Rok 2020 dobiegł końca… wreszcie. To był przedziwny rok, który wiele zmieniał i jeszcze pewnie wiele się zmieni w nadchodzących miesiącach nowego, 2021 roku. Zgodnie z tradycją, czas jednak podsumować mijające miesiące i przejść do planów na kolejne 12 miesięcy. Do dzieła!

Tak było w 2020 roku

Początek 2020 roku minął spokojnie i wręcz dosyć leniwie. Gdy świat został sparaliżowany przez koronawirusa i kolejne lockdowny, działalność portalu pozostała bez zmian – uroki pracy w sieci, gdzie praca zdalna jest codziennością. Brak możliwości korzystania z wiosennej aury sprawił, że pierwszy duży lockdown w Polsce minął u mnie na intensywnej pracy nad artykułami, poprawianiem starszych treści i przygotowywaniem nowych.

Sołdek (fot. Michał Banach)

Sołdek (fot. Michał Banach)

W tym roku blisko połowa z wycofanych w 2019 roku artykułów wróciła na stronę lub stała się podstawą napisania nowych artykułów. O ile rok 2019 zamknęliśmy z 2310 opublikowanym artykułami, tak rok 2020 zamknął się na liczbie aż 2742 opublikowanych tekstów. W 2020 roku SmartAge.pl odwiedziło 575 366 unikalnych użytkowników, co przełożyło się na 1,725 mln odsłon.

Widać jeszcze nieco trend z zeszłego roku, po wycofaniu dużej liczby artykułów, ale w perspektywie miesięcznej wszystko wraca do normy i zakładam, że w 2021 roku wrócimy do wzrostów, ponieważ najważniejsze artykuły wróciły już na stronę. I tak w 2020 roku SmartAge odnotował najlepszy miesiąc w historii portalu. W kwietniu stronę odwiedziło prawie równo 80 tys. unikalnych użytkowników.

Boeing AH-64 Apache (fot. Michał Banach)

Boeing AH-64 Apache (fot. Michał Banach)

Pod względem finansowym portal stoi dobrze, a to pozwala na zaplanowanie kilku istotnych prac w 2021 roku. W mijającym roku nie zrobiłem modernizacji strony, ale było to celowym zabiegiem, ponieważ zmiany techniczne związane z zapleczem strony przez cały rok wpływały na to, jak zaplanować dalszą przebudowę strony.

Ruszył również sklep z zdjęciami (a niedługo i nie tylko z zdjęciami), z którego dochody przeznaczone są na utrzymanie i rozwój portalu. Obecnie w sklepie znajduje się kilka pozycji, ale w najbliższych tygodniach będą sukcesywnie dodawane kolejne pozycje. Chociaż znajduje się on na mojej autorskiej stronie fotograficznej, związany jest całkowicie z portalem.

Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)

Beechcraft C-45H Expeditor (OK-BSC) (fot. Michał Banach)

Pod względem formy działalności portalu, wygląda on obecnie bardziej jak autorski blog – co było planowane, jednak w gronie osób na stałe związanych z redakcją pojawiły się dwie osoby – Michał Niemczyk i Patrycja Hartman. Rok 2020 nie pozwolił na realizację zaplanowanych wspólnie projektów, ale liczymy, że w nowym roku się to zmieni.

Końcówka roku przyniosła również nowy “nabytek”, jakim stał się fanpage na portalu LinkedIn. Kilka osób namawiało mnie do tego już od jakiegoś czasu i postanowiłem go wreszcie założyć. Na fanpagu pojawiają się nowe wpisy na stronie, oraz czasami ciekawsze wpisy rocznicowe. Zachęcam wszystkich, którzy mają tam konta i korzystają z tego portalu, aby zaobserwowali stronę. A zwłaszcza zachęcam do lajkowania i komentowania wpisów – chociaż to dotyczy wszystkich naszych fanpagy 😉

Vans RV-4 - Fireflies Aerobatic Display Team (fot. Michał Banach)

