SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read68 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read25 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read8 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Podwodny krążownik Surcouf
    Artykuły

    Podwodny krążownik Surcouf

    Michał BanachBy Michał Banach30 marca 2016Updated:19 lipca 2021Brak komentarzy8 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Podwodny krążownik Surcouf
    Podwodny krążownik Surcouf
    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii zbudowano kilka okrętów podwodnych określanych jako tzw. „podwodne krążowniki”. Jednostki te były większe od standardowych okrętów podwodnych i posiadały potężne uzbrojenie artyleryjskie. Pod koniec lat 20. również we Francji zwodowano olbrzymi krążownik podwodny – Surcouf.

    Geneza

    Historia krążownika podwodnego Surcouf sięga I wojny światowej. Francuzi będąc pod wrażeniem możliwości niemieckich okrętów podwodnych typu U-151 oraz brytyjskich okrętów podwodnych typu M postanowili rozpocząć prace nad własną jednostką tego typu.

    Francuski podwodny krążownik Surcouf
    Francuski podwodny krążownik Surcouf

    Prace nad przygotowaniem założeń konstrukcyjnych dla nowych okrętów rozpoczęto 7 lipca 1922 roku na mocy decyzji Rady Naczelnej floty. Plany zakładały zbudowanie olbrzymiego okrętu podwodnego wyposażonego w 2 armaty kalibru 203 mm oraz 8 wyrzutni torped. Ponadto uznano, że taka jednostka mogłaby przewozić wodnosamolot w specjalnym hangarze za kioskiem. Miałby on pomagać w kierowaniu ogniem, oraz prowadzić działania rozpoznawcze.

    Zakładano, że okręt będzie mógł atakować cele na lądzie, a dzięki olbrzymiemu zasięgowi będzie mógł prowadzić patrole w koloniach. Wstępne projekty przygotował w 1926 roku Leon Roquebert. Po ich akceptacji, przez kilka kolejnych miesięcy dopracowywano szczegóły. Ostatecznie prace nad nowym okrętem rozpoczęto we wrześniu 1926 roku.

    Brytyjski krążownik podwodny typu M
    Brytyjski krążownik podwodny typu M

    Surcouf – francuski olbrzymi pechowiec

    Ze względu na wielkość okrętu i skomplikowanie konstrukcji, prace nad jednostką od samego początku opóźniały się. Dokumentacja okrętu trafiła do stoczni we wrześniu 1926 roku, ale umowy na poszczególne podzespoły zaczęto podpisywać dopiero w kwietniu 1927 roku.

    Stępkę pod Surcouf położono 3 października 1927 roku a wodowanie nastąpiło dopiero 18 listopada 1929 roku. Nie oznaczało to jednak, że okręt jest gotowy. Montaż wyposażenia również nie przebiegał według planów. Wieżę zamontowano 30 sierpnia 1930 roku, a armaty umieszczono w niej dopiero 13 listopada. Prace wyposażeniowe zakończono w grudniu 1930 roku.

    Surcouf w trakcie prac w porcie
    Surcouf w trakcie prac w porcie

    Okręt miał 110 m długości, wyporność nawodną 3300 ton i podwodną 4370 ton. Napęd stanowiły 2 silniki diesla o mocy 7600 KM i dwa silniki elektryczne o mocy 3400 KM. Zapewniały one prędkość nawodną 18 węzłów i podwodną 8,5 węzła. Uzbrojenie składało się z dwóch armat kalibru 203 mm w częściowo obrotowej wieży przed kioskiem, 2 działek przeciwlotniczych kalibru 37 mm, 4 wkm-ów kalibru 13,2 mm oraz 6 wyrzutni torped kalibru 550 mm (4 w kadłubie, 2 między kadłubami) i 4 wyrzutni kalibru 400 mm umieszczonych między kadłubami. Ponadto okręt posiadał hangar mieszczący jeden wodnosamolot Besson MB.411. Załoga liczyła 118 oficerów i marynarzy.

    Besson MB.411 – francuski wodnosamolot rozpoznawczy. Zbudowano 3 egzemplarze z myślą o wykorzystaniu na okręcie podwodnym Surcouf. Maszyna była rozwinięciem wcześniejszych wodnosamolotów typu MB.410. W przeciwieństwie do poprzedników maszyna miała tylko jeden pływak, dzięki czemu łatwiej było ją złożyć w hangarze okrętu. Samolot miał 12 m rozpiętości skrzydeł i ważył wraz z paliwem 1140 kg. Napęd stanowił silnik Salmson 9Nd o mocy 175 KM, zapewniający prędkość około 190 km/h i zasięg około 400 km. Samolot nie posiadał uzbrojenia.

