SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Południowoafrykański śmigłowiec szturmowy Denel Rooivalk
    Południowoafrykański śmigłowiec szturmowy Denel Rooivalk
    Południowoafrykański śmigłowiec szturmowy Denel Rooivalk
    Artykuły

    Południowoafrykański śmigłowiec szturmowy Denel Rooivalk

    Michał BanachBy Michał Banach26 lipca 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Ze względu na embarga nałożone na RPA w latach 70., zakazujące sprzedaży uzbrojenia do tego kraju, południowoafrykańska armia musiała sama zadbać o swoje uzbrojenie w oparciu o krajowy przemysł. Efektem tego było powstanie śmigłowca szturmowego Denel (AH-2) Rooivalk Mk.1.

    Geneza

    W latach 60. RPA włączyło się do trwającej przez wiele lat wojny granicznej z sąsiednimi krajami. Chociaż początkowo konflikt miał charakter lokalny, z czasem jego skala zaczęła rosnąć, podobnie jak zaangażowane w niego siły. Walki graniczne zintensyfikowały się, a biorące udział w konflikcie strony zaczęły korzystać z coraz cięższego sprzętu bojowego, w tym czołgów.

    Atlas Oryx
    Atlas Oryx

    Siły zbrojne RPA nie dysponowały w tym czasie odpowiednimi samolotami zdolnymi do zwalczania celów naziemnych, w tym zwłaszcza czołgów. Napięta sytuacja polityczna na arenie międzynarodowej dodatkowo utrudniała pozyskiwanie nowoczesnego uzbrojenia przez władze Republiki Południowej Afryki. Punktem kulminacyjnym tych problemów było nałożenie embarga na dostawy uzbrojenia w 1977 roku.

    W zaistniałej sytuacji, RPA nie mogło liczyć na pozyskanie nowych typów zagranicznego uzbrojenia, mimo iż siły zbrojne wyraźnie potrzebowały przede wszystkim nowych samolotów oraz śmigłowców szturmowych, zdolnych do zwalczania czołgów, punktów oporu oraz broni przeciwlotniczej. Rozwiązania tymczasowe, takie jak dostosowanie śmigłowców transportowych, lub posiadanych samolotów do przenoszenia broni przeciwpancernej nie były możliwe do zrealizowania. Jedynym wyjściem było opracowanie własnych konstrukcji.

    Atlas XH-1 Alpha
    Atlas XH-1 Alpha

    W ramach zakrojonego na szeroką skalę programu rozwoju uzbrojenia, władze RPA zleciły zakładom Atlas Aircraft Corporation opracowanie lokalnej odmiany śmigłowca Aérospatiale SA 330 Puma, będącego podstawowym śmigłowcem transportowym w kraju. Maszyna miała zostać lepiej dostosowana do warunków panujących w RPA. W trakcie prac nad śmigłowcem, który otrzymał oznaczenie Atlas Oryx, pojawił się pomysł wykorzystania go do zbudowania śmigłowca szturmowego.

    Aby sprawdzić sensowność takiego rozwiązania, przebudowano jeden egzemplarz śmigłowca Aérospatiale Alouette III na demonstrator koncepcji maszyny szturmowej Atlas XH-1 Alpha. Przekonstruowano kokpit tak, aby dwaj piloci siedzieli w tandemie, a pod kokpitem umieszczono działko kalibru 20 mm. Maszyna wzbiła się w powietrze 3 lutego 1985 roku i posłużyła do licznych testów, które wykazały sensowność przebudowy śmigłowca transportowego. Ze względu na słabe osiągi XH-1, uznano, że za bazę powinien posłużyć opracowywany już Oryx.

    Atlas XH-1 Alpha
    Atlas XH-1 Alpha

    Denel Rooivalk i jego bolesne narodziny

    Mimo zaangażowania dużych środków finansowych, prace nad zbudowaniem śmigłowca szturmowego w oparciu o konstrukcję Oryxa szły powoli. Z jednej strony wojsku zależało na bardzo uniwersalnej maszynie, a zakładom Atlas (później przemianowanym na Denel) na stworzeniu jak najlepszego śmigłowca, tak wielu polityków i decydentów uważało, że taka maszyna będzie… zagrożeniem dla innych projektów zbrojeniowych.

    Przepychanki polityczne w połączeniu z olbrzymim zakresem prac jakie należało wykonać sprawiły, że pierwszy lot prototypu nowego śmigłowca miał miejsce 11 lutego 1990 roku, na krótko przed zakończeniem wojen granicznych. W zaistniałej sytuacji dalszy los programu stanął pod znakiem zapytania. Dodatkowo nałożone na RPA embargo zostało zdjęte po przemianach politycznych i wycofaniu się kraju z polityki apartheidu, co otworzyło nowe możliwości.

    Denel Rooivalk
    Denel Rooivalk

    Ostatecznie podjęto decyzję o zmniejszeniu zamówienia z 36 na 12 egzemplarzy śmigłowca, który otrzymał oznaczenie Denel (AH-2) Rooivalk Mk.1. Nie oznaczało to jednak przyśpieszenia prac. Do kwietnia 2005 roku gotowych do służby było tylko 6 maszyn, a dostawy pozostałych przeciągnęły się do 2007 roku. Próby odbiorcze oraz wprowadzanie modyfikacji potrwało kolejnych kilka lat i dopiero w 2011 roku śmigłowce weszły do służby. W toku eksploatacji Rooivalki otrzymały drobne modyfikacje, m.in. awioniki i wyposażenia elektronicznego. Ich służba jest obecnie stosunkowo spokojna, a jedynym istotniejszym epizodem był udział w misji stabilizacyjnej ONZ w Kongo. Wszystkie maszyny są obecnie częścią 16 eskadry SAAF.

    Warto dodać, że w ostatnich latach Denel Aviation nawiązało współpracę z wieloma zagranicznymi podmiotami, a której celem jest eksport śmigłowców Rooivalki. Sugerowano m.in. że maszyny te mogłyby zostać zaoferowane Polsce w ramach planowanego programu Kruk (realność takiej oferty jest jednak niewielka, ponieważ nasz kraj nie ma żadnych konkretnych relacji gospodarczych z RPA, w związku z czym jest mało prawdopodobne, aby oferta uwzględniała interesy gospodarcze polskiego przemysłu zbrojeniowego).

    Denel Rooivalk
    Denel Rooivalk

    Śmigłowiec Denel Rooivalki  ma 18,7 m długości i masę startową wynoszącą 8750 kg. Napęd stanowią dwa silniki Turbomeca Makila 1K2 o mocy 1904 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 309 km/h i przelotową 278 km/h, oraz zasięg 740 km. Uzbrojenie składa się z działka F2 kalibru 20 mm, 8 lub 16 kierowanych pocisków przeciwpancernych Mokopa ZT-6, 4 przeciwlotniczych pocisków Mistral lub 38 albo 76 niekierowanych rakiet kalibru 70 mm.

    Denel Rooivalk
    Denel Rooivalk

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWalizka Thule Revolve Carry On Spinner – recenzja
    Next Article Wybieramy nawigację samochodową! Wszystko, co musisz wiedzieć
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Muzeum Techniki Lotniczej i Naziemnej Vyškov

    30 grudnia 20223 Mins Read

    Jess Dixon i jego zapomniany Flying Ginny

    19 lipca 20222 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.