z tym znajdujący się w mieście port jest ważnym punktem przeładunkowym. Miasto znajduje się nad Sekwaną, przez co oba brzegi rzeki połączone są licznymi mostami. Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku lokalne władze uznały, że w zachodniej części miasta potrzebny jest nowy most. Problemem był jednak fakt, że miał on oddzielać część nabrzeży od portu.

    Pont Gustave-Flaubert (fot. MOSSOT)
    Pont Gustave-Flaubert (fot. MOSSOT)

    W tej sytuacji potrzebne było zbudowanie takiego mostu, który zapewni odpowiedni prześwit, umożliwiający przepływanie pod nim dużych statków. Rozważano kilka typów mostów i przepraw (w tym tunel), ale ostatecznie uznano, że najlepszym rozwiązaniem jest budowa mostu podnoszonego. Tylko taki most zapewniał odpowiedni prześwit, oraz możliwe było doprowadzenie do niego krótkich dróg dojazdowych.

    Ostatecznie w 2004 roku ruszyły prace nad przeprawą. Budowę mostu zakończono w 2007 roku, a 25 września 2008 roku przeprawa została oddana do użytku. Most nazwano Pont Gustave-Flaubert. Ma on 120 m długości (główne przęsło ma 100 m długości), a wraz z drogami dojazdowymi ma 670 m długości. Standardowy prześwit przy opuszczonym moście wynosi 7 m i jest wystarczający dla większości jednostek poruszających się po Sekwanie. Po podniesieniu prześwit wzrasta do 55 m, co pozwala na przepłynięcie np. statkom wycieczkowym lub żaglowcom. Podnoszona część mostu waży 1300 ton i oparta jest na 4 pylonach o wysokości 86 m każdy.

    Pont Gustave-Flaubert (fot. Raimond Spekking)
    Pont Gustave-Flaubert (fot. Raimond Spekking)

    Most zaprojektowano z myślą o obsłudze około 50 000 samochodów dziennie. Dodatkowo około 1/4 wszystkich ciężarówek przejeżdżających przez miasto porusza się tym mostem. Co ciekawe, Pont Gustave-Flaubert ma być podnoszony około… 30 razy rocznie. Sama operacja podniesienia lub opuszczenia mostu zajmuje 12 minut.

    Od początku przeprawa budziła kontrowersje. Wysoki koszt budowy (sam most kosztował 60 mln euro, a cały projekt 137 mln euro) oraz stosunkowo mała przydatność przeprawy sprawiły, że mieszkańcy krytykowali projekt. Co istotne, zanim most oddano do użytku, ukończono budowę dodatkowych terminali i nabrzeży w zachodniej części Rouen, przed mostem. Tym samym zapotrzebowanie na tak skomplikowany most znacząco spadło. Mimo to Pont Gustave-Flaubert powstał i stał się najwyższym mostem podnoszonym na świecie.

    Pont Gustave-Flaubert (fot. MOSSOT)
    Pont Gustave-Flaubert (fot. MOSSOT)
    Pont Gustave-Flaubert (fot. Pline/Wikimedia Commons)
    Pont Gustave-Flaubert (fot. Pline/Wikimedia Commons)
    Pont Gustave-Flaubert (fot. Wikimedia Commons)
    Pont Gustave-Flaubert (fot. Wikimedia Commons)
    Pont Gustave-Flaubert (fot. Glabb/Wikimedia Commons)
    Pont Gustave-Flaubert (fot. Glabb/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułWright XF3W Apache – od myśliwca po samolot eksperymentalny
    Następny artykuł Mil Mi-10 – latający dźwig
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Caudron G.III – samolot szkolny i do zadań specjalnych

    16 czerwca 20223 Mins Read

    Chrysler Building – jedna z ikon Nowego Jorku

    12 czerwca 20225 Mins Read

    D-Day – lądowanie w Normandii (1944)

    6 czerwca 202213 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.