SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował media
    Artykuły

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował media

    Michał BanachBy Michał Banach18 kwietnia 2022Updated:30 grudnia 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    PL-01 Concept - czołg-makieta, który zawojował mediami
    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował mediami. Dziennikarze z najróżniejszych mediów rozpisywali się na jego temat, wieszcząc stworzenie najnowocześniejszego czołgu na świecie. Zachwytom nie było końca, chociaż w praktyce istniała tylko makieta pojazdu (a prototyp nigdy nie powstał).

    Geneza

    Podstawowymi czołgami Wojska Polskiego są obecnie czołgi Leopard 2A4, 2A5 i 2PL (modernizacja Leopardów 2A4 i 2A5), PT-91 Twardy oraz T-72M. W ciągu najbliższych kilku lat dołączą do nich czołgi M1A2 Abrams SEPv3, które zapewne zastąpią w linii większość czołgów T-72M. Stan wojsk pancernych stopniowo ulega poprawie (chociaż podejmowane decyzje budzą wiele kontrowersji i niekoniecznie są uzasadnione, ale jest to temat na kompletnie inny artykuł).

    Leopard 2A4 (po lewej) i Leopard 2A5 dostarczony kilka miesięcy temu (fot. chor. Rafał Mniedło)
    Leopard 2A4 (po lewej) i Leopard 2A5 dostarczony kilka miesięcy temu (fot. chor. Rafał Mniedło)

    Jeszcze w 2013 roku sytuacja wyglądała jednak zupełnie inaczej. Dopiero w listopadzie tego roku podpisano umowę na pozyskanie kolejnej partii czołgów Leopard 2A4 i 2A5. Nie było wówczas jeszcze dyskusji o ich modernizacji do wersji 2PL. Stan floty czołgów T-72M był fatalny, pojazdy były zużyte, wymagały remontów lub modernizacji, ale równocześnie doprowadzenie ich do standardu PT-91 niewiele by dało, bo czołgi te też nie odpowiadały wymaganiom współczesnego pola walki. Decyzje władz były chaotyczne i brakowało spójnego pomysłu na modernizację wojsk pancernych i w ogóle przyszłość czołgów w Polsce.

    W związku z tym wiele firm i instytucji na własna rękę szukało rozwiązania problemu przyszłości polskich wojsk pancernych. Polska firma OBRUM wspólnie z brytyjską BEA Systems postanowiła stworzyć projekt czołgu przyszłości (lub wozu wsparcia ogniowego). Projekt nawiązywał w pewnym sensie do doświadczeń z prac nad koncepcją platformy Anders z 2010 roku, w ramach której powstał wóz wsparci ogniowego Anders. Wykorzystywał również doświadczenia z prób szwedzkiego czołgu lekkiego CV90120-T z 2007 roku (w pełni sprawny i kompletny pojazd testowano na poligonie w Polsce). Nowy projekt miał być jednak o wiele nowocześniejszy i nie miał być częścią uniwersalnej platformy, co znacząco ułatwiało prace nad nim.

    Lepsze ujęcie "kociaków" - od lewej Leopard 2A4, Leopard 2A5 i PT-91 Twardy (fot. chor. Rafał Mniedło)
    Lepsze ujęcie „kociaków” – od lewej Leopard 2A4, Leopard 2A5 i PT-91 Twardy (fot. chor. Rafał Mniedło)

    PL-01 Concept

    Makietę czołgu nazwanego PL-01 zaprezentowano 2 września 2013 roku na targach MSPO. Makieta miała demonstrować ogólną ideę pojazdu, oraz założenia dla docelowej konstrukcji. Czołg miał 7 m długości, 3,8 m szerokości i 2,8 m wysokości, a masa miała wynosić 30-35 ton. Napęd stanowił silnik o mocy 940 KM, zapewniający prędkość maksymalną 70 km/h po drogach i 50 km/h w terenie, oraz zasięg odpowiednio 500 i 250 km.

    Uzbrojenie miało składać się z armaty kalibru 105 lub 120 mm oraz 2 karabinów maszynowych. PL-01 miał być wyposażony w bezzałogową wieżę z automatem ładującym (cała trzyosobowa załoga zajmowała miejsce w kadłubie). Zapas amunicji miał wynosić 45 pocisków, z których 16 miało być załadowanych do automatu. Z działem sprzężony miał być karabin maszynowy UKM-2000C kalibru 7,62 mm z zapasem 1000 naboi. Drugi karabin maszynowy, zapewne kalibru 12,7 mm z zapasem 750 naboi miał być zainstalowany w zdalnie sterowanym stanowisku na wieży. Możliwe było również zainstalowanie granatnika kalibru 40 mm z zapasem 400 granatów.

