SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read407 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read407 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pierwszy japoński czołg podstawowy – Typ 61
    Artykuły

    Pierwszy japoński czołg podstawowy – Typ 61

    Michał BanachBy Michał Banach13 stycznia 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Pierwszy japoński czołg podstawowy - Typ 61
    Pierwszy japoński czołg podstawowy - Typ 61
    Wprowadzony do uzbrojenia w 1961 roku japoński czołg Typ 61 był pierwszym skonstruowanym w Japonii czołgiem podstawowym, oraz pierwszym czołgiem jaki powstał w tym kraju po zakończeniu II wojny światowej. Pojazdy tego typu wykorzystywano aż do 2000 roku.

    Geneza

    Po zakończeniu II wojny światowej Japonia została całkowicie rozbrojona i pozbawiona sił zbrojnych oraz przemysłu zbrojeniowego. Ewentualną ochroną terytorium kraju miały zajmować się amerykańskie siły okupacyjne. Dopiero wraz z wybuchem wojny w Korei, Amerykanie, zezwolili Japończykom na odbudowę sił zbrojnych, a tym samym na odbudowę zlikwidowanego przemysłu obronnego.

    Typ 61
    Typ 61

    Powołane wówczas Japońskie Siły Samoobrony początkowo zostały wyposażone w sprzęt pochodzący z USA, a dokładnie z rezerw amerykańskiej armii. W przypadku sił pancernych były to więc głównie czołgi M4A3E8 Sherman i M24 Chaffee, pamiętające II wojnę światową. W 1954 roku pojazdy te były jednak całkowicie przestarzałe, głównie pod względem uzbrojenia. Japończycy szybko doszli do wniosku, że muszą pozyskać lepsze pojazdy.

    Początkowo zainteresowali się amerykańskimi czołgami M46 i M47 Patton, jednak z powodu wysokich kosztów zakupu, zrezygnowali z tej opcji (problemem był również układ przedziału bojowego czołgów, nie przystosowany do postury japońskich żołnierzy, którzy byli zwykle niżsi od Amerykanów). Jedną opcja było więc opracowanie własnego czołgu od podstaw. Zlecenie budowy pierwszego japońskiego powojennego czołgu otrzymały zakłady Mitsubishi Heavy Industries. Prace projektowe ruszyły w 1955 roku i zakończyły się w 1960.

    Typ 61
    Typ 61

    Pierwszy japoński czołg podstawowy

    Przed rozpoczęciem prac projektowych, zakłady Mitsubishi otrzymały szereg założeń konstrukcyjnych, które miały zostać zaimplementowane podczas prac nad nowym wozem. Przede wszystkim nowy czołg miał być lekki i wąski – maksymalnie 3 m szerokości, aby mógł być transportowany koleją i poruszać się po wąskich drogach, jakie były wówczas w Japonii. Zakładano, że masa wozu nie powinna przekroczyć 25 ton, a uzbrojenie miało składać się z armaty kalibru 90 mm.

    Już na początku prac stało się jasne, że limit masy nie może zostać spełniony bez znaczącego osłabienia opancerzenia. W związku z tym limit zwiększono do 35 ton. W grudniu 1956 roku ukończono pierwsze prototypy czołgu, oznaczone jako STA-1. W lutym 1957 roku ukończono poprawione prototypy STA-2, a w latach 1959-1960 powstały prototypy STA-3 i STA-4 będące w praktyce pojazdami serii przedprodukcyjnej.

    Typ 61
    Typ 61

    Po długiej serii prób kolejnych prototypów, w 1961 roku do produkcji wprowadzono wozy oparte na prototypie STA-4. Nowy czołg otrzymał oznaczenie Typ 61. Pojazd miał 8,2 m długości, 2,95 m szerokości i 2,5 m wysokości, oraz masę 35 ton. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik diesla Mitsubishi 12HM21WT o mocy 570 KM, zapewniający prędkość maksymalną 45 km/h i zasięg 200 km.