    Besson MB.411 w trakcie montażu na pokładzie Surcouf
    Besson MB.411 w trakcie montażu na pokładzie Surcouf

    Eksploatacja

    Próby morskie rozpoczęto 19 grudnia 1931 roku i prowadzono je z przerwami aż do oficjalnego wejścia okrętu do eksploatacji 3 maja 1934 roku. W trakcie prób wyszły na jaw liczne problemy z silnikami oraz wieżą artylerii głównej. Co kilka miesięcy Surcouf trafiał do stoczni na naprawy, ale praktycznie przez cały czas okręt nie był w pełni sprawny.

    Surcouf w trakcie prac w porcie
    Surcouf w trakcie prac w porcie

    Aż do wybuchu II wojny światowej eksploatacja podwodnego krążownika wyglądała praktycznie tak samo jak próby. Co kilka miesięcy okręt wracał do stoczni na remonty kadłuba, napędu czy też steru. Wybuch wojny zastał Surcouf na Martynice. Niestety jego stan techniczny nie pozwalał na eksploatację bojową – kadłub wymagał pilnego remontu.

    Surcouf powrócił więc do Brestu 19 października, po trwającym ponad trzy tygodnie rejsie. Rozpoczęty remont kadłuba i silników trwał aż do 25 kwietnia 1940 roku ale przez kolejny miesiąc prowadzono prace wykończeniowe. W trakcie prac wymieniono również część starszego wyposażenia. Próby miały rozpocząć się dopiero na początku czerwca, ale coraz gorsza sytuacja na froncie sprawiła, że dowódca okrętu musiał wyjść w morze jak najszybciej bez sprawdzenia stanu jednostki.

    Surcouf w trakcie prac w porcie
    Surcouf w trakcie prac w porcie

    15 czerwca Surcouf wyszedł w morze i praktycznie natychmiast doszło do awarii silników. Była ona tyle poważna, że okręt musiał szybko wrócić do portu. dowodzący nim komandor Paul Martin skierował więc jednostkę do Plymouth. Rejs był istnym piekłem, ponieważ większość silników była niesprawna, przez co okręt wlókł się z prędkością 4 węzłów.

    Do Wielkiej Brytanii okręt dotarł 20 czerwca, a dwa dni później Francja skapitulowała. Ze względu na trudną sytuację polityczną Surcouf pozostawał w porcie i czekał na rozkazy. Nie przeprowadzono żadnych remontów i napraw, a bieżąca konserwacja pozostawiała wiele do życzenia.

    Francuski podwodny krążownik Surcouf
    Francuski podwodny krążownik Surcouf

    3 lipca Brytyjczycy rozpoczęli operację Catapult. Jej celem było przejęcie lub zniszczenie francuskiej floty, która mogłaby wpaść w ręce Niemców. W nocy na znajdujące się w brytyjskich portach francuskie okręty weszły załogi abordażowe. Przejęcie kontroli nad Surcoufem zakończyło się jednak tragicznie, ponieważ zginęło 3 Brytyjczyków i jeden Francuz.

    Po przejęciu kontroli nad olbrzymim podwodnym krążownikiem, Brytyjczycy zdali sobie sprawę z problemu jaki stanowi ta jednostka. Z jednej strony stan okrętu był fatalny, załoga praktycznie w całości odmówiła dołączenia do oddziałów Wolnych Francuzów, a z drugiej de Gaulle koniecznie chciał, aby okręt wrócił do służby. Dodatkowo brytyjska Admiralicja nie miała pojęcia jak wykorzystać taki okręt.

    Francuski podwodny krążownik Surcouf
    Francuski podwodny krążownik Surcouf

    Aż do grudnia 1940 roku prowadzono intensywne prace remontowe oraz… poszukiwania załogi. Mimo zaangażowania samego de Gaulla było to trudne zadanie, ponieważ okręt był bardzo skomplikowany a mimo przeprowadzonych remontów, jego stan pozostawiał wiele do życzenia. Ponadto morale znajdujących się w Wielkiej Brytanii francuskich żołnierzy było bardzo kiepskie, przez co dochodziło do licznych dezercji.

    15 grudnia Surcouf wyszedł w morze po raz pierwszy od przejęcia przez Brytyjczyków. Na jego pokładzie nie było już wodnosamolotu MB.411, który uległ zniszczeniu w porcie. Pusty hangar zamieniono w magazyn. Przez prawie cały 1941 rok okręt pływał w eskorcie konwojów, ale zadanie to nie dość, że uwłaczające dla załogi było bardzo nudne. W lipcu 1941 roku francuski okręt trafił do Portsmouth w USA, gdzie (łamiąc neutralność Stanów Zjednoczonych) przeprowadzono remont jednostki (jeden z wielu).

