Kolejne loty

Lindbergh udowodnił, że lot przez Atlantyk jest możliwy. Krótko po jego wyczynie kolejni piloci podejmowali próby przelotu między Europą a Ameryką. Nie wszystkim się to udawało. Cały czas były to jednak loty pokazowe i eksperymentalne. Dopiero w 1928 roku uruchomiono pierwsze regularne połączenie między Europą a Ameryką. Obsługiwały je niemieckie sterowce.

Niemiecki sterowiec Graf Zeppelin

Niemiecki sterowiec Graf Zeppelin

Pierwszy pasażerski lot sterowca przez Atlantyk rozpoczął się 11 października 1928 roku i zakończył lądowaniem sterowca Graf Zeppelin w New Jersey 15 października. W kolejnych latach kilka niemieckich sterowców zaczęło obsługiwać tę trasę. Równolegle uruchomiono połączenia lotnicze obsługiwane przez wodnosamoloty. Te musiały jednak często lądować np. na Azorach, w celu uzupełnienia paliwa.

W dniach 17-18 czerwca 1928 roku Amelia Earhart jako pierwsza kobieta przeleciała Atlantyk. Niestety była tylko pasażerem samolotu pilotowanego przez Wilmera Stutza. Dopiero 20 maja 1932 roku udało jej się samotnie przelecieć przez Atlantyk samolotem Lockheed Vega 5b. Lot trwał około 15 godzin.

Amelia Earhart

Amelia Earhart

W dniach 7-8 maja 1933 roku polski pilot, Stanisław Skarżyński przeleciał samotnie przez Południowy Atlantyk. Swoim RWD-5bis pokonał dystans 3582 km. Dokonał tego jako pierwszy Polak.

Pierwsza pasażerska linia lotnicza między Ameryką, a Europą, regularnie obsługiwana przez samoloty ruszyła 24 czerwca 1939 roku. Linie lotnicze Pan American wykorzystywały na niej łodzie latające Boeing 314. W kolejnych miesiącach ruszyły dalsze połączenia.

Boeing 314 Clipper linii Pan American

Boeing 314 Clipper linii Pan American

Pierwszy odrzutowiec pokonał Atlantyk 14 lipca 1948 roku. Było to dokładnie sześć maszyn de Havilland Vampire F3. Maszyny pokonały tę trasę z międzylądowaniami. Równolegle uruchomiono liczne połączenia obsługiwane przez duże samoloty pasażerskie o napędzie tłokowym, takie jak np. Boeing 377.

Dopiero 10 lat później, 4 października 1958 roku uruchomiono pierwsze regularne połączenie pasażerskie między Londynem a Nowym Jorkiem obsługiwane przez odrzutowce de Havilland Comet.

Ił-62 Mikołaj Kopernik

Ił-62 Mikołaj Kopernik

16 kwietnia 1973 roku polski Ił-62 “Mikołaj Kopernik” jako pierwszy polski samolot pasażerski przeleciał przez Atlantyk w ramach regularnego połączenia. W kolejnych latach polskie samoloty dołączyły do coraz liczniejszego grona transatlantyckich przewoźników.

1 września 1974 roku SR-71 Blackbird wykonał najszybszy w historii przelot nad Atlantykiem. Lot trwał 1 godzinę i 55 minut.

SR-71 Blackbird

SR-71 Blackbird

21 stycznia 1976 roku miał miejsce pierwszy naddźwiękowy pasażerski przelot przez Atlantyk. Wykonał go Concorde. Trasę utrzymywano do 2003 roku, czyli do wycofania tych jedynych na świecie naddźwiękowych samolotów pasażerskich z eksploatacji. Najszybszy przelot Concorda miał miejsce 7 lutego 1996 roku i trwał 2 godziny i 52 minuty.

Concorde należący do British Airways

Concorde należący do British Airways

Obecnie loty przez Atlantyk są normą. Wykonuje je codziennie kilka tysięcy samolotów. Bardzo dobrze pokazują to przygotowane przez firmę NATS wizualizacje. Ja w swój pierwszy lot przez Atlantyk wybrałem się 17 stycznia 2007 roku, jako pasażer oczywiście. Chociaż był to lot na trasie Niemcy-Karaiby w ciągu 9 i pół godziny samolot pokonał dystans 7770 km. Mimo wielu wygód i bardzo komfortowego lotu, podróż nieco się dłużyła, także wolę nie wiedzieć co musiał czuć samotny Lindbergh w 1927 roku.

1 2 3
Podziel się.

O autorze

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.