SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował media
    PL-01 Concept - czołg-makieta, który zawojował mediami
    Artykuły

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował media

    Michał BanachBy Michał Banach18 kwietnia 2022Updated:30 grudnia 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował mediami. Dziennikarze z najróżniejszych mediów rozpisywali się na jego temat, wieszcząc stworzenie najnowocześniejszego czołgu na świecie. Zachwytom nie było końca, chociaż w praktyce istniała tylko makieta pojazdu (a prototyp nigdy nie powstał).

    Geneza

    Podstawowymi czołgami Wojska Polskiego są obecnie czołgi Leopard 2A4, 2A5 i 2PL (modernizacja Leopardów 2A4 i 2A5), PT-91 Twardy oraz T-72M. W ciągu najbliższych kilku lat dołączą do nich czołgi M1A2 Abrams SEPv3, które zapewne zastąpią w linii większość czołgów T-72M. Stan wojsk pancernych stopniowo ulega poprawie (chociaż podejmowane decyzje budzą wiele kontrowersji i niekoniecznie są uzasadnione, ale jest to temat na kompletnie inny artykuł).

    Leopard 2A4 (po lewej) i Leopard 2A5 dostarczony kilka miesięcy temu (fot. chor. Rafał Mniedło)
    Leopard 2A4 (po lewej) i Leopard 2A5 dostarczony kilka miesięcy temu (fot. chor. Rafał Mniedło)

    Jeszcze w 2013 roku sytuacja wyglądała jednak zupełnie inaczej. Dopiero w listopadzie tego roku podpisano umowę na pozyskanie kolejnej partii czołgów Leopard 2A4 i 2A5. Nie było wówczas jeszcze dyskusji o ich modernizacji do wersji 2PL. Stan floty czołgów T-72M był fatalny, pojazdy były zużyte, wymagały remontów lub modernizacji, ale równocześnie doprowadzenie ich do standardu PT-91 niewiele by dało, bo czołgi te też nie odpowiadały wymaganiom współczesnego pola walki. Decyzje władz były chaotyczne i brakowało spójnego pomysłu na modernizację wojsk pancernych i w ogóle przyszłość czołgów w Polsce.

    W związku z tym wiele firm i instytucji na własna rękę szukało rozwiązania problemu przyszłości polskich wojsk pancernych. Polska firma OBRUM wspólnie z brytyjską BEA Systems postanowiła stworzyć projekt czołgu przyszłości (lub wozu wsparcia ogniowego). Projekt nawiązywał w pewnym sensie do doświadczeń z prac nad koncepcją platformy Anders z 2010 roku, w ramach której powstał wóz wsparci ogniowego Anders. Wykorzystywał również doświadczenia z prób szwedzkiego czołgu lekkiego CV90120-T z 2007 roku (w pełni sprawny i kompletny pojazd testowano na poligonie w Polsce). Nowy projekt miał być jednak o wiele nowocześniejszy i nie miał być częścią uniwersalnej platformy, co znacząco ułatwiało prace nad nim.

    Lepsze ujęcie "kociaków" - od lewej Leopard 2A4, Leopard 2A5 i PT-91 Twardy (fot. chor. Rafał Mniedło)
    Lepsze ujęcie „kociaków” – od lewej Leopard 2A4, Leopard 2A5 i PT-91 Twardy (fot. chor. Rafał Mniedło)

    PL-01 Concept

    Makietę czołgu nazwanego PL-01 zaprezentowano 2 września 2013 roku na targach MSPO. Makieta miała demonstrować ogólną ideę pojazdu, oraz założenia dla docelowej konstrukcji. Czołg miał 7 m długości, 3,8 m szerokości i 2,8 m wysokości, a masa miała wynosić 30-35 ton. Napęd stanowił silnik o mocy 940 KM, zapewniający prędkość maksymalną 70 km/h po drogach i 50 km/h w terenie, oraz zasięg odpowiednio 500 i 250 km.