    Uzbrojenie składało się z armaty L/52 (Typ 91) kalibru 90 mm oraz dwóch karabinów maszynowych – jednego kalibru 7,62 mm i jednego kalibru 12,7 mm. Pancerz czołgu miał grubość 114 mm z przodu wieży i 55 mm z przodu kadłuba. Załoga składa się z 4 osób. Pod względem ogólnego układu konstrukcji, Typ 61 wyraźnie przypominał amerykańskie czołgi serii M46/M47 Patton.

    Typ 61
    Typ 61

    Początkowo produkcja nowych czołgów przebiegała bardzo powoli. W 1961 i 1962 roku powstało po 10 czołgów, w 1963 i 1964 roku zbudowano po 20 czołgów, a w 1965 i 1966 roku po 30 czołgów. Do końca 1970 roku powstało łącznie 250 wozów, a do 1975 roku, kiedy zakończono produkcję, zbudowano łącznie 560 czołgów Typ 61.

    Ze względu na zakaz eksportu broni, czołgi Typ 61 były wykorzystywane wyłącznie przez japońską armię. Nigdy nie wykorzystano ich bojowo, w związku z czym ocena ich możliwości jest prawie niemożliwa. W toku eksploatacji wykryto jednak szereg wad, które wyeliminowano dopiero w kolejnych czołgach. Największymi problemami był brak stabilizacji armaty oraz brak systemu ochrony ABC. Również osiągi czołgu pozostawiały wiele do życzenia, podobnie jak poziom ochrony.

    Typ 61
    Typ 61

    Mimo tych niedostatków, czołgi Typ 61 pozostawały na uzbrojeniu Japońskich Sił Samoobrony do 2000 roku. W latach 90. zaczęto je stopniowo wycofywać, lub przenosić do rezerwy. W toku eksploatacji nie przeprowadzano bardziej istotnych modernizacji i zmian konstrukcyjnych. Na bazie czołgów Typ 61 powstały pojazdy specjalistyczne, takie jak Typ 67 AVLB (opancerzony most samobieżny), Typ 70 ARV (wóz zabezpieczenia technicznego), a niektóre czołgi Typ 61 wyposażono w trały przeciwminowe.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleAudictus Achiever – test
    Next Article Carnot – jeden z najdziwniejszych francuskich pancerników
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    10 marca 20237 Mins Read1K Views

    Szwedzki myśliwiec Saab J 21

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    28 lutego 20234 Mins Read1K Views

    Dassault Ouragan – pierwszy francuski myśliwiec odrzutowy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    12 grudnia 20202 Mins Read18 Views

    Focke-Wulf Fw 159 – nietypowy rywal Messerschmitta Bf 109

    Podstawowym niemieckim myśliwcem podczas II wojny światowej był Messerschmitt Bf 109. Zanim jednak maszyna ta…

    Artykuły
    4 kwietnia 20213 Mins Read49 Views

    Wagony spalinowe SD80 – z ziemi włoskiej do Polski

    Mając w pamięci sukces jaki osiągnęły Luxtorpedy w latach 30., władze PKP postanowiły po II…

    Artykuły
    7 kwietnia 20219 Mins Read9 Views

    Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej

    Royal Navy długo wzbraniała się przed wprowadzeniem do służby okrętów podwodnych, uznając je za niehumanitarne.…

    Artykuły
    14 sierpnia 20172 Mins Read193 Views

    Rover JET1 – pierwszy samochód z turbiną gazową

    W 1950 roku brytyjska firma Rover zaprezentowała niepozorny samochód – Rover JET1. Na pierwszy rzut…

    Artykuły
    15 listopada 20183 Mins Read87 Views

    Audyt śledczy – na czym polega audyt dochodzeniowy?

    Prowadzenie własnego biznesu daje wiele możliwości zarówno samym przedsiębiorcom, jak i osobom zatrudnionym w firmie.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.