SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Polski pociąg pancerny Danuta
    Polski pociąg pancerny Danuta
    Polski pociąg pancerny Danuta
    Artykuły

    Polski pociąg pancerny Danuta

    Michał BanachBy Michał Banach2 lipca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Chociaż pociągi pancerne największą popularność zyskały na początku XX wieku, wykorzystywano je z różnymi skutkami aż do II wojny światowej. W Polsce wykorzystywano kilkanaście pociągów i wiele improwizowanych pociągów pancernych. Jednym z bardziej znanych jest pociąg pancerny Danuta.

    Historia powstania pociągu jest dosyć skomplikowana i pełna białych plam. Prawdopodobnie pierwsze wagony wchodzące w skład przyszłej Danuty zostały zdobyte przez powstańców wielkopolskich 16 lub 18 lutego 1919 roku w bitwie pod Rynarzewem i pochodziły z niemieckiego pociągu pancernego Panzerzug 22. Nazwę Danuta miał mu nadać jeden z rannych żołnierzy, który napisał na pancerzu lokomotywy imię swojej żony.

    Pociąg pancerny Danuta
    Pociąg pancerny Danuta

    Oficjalnie pociąg pancerny Danuta (później oznaczony jako nr. 11) został poświęcony i włączony w skład wojsk wielkopolskich 30 maja 1919 roku. Po zakończeniu walk w Wielkopolsce, poddano go modernizacji w zakładach Cegielskiego w Poznaniu, a następnie wysłano na front wschodni, gdzie brał udział w walkach nad rzeką Łań a później pod Żabinką i nad Bugiem, oraz w kilku innych bitwach.

    W latach 30. pociąg poddano kolejnej modernizacji, która nadała mu formę, w której służył aż do końca swoich dni we wrześniu 1939 roku. Wymieniono lokomotywę na Ti3, zainstalowano dodatkowe uzbrojenie, a później zmodernizowano wagony pomocnicze. Ostatecznie, w 1939 roku pociąg pancerny nr. 11 Danuta składał się z parowozu (zawsze znajdującego się w środku pociągu) wraz z węglarką, 2 wagonów artyleryjskich uzbrojonych w 1 armatę kalibru 75 mm i 1 haubicę kalibru 100 mm oraz 9 karabinów maszynowych każdy, wagonu szturmowego, 2 platform Pdks, 2 wagonów osobowych, 1 cysterny wodnej, 1 wagonu warsztatowego i 5 drezyn dla tankietek TKS i 2 dla czołgów lekkich FT. Załoga pociągu składała się z 9 oficerów, 60 podoficerów i 123 szeregowych. Dodatkowe wyposażenie stanowiły 3 motocykle Sokół, 1 samochód osobowy, 2 samochody terenowe wz. 34 i 1 furgon.

    Pociąg pancerny Danuta
    Pociąg pancerny Danuta

    Danuta w sierpniu 1939 roku oddelegowana została do służby w okolicach Poznania w ramach Armii Poznań i należącej do niej 26 Dywizji Piechoty. Ze względu na niemiecką przewagę w powietrzu, w trakcie kampanii wrześniowej, działania pociągu był utrudnione, ale mimo to jego załoga aktywnie uczestniczyła w starciach w okolicach Żnina, Inowrocławia, Torunia, Kutna oraz podczas bitwy nad Bzurą.

    16 września pociąg walczył w okolicach Urzecza i Dębowej Góry, gdzie skutecznie spowalniał niemieckie natarcie. Podczas odwrotu Danuta wpadła jednak w zasadzkę. W trakcie walk zniszczeniu uległa lokomotywa, przez co pociąg nie mógł się dalej wycofać. Gdy zapasy amunicji zaczęły się kończyć, dowódca pociągu, kpt. Bronisław Korobowicz podjął decyzję o opuszczeniu pociągu. Tankietki TKS wycofały się, a pozostałe wagony zaminowano i przygotowano do wysadzenia.

    Pociąg pancerny Danuta
    Pociąg pancerny Danuta

    Gdy do pociągu dotarli niemieccy żołnierze, część składu została wysadzona w powietrze. Członkowie załogi, którzy przeżyli bitwę, wycofali się do Warszawy, gdzie obsadzili prowizoryczny pociąg pancerny na Dworcu Gdańskim. Tym samym historia pociągu pancernego nr. 11 Danuta dobiegła końca.

    Pociąg pancerny Danuta
    Pociąg pancerny Danuta
    Pociąg pancerny Danuta
    Pociąg pancerny Danuta

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrótka historia wózka inwalidzkiego
    Next Article Sprzedaż auta skupowi coraz lepszą ofertą
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.