SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pionierski hiszpański okręt podwodny Peral
    Pionierski hiszpański okręt podwodny Peral
    Pionierski hiszpański okręt podwodny Peral
    Artykuły

    Pionierski hiszpański okręt podwodny Peral

    Michał BanachBy Michał Banach13 października 2020Updated:13 października 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowany w 1889 roku hiszpański okręt podwodny Peral to wyjątkowa jednostka, o której wspomina się bardzo rzadko. Był to pierwszy nowoczesny hiszpański okręt podwodny i drugi z napędem całkowicie elektrycznym i wyrzutnią torped, którego niektóre osiągi dorównywały okrętom wykorzystywanym podczas I wojny światowej.

    Historia okrętu sięga 1884 roku. We wrześniu tego roku hiszpański oficer i konstruktor, Isaac Peral napisał pracę, w której opisał projekt okrętu podwodnego dla hiszpańskiej marynarki wojennej. Przez kolejny rok Peral kontynuował badania aby dopracować koncepcję jednostki. We wrześniu 1885 roku, po napisaniu listu do naczelnego dowódcy hiszpańskiej floty został wezwany do Madrytu, gdzie zaprezentował swoją koncepcję.

    Peral
    Peral

    Projekt zyskał zainteresowanie i finansowanie z strony władz w wysokości 5000 peset. Peral miał kontynuować badania i jeśli te dałyby odpowiednie rezultaty, miał zbudować właściwy okręt. W ramach prób konstruktor skupił się na dwóch najważniejszych problemach – możliwości przebywania ludzi pod wodą, w ciasnym, zimnym i pozbawionym dopływu świeżego powietrza okręcie podwodnym, oraz na kwestii napędu jednostki.

    W ramach prób badał zachowanie ludzi umieszczonych w warunkach przypominających okręt podwodny. Dodatkowo wykorzystał te badania na testy systemu odzyskiwania tlenu. Zakończyły się one pozytywnie, w związku z tym konstruktor przystąpił do prac nad napędem dla swojego okrętu. Dotychczas wszystkie okręty wykorzystywały napęd ręczny, bądź sprężone powietrze. Peral postanowił wyposażyć swój okręt w napęd elektryczny w postaci silników elektrycznych i baterii, które ładowało się przed rejsem w porcie. Po opracowaniu takiego systemu, przystąpiono do prac nad okrętem. Budżet przewidziany na ten etap wynosił 25 000 peset.

    Peral przed rekonstrukcją i umieszczeniem w muzeum (fot. Ghostrun/Wikimedia Commons)
    Peral przed rekonstrukcją i umieszczeniem w muzeum (fot. Ghostrun/Wikimedia Commons)

    Projekt zyskał akceptację 25 kwietnia 1887 roku, a stępkę pod okręt położono 7 października 1887 roku. Wodowanie okrętu miało miejsce 8 września 1888 roku, przed wodowaniem francuskiego Gymnote. Próby morskie jednostki rozpoczęły się jednak dopiero 6 marca 1889 roku, przez co to francuska jednostka zyskała miano pierwszego okrętu podwodnego o napędzie całkowicie elektrycznym.

    Peral miał 22 m długości i wyporność 77 ton na powierzchni i 85 ton pod wodą. Napęd zapewniały dwa silniki elektryczne zasilane przez baterie składające się z 613 ogniw, ważące łącznie 30 650 kg (sic!). Zapewniały one prędkość maksymalną 10,9 węzła przy pełnym naładowaniu, przy czym wraz z ich wyczerpywaniem się, prędkość malała. Szacuje się, że zasięg okrętu wynosił 740 km przy prędkości 3 węzłów. Uzbrojenie okrętu składało się z jednej wyrzutni torped z 3 zapasowymi torpedami kalibru 360 mm. Dzięki odpowiedniej konstrukcji, torpedy mogły być ładowane pod wodą i wystrzeliwane spod wody.

    Peral przed rekonstrukcją i umieszczeniem w muzeum (fot. Marcin Floryan/Wikimedia Commons)
    Peral przed rekonstrukcją i umieszczeniem w muzeum (fot. Marcin Floryan/Wikimedia Commons)

    Cechą charakterystyczną okrętu był system odzyskiwania tlenu, składający się z systemu wyciągów i pomp, które przepuszczały powietrze przez filtry. Wydłużało to czas jaki okręt mógł spędzać pod wodą. Sam okręt miał prostą konstrukcję jednokadłubową, z zbiornikami balastowymi pod kadłubem. Ciekawostką był reflektor zamontowany na kadłubie, pozwalający na przeczesywanie dna (załoga dysponowała bulajami w kiosku, przez które mogła obserwować otoczenie).

    Podczas prób, okręt spisywał się dobrze, ale właściwym testem jego zdolności bojowych miał być próbny atak na krążownik Colón. Pierwsza próba przeprowadzona za dnia zakończyła się niepowodzeniem, ponieważ znajdujący się na pokładzie okrętu goście (około 200 dodatkowych osób) zauważyli kiosk okrętu podwodnego. Dopiero nocna próba zakończyła się sukcesem.

    Peral przed rekonstrukcją i umieszczeniem w muzeum (fot. PePeEfe/Wikimedia Commons)
    Peral przed rekonstrukcją i umieszczeniem w muzeum (fot. PePeEfe/Wikimedia Commons)

    W przygotowanym po tej próbie raporcie wojskowi uznali, że okręt nie nadaje się do atakowania celów za dnia (zapominając, że znajdujący się na pokładzie krążownika goście usilnie starali się wypatrzyć okręt podwodny i wiedzieli o planowanym ataku). Dodatkowo krytykowano mały zasięg jednostki i brak możliwości ładowania akumulatorów podczas rejsu. W związku z tym Peral został wycofany ze służby, a jego konstruktorowi polecono zaprojektować nowy, lepszy okręt.

    Chociaż Isaac Peral zgodził się, nie zgodził się na wybór stoczni, która miała zbudować okręt, co zostało odebrane przez dowództwo jako odmowa chęci udziału w pracach. Tym samym projekt został zamknięty, a okręt podwodny Peral wrócił do stoczni La Carraca Arsenal, gdzie zmagazynowano go po usunięciu wyposażenia.

    Kiosk Perala po rekonstrukcji (fot. MdeVicente/Wikimedia Commons)
    Kiosk Perala po rekonstrukcji (fot. MdeVicente/Wikimedia Commons)

    W 1913 roku wydano rozkaz jego złomowania, jednak prac nie przeprowadzono. Kadłub okrętu został odnaleziony ponownie w 1929 roku przez admirała Mateo Garcia de los Reyes, który postanowił uratować okręt. Dzięki jego staraniom Peral przetrwał i po licznych przenosinach, ostatecznie dotrwał do naszych czasów i trafił do muzeum w Kartagenie. Po odrestaurowaniu i przywróceniu części brakującego wyposażenia (wizualnie) udostępniono go zwiedzającym w 2013 roku.

    Peral już w muzeum (fot. MdeVicente/Wikimedia Commons)
    Peral już w muzeum (fot. MdeVicente/Wikimedia Commons)
    Wnętrze Perala (fot. MdeVicente/Wikimedia Commons)
    Wnętrze Perala (fot. MdeVicente/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTallboy – 5-tonowa bomba sejsmiczna
    Next Article Wrak B-52 w Hanoi
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Eksperymentalne brytyjskie okręty podwodne typu Explorer

    25 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.