SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    Artykuły

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    Michał BanachBy Michał Banach24 czerwca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    W Związku Radzieckim powstało wiele oryginalnych, nietypowych a często i szalonych projektów pojazdów wojskowych. W 1963 roku w trakcie prac nad prototypami pierwszych bojowych wozów piechoty, opracowany został pływający, kołowo-gąsienicowy bwp oznaczony jako Obiekt 911. Ostatecznie nie wszedł do produkcji seryjnej z powodu zbyt skomplikowanej konstrukcji.

    Na początku lat 60. w trakcie prac nad pierwszym dedykowanym radzieckim bojowym wozem piechoty którym ostatecznie został BMP-1, opracowano kilka konkurencyjnych projektów. Pojazdy różniły się konstrukcją, układem przedziału desantowego oraz rozwiązaniami technicznymi. Radziecka armia początkowo nie sprecyzowała czy pojazd ma mieć napęd kołowy czy gąsienicowy. W związku z tym, konstruktorzy z biura projektowego w Wołgogradzie postanowili zaprojektować pojazd dostosowany do wszystkich możliwych wymagań.

    Obiekt 911
    Obiekt 911

    Oprócz gąsienic, w podwoziu zainstalowano opuszczane koła pozwalające na poruszanie się po drogach z większą prędkością. Zgodnie z wytycznymi, pojazd otrzymał również pędniki umożliwiające poruszanie się w wodzie, a uzbrojenie zainstalowano w standardowej wieży, takiej samej jak we wszystkich prototypach budowanych w ramach projektu bojowego wozu piechoty. Pojazd otrzymał oznaczenie Obiekt 911. Konstruktorzy wyszli z założenia, że w razie wojny i użycia broni nuklearnej, napęd gąsienicowy będzie potrzeby do poruszania się po terenach zniszczonych przez broń nuklearną, ale w zachodniej Europie, gdzie sieć dróg była bardzo rozbudowana, napęd kołowy będzie przydatny do szybkiego przemieszczania się między miastami.

    Pierwszy wstępny projekt pojazdu zaprezentowano w 1962 roku, ale zbudowany w 1963 roku prototyp znacząco różnił się od tej wersji. Obiekt 911 miał 6,7 m długości i masę 12 ton. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik UTD-20 o mocy 300 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 57 km/h na gąsienicach i 108 km/h na kołach. Zasięg w zależności od napędu wynosił 350-1350 km. Załoga składała się z kierowcy i dowódcy, a przedział desantowy mieścił 8 żołnierzy siedzących wokół wieży z przodu i z tyłu. Uzbrojenie składało się z armaty 2A28 Grom z zapasem 40 pocisków oraz karabinu maszynowego PKT z zapasem 2000 naboi. Możliwe było zainstalowanie wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M14 Malutka z zapasem przynajmniej 2 pocisków. Pancerz jak przystało na pojazd pływający nie był zbyt gruby i chronił jedynie przed ostrzałem z ciężkich karabinów maszynowych od przodu, a od boku przed odłamkami i bronią mniejszego kalibru.

    Obiekt 911
    Obiekt 911
    Obiekt 911
    Obiekt 911

    Podwozie pojazdu mogło być hydraulicznie podnoszone i opuszczane, co umożliwiało również opuszczenie kół jezdnych bez potrzeby opuszczania pojazdu. Zmiana konfiguracji pojazdu zajmowała 3 minuty. Same koła zapożyczono z samolotu Iljuszyn Ił-14. Ze względu na przyjęty układ wnętrza kadłuba, z silnikiem z tyłu, problemem było umieszczenie drzwi desantu. Rozwiązano go, obniżając nieznacznie centralną część kadłuba za wieżą. Zamontowano w tym miejscu szeroki właz, przez który teoretycznie na raz mogło wychodzić dwóch żołnierzy. Samo wyjście było dosyć kłopotliwe i kończyło się potrzebą zeskoczenia z pojazdu, albo sturlania się. W tym czasie żołnierze byli narażeni na ostrzał.

    Próby Obiektu 911 rozpoczęto w 1964 roku równolegle z pozostałymi prototypami z innych biur konstrukcyjnych. Szybko okazało się jednak, że pojazd nie spełnia oczekiwań wojskowych. Jedynie akceptowalne osiągi były niewystarczające, aby zrównoważyć problemy eksploatacyjne towarzyszące pojazdowi. Skomplikowany układ napędowy, trudny w naprawie i czyszczeniu, do tego bardzo uciążliwy sposób desantowania żołnierzy sprawiły, że z dalszych prac nad Obiektem 911 zrezygnowano. Jedyny zbudowany prototyp trafił do muzeum w Kubince.

    Obiekt 911
    Obiekt 911
    Obiekt 911 (fot. Wikimedia Commons)
    Obiekt 911 (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Next Article Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.