    Uzbrojenie miało składać się z armaty kalibru 105 lub 120 mm oraz 2 karabinów maszynowych. PL-01 miał być wyposażony w bezzałogową wieżę z automatem ładującym (cała trzyosobowa załoga zajmowała miejsce w kadłubie). Zapas amunicji miał wynosić 45 pocisków, z których 16 miało być załadowanych do automatu. Z działem sprzężony miał być karabin maszynowy UKM-2000C kalibru 7,62 mm z zapasem 1000 naboi. Drugi karabin maszynowy, zapewne kalibru 12,7 mm z zapasem 750 naboi miał być zainstalowany w zdalnie sterowanym stanowisku na wieży. Możliwe było również zainstalowanie granatnika kalibru 40 mm z zapasem 400 granatów.

    Wyposażenie dodatkowe miało składać się z aktywnego systemu obrony, niszczącego nadlatujące pociski, co było w tamtych latach nowinką, która dopiero zyskiwała rozgłos. O wiele bardziej rewolucyjnym rozwiązaniem miało być opancerzenie czołgu. Pancerz miał mieć lekką konstrukcję wielowarstwową z powłoką ceramiczno-aramidową. Sam pancerz miał zapewniać ochronę zgodną ze standardem NATO Stanag 4569 Aneks A na poziomie 5+. Na wieży i kadłubie miały być zainstalowane dodatkowe panele opancerzenia które miały zapewniać pełną ochronę przed pociskami kumulacyjnymi. Pancerz kadłuba miał zapewniać ochronę przed ładunkami improwizowanymi (IED) i minami zgodnie ze standardem Stanag 4569 Aneks B na poziomie 4a i 4b.

    Według założeń cały pojazd miał być pokryty farbą pochłaniającą fale radiowe. Dodatkowo poszycie miało być pokryte heksagonalnymi płytkami pozwalającymi na dostosowanie temperatury kadłuba do temperatury otoczenia. Rozwiązanie to miało oszukiwać detektory podczerwieni i tym samym utrudniać wykrycie czołgu przy braki widoczności. Oczywiście nie miało zabraknąć nowoczesnego systemu kierowania ogniem, łączności i nawigacyjnego.

    PL-01 Concet (fot. MON)
    PL-01 Concet (fot. MON)

    Koncepcja bez przyszłości

    O ile w teorii PL-01 miał imponujące możliwości bojowe, w praktyce były to pobożne życzenia i plany. Zaprojektowanie w pełni funkcjonalnego czołgu z wszystkimi planowanymi rozwiązaniami miało zająć 3 lata. W 2016 roku miał powstać prototyp, który po próbach w 2018 roku miał trafić do produkcji. Planów tych nie zrealizowano.

    Chociaż PL-01 wzbudził olbrzymie zainteresowanie mediów, połączone z hurraoptymizmem komentatorów, wojsko kompletnie zignorowało projekt, nie widząc dla niego zastosowania. Z tego powodu prace nad PL-01 nigdy nie wyszły poza stworzenie makiety z silnikiem i atrapami wyposażenia.

    PL-01 Concept (fot. OBRUM)
    PL-01 Concept (fot. OBRUM)

    Czołg w swojej docelowej konfiguracji byłby zbyt skomplikowany i za drogi w produkcji. Położenie nacisku na nowoczesne rozwiązania zamiast na solidne opancerzenie było w oczach wojskowych zbyt radykalnym rozwiązaniem. Kolejnym problemem PL-01 było niedopasowanie pojazdu do realiów współczesnego pola walki. Czołg ten nie był ani dostosowany do pełnoskalowego konfliktu zbrojnego, ani do wojny asymetrycznej.

    Brakowało zarówno zaplecza do zrealizowania projektu jak i pomysłu na jego wykorzystanie. Gdyby w projekt włączyli się przedstawiciele sił zbrojnych jakiegokolwiek kraju, czołg po latach możliwe, że zyskałby praktyczny prototyp, ale na pewno byłby bardziej konwencjonalny niż PL-01. Przykładem mogą być liczne niezrealizowane podobne projekty choćby z USA.

    PL-01 Concept (fot. OBRUM)
    PL-01 Concept (fot. OBRUM)

    Największym sukcesem PL-01 było zyskanie popularności w… grach komputerowych oraz internetowych dyskusjach. Mimo upływu lat, PL-01 wraca przy okazji dyskusji o przyszłości polskich wojsk pancernych, jednak nawet OBRUM nie kontynuuje prac nad nim.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWłoski eksperymentalny czołg szybki Carro Armato Celere Sahariano
    Next Article HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.