Vans RV-4 – Fireflies Aerobatic Display Team (fot. Michał Banach)

Poniżej znajdziecie listę 10 naszych najpopularniejszych tekstów opublikowanych w mijającym roku oraz 10 tekstów, które po poprawkach wróciły na stronę w tym czasie:

  1. Katastrofa tunguska (1908) (po napisaniu na nowo)
  2. Pandemia grypy “Hiszpanki” sprzed stu lat (film)
  3. Poduszkowce desantowe typu Żubr (po poprawkach)
  4. Polskie samoloty VIP (po poprawkach)
  5. Tupolew Tu-144 – przegrany rywal Concorde
  6. Tajemnica ucieczki z Alcatraz – czy zbiegowie jednak przeżyli? (film)
  7. Mil W-12 (Mi-12) – największy śmigłowiec na świecie (po poprawkach)
  8. Wrota Piekieł w Turkmenistanie (po poprawkach)
  9. Katastrofa lotnicza na pokazach w bazie Ramstein (1988)
  10. Najzimniejsze miasta na świecie (po poprawkach)
  11. 8 najstarszych pływających statków pasażerskich (po aktualizacji)
  12. Helgoland – krótka i wybuchowa historia niewielkiej wyspy (po poprawkach)
  13. Rumuński okręt podwodny NMS Delfinul
  14. Okręty podwodne typu Cachalot
  15. Centralia – prawdziwe Silent Hill (po poprawkach)
  16. Admirał Kuzniecow – jedyny rosyjski lotniskowiec
  17. Zatonięcie wycieczkowca MTS Oceanos (1991)
  18. Eksperymentalny japoński wielki niszczyciel Shimakaze
  19. Zapomniane działo z Adamello
  20. Pałac w Mosznej

O tym co się nie udało nie będę się rozpisywał, ponieważ ten rok był zbyt chaotyczny i zbyt wiele planów szybko ulegało zmianie. Lepiej pomyśleć o tym co będzie w przyszłości!

Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)

Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)

Tak będzie w 2021 roku

Zapewne w tym roku skończymy przywracanie starych tekstów na stronę. Zostało jeszcze kilka, które wymagają napisania na nowo, albo mniejszych bądź większych poprawek. Możliwe, że kolejnym etapem będzie bieżące poprawianie innych starszych tekstów, które bardziej potrzebują rozbudowania, niż typowych poprawek.

Bardzo prawdopodobne, że w tym roku zrobimy odkładaną od dawna modernizację strony. Portal tego potrzebuje, czego dowodem jest szybkość działania strony i waga plików na serwerze. Mam już mniej więcej sprecyzowane potrzeby – głównie przyśpieszenie strony zarówno w wersji desktopowej jak i mobilnej, dodanie kilku “bajerów”, które pozwolą na ciekawsze prezentowanie treści, oraz wizualne odświeżenie strony głównej. Wszystkie te zmiany będą wprowadzane z zachowaniem jak największej czytelności strony i bez dodawania zbędnych reklam i bannerów.

Mil Mi-4A (fot. Michał Banach)

Mil Mi-4A (fot. Michał Banach)

Pod względem obecności reklam na stronie niewiele się zmieni. Nie będziemy wprowadzali wyskakujących okienek (może wróci Adquesto, ale w podobnej formie jak przed przerwą), ani wszechobecnych bannerów i reklam w treści. Artykuły sponsorowane i dodatkowe działania prowadzone w ramach portalu są najlepszą formą finansowania projektu.

Cały czas z tyłu głowy mam Patronite, ale nie wiem czy to dobry kierunek na obecną chwilę. Może Wy podpowiecie co o tym myślicie i jak byście to widzieli?

Jest też kilka mniejszych bądź większych projektów, które czekają na realizację, ale myślę, że z racji ich formy, nie ma co o nich teraz pisać 😉

Kuter patrolowy Batory (fot. Michał Banach)

Kuter patrolowy Batory (fot. Michał Banach)

Podziel się.

O autorze

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.