SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Plongeur – pierwszy okręt podwodny z napędem mechanicznym
    Plongeur - pierwszy okręt podwodny z napędem mechanicznym
    Plongeur - pierwszy okręt podwodny z napędem mechanicznym
    Artykuły

    Plongeur – pierwszy okręt podwodny z napędem mechanicznym

    Michał BanachBy Michał Banach7 października 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1863 roku francuski Plongeur był pierwszym okrętem podwodnym w którym napęd stanowił silnik, a nie siła ludzkich mięśni. Jednostka wyróżniała się olbrzymimi rozmiarami i ogólnie niezbyt udaną konstrukcją. Chociaż wycofano ją w 1872 roku, okręt zezłomowano dopiero w w latach 30. XX wieku.

    Historia okrętu sięga 1859 roku, kiedy Conseil des travauxa, czyli francuskie biuro ds. konstrukcji okrętów ogłosiło konkurs na projekt okrętu podwodnego. Z przesłanych projektów przeanalizowano trzy, wybierając ostatecznie projekt przygotowany przez Siméona Bourgeoisa i Charlesa Bruna. Stępkę pod okręt położono 1 czerwca 1860 roku w stoczni w Rochefort. Wodowanie miało miejsce 16 kwietnia 1853 roku, a pierwsze próby rozpoczęto 6 października 1863 roku. Nadano mu nazwę Plongeur.

    Plongeur
    Plongeur

    Okręt wyróżniał się bardzo nietypową konstrukcją i wyposażeniem. Kadłub miał aż 45 m długości i 381 ton wyporności. Napęd stanowił silnik zasilany sprężonym powietrzem, przechowywanym w 23 zbiornikach o łącznej pojemności 153 m³. Pozwalało ono na pokonanie dystansu 9 km z prędkością 4 węzłów, przy czym maksymalna prędkość okrętu sięgała 5 węzłów. To samo powietrze wykorzystywane było również do opróżniania zbiorników balastowych o pojemności 53 m³.

    Ze względu na dużą długość okrętu i konstrukcję, mógł on zanurzać się maksymalnie na głębokość 10 m. Jego uzbrojenie stanowił taran oraz dwie (lub trzy) torpedy wytykowe. Załoga składała się z 12 osób. Nietypowym rozwiązaniem było zainstalowanie szalupy ratunkowej, mieszczącej całą załogę. Pozwalała ona na ucieczkę z okrętu, gdyby ten zatonął.

    Plongeur (fot. Rémi Kaupp/Wikimedia Commons)
    Plongeur (fot. Rémi Kaupp/Wikimedia Commons)

    Próby jednostki rozpoczęły się 6 października 1863 roku i były kontynuowane do wiosny 1864 roku. Okręt teoretycznie działał poprawnie, jednak był trudny w starowaniu i zanurzał się bardzo gwałtownie dziobem. Mały zasięg i ogólnie problematyczna eksploatacja sprawiły, że po serii prób i eksperymentów, 2 lutego 1872 roku Plongeur został wycofany z służby i wykreślony z rejestru floty.

    Nie oznaczało to jednak końca jego kariery. Na przełomie 1872 i 1873 roku okręt przebudowano na… pływający zbiornik wody, wyposażony w dwucylindrowy silnik parowy o mocy 120 KM. W tej roli jednostka wykorzystywana była do 1927 w Rochefort, a następnie została przeniesiona do Tulonu. Ostatecznie wycofano ją z eksploatacji 25 grudnia 1935 roku, po czym wystawiono ją na sprzedaż 26 maja 1937 roku. Dalszy los dawnego okrętu podwodnego nie jest znany, ale prawdopodobnie została zezłomowana.

    Plongeur już jako zbiornik wody
    Plongeur już jako zbiornik wody

    Plongeur był pierwszym w historii okrętem podwodnym, w którym napęd stanowił silnik, a nie wał korbowy poruszany siłą ludzkich mięśni. Był to też jeden z największych z  wczesnych okrętów podwodnych. Podobno Juliusz Verne pisząc powieść 20 000 mil podmorskiej żeglugi inspirował się właśnie Plongeurem.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleArmeńska elektrownia jądrową Metsamor
    Next Article Deskorolka elektryczna – 3 najważniejsze informacje
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.