SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Polskie parowozy bezogniowe 1U
    Polskie parowozy bezogniowe 1U
    Polskie parowozy bezogniowe 1U
    Artykuły

    Polskie parowozy bezogniowe 1U

    Michał BanachBy Michał Banach13 lipca 2021Brak komentarzy2 Mins Read
    Parowozy 1U produkowane w latach 1956-1967 przez zakłady Fablok i ZNTK Wrocław były najbardziej znanymi w Polsce i produkowanymi seryjnie parowozami bezogniowymi, czyli pozbawionymi paleniska. Wykorzystywano je w zakładach przemysłowych.

    Typowy parowóz w dużym uproszczeniu wyposażony jest w kocioł w którym znajduje się woda, oraz palenisko, które służy do podgrzewania tej wody. Wytworzona para służy natomiast do napędy lokomotywy. Rozwiązanie to chociaż jest skuteczne i sprawdzone, nie jest w pełni bezpieczne. Otwarte palenisko, do którego dorzuca się regularnie paliwo w postaci węgla generuje iskry. Było to szczególnie niebezpieczne w przypadku parowozów operujących w rafineriach, składach materiałów łatwopalnych itp.

    Rozwiązaniem tego problemu było stosowanie lokomotyw spalinowych, ale zanim te zyskały popularność powstały tzw. parowozy bezogniowe. Lokomotywy tego typu były z jednej strony parowozami, ale pozbawione były paleniska. Zamiast kotła, parowozy te posiadały zbiornik napełniany parą z stacjonarnego zbiornika. Para z zbiornika była wykorzystywana w taki sam sposób jak w typowych parowozach.

    Parowóz 1U (fot. Crusier/Wikimedia Commons)
    Parowóz 1U (fot. Crusier/Wikimedia Commons)

    W latach 50. w Polsce opracowano specjalne przemysłowe parowozy bezogniowe 1U przeznaczone do pracy w warunkach, w których wykorzystanie typowych parowozów było obarczone zbyt dużym ryzykiem pożaru. Prace projektowe nad parowozami prowadzone były w latach 1953-1954 w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Taboru Kolejowego.

    Produkcja parowozów prowadzona była w zakładach Fablok w Chrzanowie oraz w ZNTK Wrocław. Łącznie w dwóch seriach w latach 1956-1958 i 1961-1967 wyprodukowano 36 parowozów tego typu. Miały one 8,6 m długości i masę służbową 35 ton. Ze względu na przeznaczenie, ich prędkość wynosiła zaledwie 30 km/h. Napełnienie zbiornika pary zajmowało 30 minut i pozwalało na maksymalnie 6 godzin eksploatacji.

    Parowozy typu 1U w Mazurskich Zakładach Roszarniczych (fot. Piotr Klawczyński)
    Parowozy typu 1U w Mazurskich Zakładach Roszarniczych (fot. Piotr Klawczyński)

    Parowozy typu 1U eksploatowano głównie w elektrociepłowniach, elektrowniach, hutach i dużych zakładach przemysłowych. Część z nich wycofano z eksploatacji stosunkowo szybko bo już w latach 70. zastępując je lokomotywami z silnikami diesla. Niektóre pozostały jednak w eksploatacji aż do 2000 roku. Do naszych czasów przetrwały 3 parowozy tego typu, a los jednego nie jest znany (prawdopodobnie został zezłomowany). Dwa egzemplarze znajdują się w Muzeum Komunikacji w Warszawie, jeden w Jaworzynie Śląskiej.

    Lokomotywy te były jednymi z większych i popularniejszych produkowanymi w Polsce parowozów bezogniowych. Ponadto przerabiano czasami starsze tradycyjne parowozy na wersje bezogniowe, ale były to pojedyncze przypadki. Co ciekawe, parowozy typu 1U był ostatnimi parowozami jakie wyprodukowano w Polsce.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePrivacy coins – czym różnią się od zwykłej kryptowaluty?
    Next Article Koszulki polo męskie – kilka pomysłów na modne stylizacje
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    GM Aerotrain

    5 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.