    Wyposażenie dodatkowe miało składać się z aktywnego systemu obrony, niszczącego nadlatujące pociski, co było w tamtych latach nowinką, która dopiero zyskiwała rozgłos. O wiele bardziej rewolucyjnym rozwiązaniem miało być opancerzenie czołgu. Pancerz miał mieć lekką konstrukcję wielowarstwową z powłoką ceramiczno-aramidową. Sam pancerz miał zapewniać ochronę zgodną ze standardem NATO Stanag 4569 Aneks A na poziomie 5+. Na wieży i kadłubie miały być zainstalowane dodatkowe panele opancerzenia które miały zapewniać pełną ochronę przed pociskami kumulacyjnymi. Pancerz kadłuba miał zapewniać ochronę przed ładunkami improwizowanymi (IED) i minami zgodnie ze standardem Stanag 4569 Aneks B na poziomie 4a i 4b.

    Według założeń cały pojazd miał być pokryty farbą pochłaniającą fale radiowe. Dodatkowo poszycie miało być pokryte heksagonalnymi płytkami pozwalającymi na dostosowanie temperatury kadłuba do temperatury otoczenia. Rozwiązanie to miało oszukiwać detektory podczerwieni i tym samym utrudniać wykrycie czołgu przy braki widoczności. Oczywiście nie miało zabraknąć nowoczesnego systemu kierowania ogniem, łączności i nawigacyjnego.

    PL-01 Concet (fot. MON)
    PL-01 Concet (fot. MON)

    Koncepcja bez przyszłości

    O ile w teorii PL-01 miał imponujące możliwości bojowe, w praktyce były to pobożne życzenia i plany. Zaprojektowanie w pełni funkcjonalnego czołgu z wszystkimi planowanymi rozwiązaniami miało zająć 3 lata. W 2016 roku miał powstać prototyp, który po próbach w 2018 roku miał trafić do produkcji. Planów tych nie zrealizowano.

    Chociaż PL-01 wzbudził olbrzymie zainteresowanie mediów, połączone z hurraoptymizmem komentatorów, wojsko kompletnie zignorowało projekt, nie widząc dla niego zastosowania. Z tego powodu prace nad PL-01 nigdy nie wyszły poza stworzenie makiety z silnikiem i atrapami wyposażenia.

    PL-01 Concept (fot. OBRUM)
    PL-01 Concept (fot. OBRUM)

    Czołg w swojej docelowej konfiguracji byłby zbyt skomplikowany i za drogi w produkcji. Położenie nacisku na nowoczesne rozwiązania zamiast na solidne opancerzenie było w oczach wojskowych zbyt radykalnym rozwiązaniem. Kolejnym problemem PL-01 było niedopasowanie pojazdu do realiów współczesnego pola walki. Czołg ten nie był ani dostosowany do pełnoskalowego konfliktu zbrojnego, ani do wojny asymetrycznej.

    Brakowało zarówno zaplecza do zrealizowania projektu jak i pomysłu na jego wykorzystanie. Gdyby w projekt włączyli się przedstawiciele sił zbrojnych jakiegokolwiek kraju, czołg po latach możliwe, że zyskałby praktyczny prototyp, ale na pewno byłby bardziej konwencjonalny niż PL-01. Przykładem mogą być liczne niezrealizowane podobne projekty choćby z USA.

    PL-01 Concept (fot. OBRUM)
    PL-01 Concept (fot. OBRUM)

    Największym sukcesem PL-01 było zyskanie popularności w… grach komputerowych oraz internetowych dyskusjach. Mimo upływu lat, PL-01 wraca przy okazji dyskusji o przyszłości polskich wojsk pancernych, jednak nawet OBRUM nie kontynuuje prac nad nim.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleWłoski eksperymentalny czołg szybki Carro Armato Celere Sahariano
    Next Article HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    30 września 20233 Mins Read166 Views

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    By Michał Banach0
    27 września 20235 Mins Read3 Views

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    By Marta Liberska0
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    By Michał Banach0
    20 września 20232 Mins Read1 Views

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 lipca 20193 Mins Read

    Geamana – zalana wioska i toksyczne jezioro w Rumunii

    Na północny-wschód od miasta Alba Iulia w Rumunii znajduje się niesamowite jezioro, będące smutną pamiątką…

    Artykuły
    26 czerwca 20203 Mins Read

    Relaks nad morzem. Odpocznij i zregeneruj się w SPA

    Polskie wybrzeże uchodzi za jedno z najładniejszych w tej części Europy. Szerokie plaże, dużo natury…

    Artykuły
    19 września 20222 Mins Read

    Ikarus 214 – od lekkiego bombowca, przez samolot szkolny po transportowy

    Zbudowany w 1949 roku Ikarus 214 nie był najbardziej udanym samolotem. Zaprojektowano go jako samolot…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    3 maja 20233 Mins Read

    Bąble przeciwtorpedowe i ich różnorodne zastosowanie

    Charakterystyczną cechą okrętów wojennych z okresu międzywojennego były wystające z kadłuba poniżej linii wodnej bąble.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.