    Po zakończeniu remontu okręt powrócił do Wielkiej Brytanii, gdzie zaczęto szukać dla niego nowego zadania. W styczniu 1942 roku podjęto decyzję o wysłaniu zdezelowanego podwodnego krążownika na Pacyfik w rejon Polinezji Francuskiej w celu zabezpieczenia tamtejszych wód. 3 lutego okręt dotarł na Bermudy, gdzie przeprowadzono prowizoryczne naprawy. 12 lutego okręt wyruszył w rejs Do Colon, skąd miał udać się przez Kanał Panamski na Pacyfik. Na pokładzie okrętu znalazło się trzech brytyjskich oficerów łącznikowych „pilnujących” aby rejs przebiegł w miarę spokojnie.

    Surcouf w Portsmouth w 1941 roku
    Surcouf w Portsmouth w 1941 roku

    Niestety okręt nigdy nie dotarł do portu w Colon w Panamie. Ostatni kontakt z załogą miał miejsce około godziny 13.00 18 lutego, natomiast w nocy z 18 na 19 lutego amerykański statek Thompson Lykes zderzył się z niezidentyfikowanym obiektem niedaleko portu Colon.

    Załoga okrętu nie wiedziała z czym się zderzyła, ale według relacji, mogło dojść do zatopienia okrętu podwodnego. Mimo poszukiwań, nie odnaleziono żadnych śladów w rejonie wypadku. Dowództwo uznało wówczas, że amerykański okręt zatopił Surcouf. Wraz z okrętem zginęło 130 marynarzy.

    Zagadki zatonięcia Surcouf nigdy nie rozwiązano. Mimo poszukiwań wraku, nie odnaleziono żadnych szczątków. Istnieje wiele hipotez na temat przyczyn zatonięcia okrętu, albo jego losów. Większość z nich nie ma jednak żadnego potwierdzenia w faktach.

    Według jednej z teorii okręt został zatopiony przez amerykański okręt podwodny SS 204 lub SS 205 podczas… tankowania u-boota. Inna sugeruje, że okręt udał się na Martynikę, wierną rządowi Vichy, gdzie został ukryty. Niektórzy historycy sugerują natomiast, że na pokładzie okrętu doszło do buntu załogi (dyscyplina na pokładzie była bardzo kiepska) i Surcouf został zatopiony celowo przez Aliantów. Jest to o tyle prawdopodobna teoria, iż rządy w Londynie i Paryżu wykazywały opieszałość w komentowaniu losów okrętu. Z drugiej strony nie ma żadnych dowodów na potwierdzenie tej teorii.

    Nietrafiona idea

    Pomysł budowy podwodnego krążownika był z góry skazany na porażkę. Mimo początkowego zachwytu tego typu okrętami nawet Brytyjczycy szybko zdali sobie sprawę z kompletnej nieprzydatności tak dużych okrętów podwodnych.

    Zbliżenie na wieżę artylerii głównej na Surcouf
    Zbliżenie na wieżę artylerii głównej na Surcouf

    Dodatkowo Surcouf przez całą swoją karierę miał olbrzymie problemy techniczne, przez co praktycznie nigdy nie osiągnął pełnej sprawności. Po przejęciu przez Brytyjczyków stan okrętu jeszcze bardziej się pogorszył, ponieważ brakowało części zamiennych i wyszkolonej załogi.

    Z jednej strony Surcouf był dumą francuskiej myśli technicznej, ale z drugiej był olbrzymim obciążeniem zarówno finansowym jak i technicznym, a pod względem prestiżowym okręt wcale nie prezentował się tak jak powinien. Warto dodać, że aż do wejścia do eksploatacji w 1943 roku japońskich okrętów podwodnych typu I-400, francuski Surcouf był największym okrętem podwodnym swoich czasów.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePoznań Motor Show 2016
    Next Article Lit Motors C-1 – samopoziomujący motocykl
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    27 marca 20234 Mins Read144 Views

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read592 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read2K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    28 lutego 20234 Mins Read993 Views

    Dassault Ouragan – pierwszy francuski myśliwiec odrzutowy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 maja 20193 Mins Read3 Views

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read32 Views

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    18 kwietnia 20212 Mins Read29 Views

    Pirelli Tower – (prawie) włoski 9/11

    Znajdujący się niedaleko centrum Mediolanu wieżowiec Pirelli Tower (wł. Grattacielo Pirelli) jest jednym z wielu…

    Podróże
    5 grudnia 20202 Mins Read

    Zimowy urlop w Jaworkach

    Zima już tuż-tuż, a więc jeśli ktoś nie zaplanował jeszcze swojego zimowego urlopu to najwyższy…

    Artykuły
    23 marca 20174 Mins Read48 Views

    Złoty numer – jak zdobyć numer marzeń?

    Każdy z nas ma swoje ulubione liczby. Nawet jeśli na co dzień nie zdajemy sobie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.