SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Plan Delta – czyli jak Holandia walczy z morzem
    Plan Delta - czyli jak Holandia walczy z morzem
    Plan Delta - czyli jak Holandia walczy z morzem
    Artykuły

    Plan Delta – czyli jak Holandia walczy z morzem

    Michał BanachBy Michał Banach25 listopada 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Duża część Holandii znajduje się w depresji, narażonej na zalania przez morze i powodzie. Chcąc zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom i gospodarce, w 1953 roku holenderskie władze zainicjowały Plan Delta, którego celem była budowa licznych zapór i wałów przeciwpowodziowych, które miały chronić zwłaszcza południowo-zachodnią część kraju.

    Geneza

    Pierwsze plany usystematyzowanej rozbudowy sieci wałów przeciwpowodziowych i tam, które chroniły głównie południowo-zachodnią część Holandii pojawiły się już w latach 20. i 30., jednak z powodu problemów finansowych, braku wyraźnej koncepcji oraz później również wybuchu II wojny światowej nie podjęto żadnych działań.

    Zapora Oosterscheldekering podczas budowy (fot. Rob Croes)
    Zapora Oosterscheldekering podczas budowy (fot. Rob Croes)

    Ponownie powrócono do tematu dopiero na początku lat 50. jednak początkowo bez konkretów. Sytuację zmieniły dopiero wydarzenia z nocy z 31 stycznia na 1 lutego 1953 roku, gdy silny sztorm doprowadził do przerwania zapór i zalania znacznej części kraju – woda wdarła się na 75 km w głąb lądu, śmierć poniosło 1836 osób, a kolejnych 100 000 straciło cały dobytek. Utracono również dziesiątki tysięcy zwierząt gospodarskich.

    Walka z skutkami zalania trwała około 10 miesięcy, ponieważ oprócz osuszania zalanych terenów należało je ponownie nawieźć, ponieważ słona woda doprowadziła do zniszczenia gleby. Zdając sobie sprawę z słabości dotychczasowych zabezpieczeń, a tym samym groźby powtórzenia się nawet na większą skalę podobnych katastrof, holenderskie władze zainicjowały Plan Delta, który miał ochronić kraj przed tego typu zagrożeniami.

    Zapora Haringvlietdam podczas budowy (fot. Winfried Walta)
    Zapora Haringvlietdam podczas budowy (fot. Winfried Walta)

    Plan Delta

    Głównym celem Planu Delta było zabezpieczenie wybrzeża w prowincji Zelandia w południowo-zachodniej części Holandii oraz Rotterdamu, narażonych na zalanie podczas silnych sztormów na Morzu Północnym. W tym celu podwyższono i wzmocniono istniejące wały przeciwpowodziowe, zbudowano liczne stałe zapory oraz ruchome zapory przeciwpowodziowe.

    Podjęte działania miały z jednej strony zapewniać maksymalne bezpieczeństwo, ale bez znacznego wpływu na ekosystem. Dodatkowo na części kanałów i rzek zbudowano śluzy i specjalne zapory, które nie utrudniają żeglugi, ale mogą zostać w krótkim czasie ustawione tak, aby powstrzymać napór wody. Budowę pierwszej części systemu – zapory Stormvloedkering Hollandse IJssel, którą ukończono w 1958 roku. Budowę kolejnych elementów systemu inicjowano stopniowo, a ostatnią z nich oddano do użytku w 1997 roku.

    Zapora Haringvlietdam podczas budowy (fot. Winfried Walta)
    Zapora Haringvlietdam podczas budowy (fot. Winfried Walta)

    Koszt budowy wszystkich zapór wyniósł około 13 mld dolarów, chociaż prawdopodobnie był wyższy ze względu na koszty mniejszych projektów wspomagających główne zapory Planu Delta. Chociaż do dzisiaj zapory zbudowane w ramach tego projektu uznawane są za jedne z najlepszych na świecie, Holendrzy przygotowują obecnie plany rozbudowy zabezpieczeń z myślą o przyszłych zagrożeniach, zwłaszcza podniesieniem poziomu morza spowodowanym topnieniem lodowców. Zakłada się, że koszt nowego programu przekroczy 144 mld dolarów. W ramach planowanych prac nie tylko zostaną wzmocnione istniejące zapory, ale również mają powstać plany działań ratunkowych na skale całego kraju.

