SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Podwodny rurociąg – Operacja P.L.U.T.O.
    Podwodny rurociąg - Operacja P.L.U.T.O.
    Artykuły

    Podwodny rurociąg – Operacja P.L.U.T.O.

    Łukasz KuliberdaBy Łukasz Kuliberda16 czerwca 2016Brak komentarzy4 Mins Read
    Aliancka inwazja w Normandii była ogromnym przedsięwzięciem, pod każdym względem. Przerzucenie znacznych ilości wojska przez kanał La Manche i pokonanie niemieckiej obrony na plażach było tylko częścią wielkiego wyzwania. Kolejną było zapewnienie armii odpowiedniego zaopatrzenia podczas dalszych walk.

    Tak potężna armia potrzebowała ogromnych ilości paliwa, amunicji, żywności i innego rodzaju materiałów, których nie można było zdobyć po wylądowaniu. Wszystko trzeba było dostarczać z Wielkiej Brytanii, a ze względu na ograniczoną ilość i ładowność samolotów, większość trzeba było transportować drogą morską, co nie było proste – załadunek i rozładunek statków wymagał rozbudowanego zaplecza portowego i był czasochłonny. Same statki były także łatwym celem dla cały czas niebezpiecznych, niemieckich okrętów podwodnych i lotnictwa.

    Brytyjczycy znani z pomysłowości stworzyli na potrzeby inwazji dziesiątki ciekawych konstrukcji i wynalazków, od wyjątkowych maszyn szturmowych zwanych Dziwadłami Hobarta, przez sztuczne porty Mulberry, po podwodny rurociąg zaprojektowany przez Arthura Hartleya.

    Jeden z rurociągów zbudowanych w ramach operacji P.L.U.T.O.
    Jeden z rurociągów zbudowanych w ramach operacji P.L.U.T.O.

    Operacja P.L.U.T.O. (ang. Pipe Lines Under The Ocean, pol. Rurociąg na Dnie Oceanu) rozpoczęła się na długo przed lądowaniem w Normandii, a pierwsze testowe rurociągi zostały położone jeszcze w 1942 roku na rzece Medway i w ujściu rzeki Clyde w Szkocji. Konstrukcyjnie rurociąg był zbliżony do kabla telegraficznego, z tą różnicą, że rdzeniem nie był kabel, a 2-calowa, elastyczna rura ołowiana (rurociąg typu HAIS) lub rura stalowa (rurociąg typu HAMEL). Projekty obu typów rurociągów powstały przy znacznym wsparciu firm zajmujących się wydobyciem ropy.

    Po kolejnych testach, w trakcie których  w Kanale Bristolskim położono prawie 84-kilometrowy rurociąg, zwiększono średnicę rur z 2 do 3 cali (z 50 do 76 mm). W trakcie prób okazało się również, że będące w służbie statki nie nadają się do układania nowego rurociągu. W związku z tym przebudowano specjalnie kilka jednostek min. HMS Holdfast, HMS Sancroft i HMS Latimer tak aby mogły zabrać jednorazowo 160 km ważącego aż 6000 ton rurociągu.

    Ze względu na niebezpieczeństwo zbombardowania składów paliwa, zbudowano je poza zasięgiem niemieckich bombowców, niedaleko Bristolu i Liverpoolu, a następnie połączono setkami kilometrów naziemnego rurociągu z nadmorskimi przepompowniami położonymi nad Kanałem La Manche. Co ciekawe, aby ukryć budowę przed niemieckimi samolotami rozpoznawczymi, prace prowadzono nocami, a wszelkie instalacje były skrzętnie ukrywane w niezamieszkałych domostwach. Tą imponującą operację budowlaną udało się utrzymać w sekrecie, co było bardzo ważne, ponieważ cały czas próbowano ukryć przed Niemcami prawdziwe miejsce lądowania.

    Bęben służący do rozkładania rurociągu
    Bęben służący do rozkładania rurociągu

    Krótko po D-Day rozpoczęto układanie rurociągu między Shaklin Chine na wyspie Wight a Cherbourgiem we Francji. Pierwsza nitka była gotowa już 12 sierpnia, a kolejne 3 powstały w ciągu kolejnych tygodni i miesięcy. Dalszych 17 połączyło Wielką Brytanię z Francją już po przesunięciu frontu na wysokości Cieśniny Dover. Rurociąg został dalej rozciągnięty w głąb lądu, umożliwiając dalszy postęp wojsk alianckich w głąb terytorium Rzeszy. Aż do zdobycia portu w Antwerpii w listopadzie 1944 roku, był bardzo ważnym składnikiem łańcucha zaopatrzeniowego, a jego wydajność wciąż rosła. W 1945 roku za jego pomocą dziennie można było przesyłać nawet 4000 ton paliwa. Do końca wojny rurociągami przesłano ponad 781 000 m³ paliwa.

    Układanie rurociągu na dnie kanału La Manche
    Układanie rurociągu na dnie kanału La Manche

    Chociaż początkowo mała wydajność podwodnego rurociągu nie pokrywała pełnego zapotrzebowania wojsk alianckich na paliwo (w pierwszych dniach działania rurociąg zaspokajał zaledwie 0,16% zapotrzebowania), to jednak po rozbudowie odegrał on ogromną rolę i jest uważany za jedno z najważniejszych osiągnięć inżynierii wojskowej. Była to pionierska konstrukcja, a doświadczenia zdobyte przy jego budowie do dziś są wykorzystywane w przemyśle naftowym. Był to pierwszy elastyczny rurociąg jaki zbudowano, kolejne, już komercyjne zaczęto budować dopiero w latach 70-tych.

    Po zakończeniu działań wojennych, rurociąg zbudowany w ramach Operacji P.L.U.T.O. rozebrano. Operacja trwała od września 1946 roku, aż do października 1949 roku.

    Plaża w Normandii kilka dni po desancie
    Plaża w Normandii kilka dni po desancie

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMiasiszczew M-50 – radziecki bombowiec naddźwiękowy
    Next Article The Lion City II – niesamowity time lapse – film
    blank
    Łukasz Kuliberda

    Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.