SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Polskie parowozy pośpieszne Pt47
    Polskie parowozy pośpieszne Pt47
    Polskie parowozy pośpieszne Pt47
    Artykuły

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    Michał BanachBy Michał Banach25 września 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Po II wojnie światowej stan polskiego transportu kolejowego był bardzo zły. Zniszczona trakcja, zużyty tabor i trudności z zaspokojeniem bieżących potrzeb. W związku z tym podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji nowych parowozów w oparciu o stare, sprawdzone projekty, ale zmodyfikowane do nowych potrzeb. Tak narodził się parowóz pośpieszny Pt47.

    Aby maksymalnie przyśpieszyć prace, PKP zleciła opracowanie planów nowego parowozu pośpiesznego do ciężkich dalekobieżnych pociągów pasażerskich w oparciu o parowozy serii Pt31 produkowane przed wojną. Już na etapie prac zauważono jednak, że chociaż Pt31 uznawano za bardzo udane pojazdy, mogły zostać usprawnione. W związku z tym opracowano praktycznie nowy projekt, zachowując jedynie ogólne wymiary i parametry starszych parowozów. Nawet osiągi nie uległy większym zmianom.

    Pt47-13 (fot. Jakub Hałun)
    Pt47-13 (fot. Jakub Hałun)

    Produkcję nowych parowozów oznaczonych jako Pt47 zlecono zakładom Fablok w Chrzanowie oraz HCP w Poznaniu. Parowozy miały wraz z tendrem 23,8 m długości, a ich masa służbowa wynosiła 103 tony. Prędkość maksymalna wynosiła około 110 km/h.

    W zakładach w Chrzanowie w latach 1948-1951 wyprodukowano łącznie w dwóch partiach 120 egzemplarzy, a w Poznaniu 60. Pierwszy egzemplarz trafił do eksploatacji 14 grudnia 1948 roku. W kolejnych latach Pt47 trafiły praktycznie do wszystkich parowozowni w Polsce. Od początku kierowano je na najważniejsze trasy.

    Pt47-65 (fot. MacQtosh)
    Pt47-65 (fot. MacQtosh)

    Dzięki dobrej i sprawdzonej konstrukcji Pt47 wykorzystywano bardzo intensywnie – niektóre egzemplarze dziennie pokonywały trasy o długości ponad 500 km. Tak intensywna eksploatacja zaczęła jednak z czasem wpływać na szybsze zużycie parowozów. Pierwszy z nich wycofano z eksploatacji już w 1965 roku, a w latach 70. systematycznie odstawiano je do rezerwy, z której wróciły na krótko z powodu problemów z eksploatacja lokomotyw spalinowych.

    Ostatecznie 30 października 1988 roku wycofano z regularnej eksploatacji ostatni z parowozów serii Pt47. Nie oznaczało jednak definitywnego końca ich kariery. Pojedyncze egzemplarze wracały na tory jeszcze przez lata, obsługując głównie specjalne składy, zarówno krajowe jak i międzynarodowe oraz towarowe. Wiele parowozów tego typu zachowano w muzeach i na bocznicach w całym kraju. Jeden – Pt47-65 trafił do Wolsztyna, gdzie cały czas pozostaje w eksploatacji jako jedyny Pt47. Wykorzystywany jest z przerwami na trasach turystycznych, przy czym wyposażono go w tender 34D74-42, który chociaż nie jest oryginalny, pozwala na wykorzystanie znajdującej się w Wolsztynie obrotnicy (na której oryginalny tender był za długi).

    Pt47-65 (fot. Hugh Llewelyn)
    Pt47-65 (fot. Hugh Llewelyn)
    Nie każdy parowóz Pt47 skończył na złomie lub w muzeum (fot. Alf van Beem)
    Nie każdy parowóz Pt47 skończył na złomie lub w muzeum (fot. Alf van Beem)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAuburn Eight Supercharged Speedster (1935)
    Next Article L0 – najszybszy pociąg świata
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    4 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.