    Najważniejsze elementy Planu Delta

    Lista zapór zbudowanych w ramach Planu Delta jest długa, a większość konstrukcji nie ma sobie równych na świecie. Kilka wyróżnia się jednak na ich tle oryginalną konstrukcją. Jedną z nich jest zapora przeciwpowodziowa Oosterscheldekering na Skaldzie Wschodniej. Zbudowano ją między wyspami Schouwen-Duiveland i Noord-Beveland w latach 1976-1986.

    Zapora Oosterscheldekering podczas budowy (fot. Rob Croes)
    Zapora Oosterscheldekering podczas budowy (fot. Rob Croes)

    W skład długiej na 9 km zapory wchodzą trzy stałe zapory z ruchomymi zasuwami, które mogą zostać opuszczone, aby zatrzymać przepływ wody. Na wyspie Noordland znajduje się ponadto śluza Roompotsluis, zapewniająca żeglugę. Przez całą długość zapory przebiega dodatkowo droga N57, a na wyspie Neeltje Jans znajduje się park tematyczny Deltapark Neeltje Jans.

    Kolejnym elementem systemu ochronnego, uznawanym za jedno z największych osiągnięć holenderskich inżynierów jest ruchoma zapora Maeslantkering na kanale Nieuwe Waterweg niedaleko Hoek van Holland. Zadaniem zapory jest ochrona Rotterdamu oraz wspólnie z zaporą Hartelkering Europortu (tzw. kompleks Eropoortkering).

    Zapora Hartelkering (fot. Quistnix/Wikimedia Commons)
    Zapora Hartelkering (fot. Quistnix/Wikimedia Commons)

    W 1987 roku rozpisano konkurs na projekt zapory (początkowo rozważano budowę wałów przeciwpowodziowych, ale ich koszt oszacowano na 600 mln euro, a czas budowy na 16 lat. Konkurs rozstrzygnięto w 1991 roku, a oficjalne zakończenie prac i otwarcie zapory miało miejsce 10 maja 1997 roku.

    Maeslantkering składa się z dwóch ruchomych stalowych barier o wysokości 22 m i ramionach o długości 237 m, które osadzono w suchych dokach na dwóch brzegach kanału. W przypadku zagrożenia, doki są zalewne, a zapory przesuwane tak, aby zablokować kanał. Aby w pełni zablokować przepływ wody, ramiona muszą zostać opuszczone na znajdujący się na dnie betonowy fundament. Cały proces ustawienia zapór trwa około półtorej godziny i jest sterowany komputerowo. Po raz pierwszy zaporę wykorzystano 8 listopada 2007 roku. Dodatkowo co roku przeprowadzane jest próbne zamknięcie.

    Zapora Maeslantkering (fot. Bert Knottenbeld)
    Zapora Maeslantkering (fot. Bert Knottenbeld)
    Zapora Maeslantkering (fot. Michielverbeek/Wikimedia Commons)
    Zapora Maeslantkering (fot. Michielverbeek/Wikimedia Commons)
    Zapora Maeslantkering (fot. Joop van Houdt/beeldbank.rws.nl/ Rijkswaterstaat)
    Zapora Maeslantkering (fot. Joop van Houdt/beeldbank.rws.nl/Rijkswaterstaat)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBMW M1 – pierwsze BMW Motorsport
    Next Article Biurko gamingowe Ultradesk Space – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Brewster F2A Buffalo – niepozorny myśliwiec z USA i obrońca Finlandii

    19 listopada 20224 Mins Read

    Fokker T.V – latający krążownik

    20 października 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.