SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    Artykuły

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    Michał BanachBy Michał Banach24 czerwca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    W Związku Radzieckim powstało wiele oryginalnych, nietypowych a często i szalonych projektów pojazdów wojskowych. W 1963 roku w trakcie prac nad prototypami pierwszych bojowych wozów piechoty, opracowany został pływający, kołowo-gąsienicowy bwp oznaczony jako Obiekt 911. Ostatecznie nie wszedł do produkcji seryjnej z powodu zbyt skomplikowanej konstrukcji.

    Na początku lat 60. w trakcie prac nad pierwszym dedykowanym radzieckim bojowym wozem piechoty którym ostatecznie został BMP-1, opracowano kilka konkurencyjnych projektów. Pojazdy różniły się konstrukcją, układem przedziału desantowego oraz rozwiązaniami technicznymi. Radziecka armia początkowo nie sprecyzowała czy pojazd ma mieć napęd kołowy czy gąsienicowy. W związku z tym, konstruktorzy z biura projektowego w Wołgogradzie postanowili zaprojektować pojazd dostosowany do wszystkich możliwych wymagań.

    Obiekt 911
    Obiekt 911

    Oprócz gąsienic, w podwoziu zainstalowano opuszczane koła pozwalające na poruszanie się po drogach z większą prędkością. Zgodnie z wytycznymi, pojazd otrzymał również pędniki umożliwiające poruszanie się w wodzie, a uzbrojenie zainstalowano w standardowej wieży, takiej samej jak we wszystkich prototypach budowanych w ramach projektu bojowego wozu piechoty. Pojazd otrzymał oznaczenie Obiekt 911. Konstruktorzy wyszli z założenia, że w razie wojny i użycia broni nuklearnej, napęd gąsienicowy będzie potrzeby do poruszania się po terenach zniszczonych przez broń nuklearną, ale w zachodniej Europie, gdzie sieć dróg była bardzo rozbudowana, napęd kołowy będzie przydatny do szybkiego przemieszczania się między miastami.

    Pierwszy wstępny projekt pojazdu zaprezentowano w 1962 roku, ale zbudowany w 1963 roku prototyp znacząco różnił się od tej wersji. Obiekt 911 miał 6,7 m długości i masę 12 ton. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik UTD-20 o mocy 300 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 57 km/h na gąsienicach i 108 km/h na kołach. Zasięg w zależności od napędu wynosił 350-1350 km. Załoga składała się z kierowcy i dowódcy, a przedział desantowy mieścił 8 żołnierzy siedzących wokół wieży z przodu i z tyłu. Uzbrojenie składało się z armaty 2A28 Grom z zapasem 40 pocisków oraz karabinu maszynowego PKT z zapasem 2000 naboi. Możliwe było zainstalowanie wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M14 Malutka z zapasem przynajmniej 2 pocisków. Pancerz jak przystało na pojazd pływający nie był zbyt gruby i chronił jedynie przed ostrzałem z ciężkich karabinów maszynowych od przodu, a od boku przed odłamkami i bronią mniejszego kalibru.

    Obiekt 911
    Obiekt 911
    Obiekt 911
    Obiekt 911

    Podwozie pojazdu mogło być hydraulicznie podnoszone i opuszczane, co umożliwiało również opuszczenie kół jezdnych bez potrzeby opuszczania pojazdu. Zmiana konfiguracji pojazdu zajmowała 3 minuty. Same koła zapożyczono z samolotu Iljuszyn Ił-14. Ze względu na przyjęty układ wnętrza kadłuba, z silnikiem z tyłu, problemem było umieszczenie drzwi desantu. Rozwiązano go, obniżając nieznacznie centralną część kadłuba za wieżą. Zamontowano w tym miejscu szeroki właz, przez który teoretycznie na raz mogło wychodzić dwóch żołnierzy. Samo wyjście było dosyć kłopotliwe i kończyło się potrzebą zeskoczenia z pojazdu, albo sturlania się. W tym czasie żołnierze byli narażeni na ostrzał.

    Próby Obiektu 911 rozpoczęto w 1964 roku równolegle z pozostałymi prototypami z innych biur konstrukcyjnych. Szybko okazało się jednak, że pojazd nie spełnia oczekiwań wojskowych. Jedynie akceptowalne osiągi były niewystarczające, aby zrównoważyć problemy eksploatacyjne towarzyszące pojazdowi. Skomplikowany układ napędowy, trudny w naprawie i czyszczeniu, do tego bardzo uciążliwy sposób desantowania żołnierzy sprawiły, że z dalszych prac nad Obiektem 911 zrezygnowano. Jedyny zbudowany prototyp trafił do muzeum w Kubince.

    Obiekt 911
    Obiekt 911
    Obiekt 911 (fot. Wikimedia Commons)
    Obiekt 911 (fot. Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Następny artykuł Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl

    17 czerwca 20224 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read

    Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

    1 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.