SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pierwsze tablice rejestracyjne
    Rolls-Royce z 1904 roku
    Rolls-Royce z 1904 roku
    Artykuły

    Pierwsze tablice rejestracyjne

    Michał BanachBy Michał Banach14 sierpnia 2015Updated:6 lipca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Pierwsze samochody zaczęły pojawiać się w 1885 roku. Jak przystało na nowy wynalazek, nie istniały żadne normy i regulacje dotyczące tego typu pojazdów. Władze wielu krajów szybko zdały sobie jednak sprawę z jego potencjału i jeszcze zanim samochody zyskały popularność, wprowadzono tablice rejestracyjne. Dokładnie 14 sierpnia 1893 roku.

    Pierwsze tablice rejestracyjne na świecie

    Pierwsze tablice rejestracyjne pojawiły się we Francji, na mocy rozporządzenia Paryskiej Policji z 14 sierpnia 1893 roku. Przepisy wymagały posiadania metalowych tablic z numerem na wszystkich pojazdach, które mogły poruszać się z prędkością większą, niż 30 km/h.

    Rolls-Royce z 1904 roku
    Rolls-Royce z 1904 roku

    Otrzymując tablicę, właściciel pojazdu dostawał dokument zawierający jego imię i nazwisko oraz numer samochodu. Tym samym był to również pierwszy dowód rejestracyjny. Krótko po francuzach podobne tablice i system zaczęto wprowadzać również w Niemczech. W kolejnych latach również inne państwa Europejskie zaczęły wzorować się na francuzach.

    Pierwsze tablice rejestracyjne w Polsce

    W Polsce pierwsze oficjalne tablice rejestracyjne wprowadzono 6 lipca 1922 roku na mocy „Rozporządzenia Ministra Robót Publicznych i Ministra Spraw Wewnętrznych o ruchu samochodów i innych pojazdów mechanicznych na drogach publicznych”.

    Dokument ten w bardzo szczegółowy sposób opisywał wymogi jakie muszą spełnić pojazdy mechaniczne, aby uzyskać odpowiedni numer rejestracyjny. Jeśli pojazd je spełniał, właściciel otrzymywał tablicę rejestracyjną, na której widniały dwie litery oznaczające województwo oraz cyfry oznaczające numer samochodu.

    Fiat w 1935 roku
    Fiat w 1935 roku

    Każdy samochód otrzymywał dwie tablice do zamontowania z przodu i z tyłu. Litery miały kolor czerwony, a cyfry czarny, a same tablice miały kolor biały. To nie wszystko. Każdy pojazd otrzymywał również dowód rejestracyjny, zawierający dane pojazdu oraz coś w rodzaju tabliczek homologacyjnych. Dokumenty te były odnawiane co roku w marcu.

    Dodatkowo kierowcy musieli otrzymać dokument zezwalający na prowadzenie pojazdu mechanicznego – prawo jazdy. Aby otrzymać taki dokument musieli spełnić następujące warunki (pisownia oryginalna):

    • mieć skończone 18 lat życia,
    • umieć biegle czytać i pisać po polsku,
    • nie podlegać nałogom, obniżającym ich wartość fizyczną i moralną,
    • nie posiadać wad organicznych lub chorób, utrudniających prowadzenie pojazdu i
    • odbyć przynajmniej sześciomiesięczną praktykę w warsztatach pojazdów mechanicznych jako wyzwolony czeladnik oraz, oraz uczyć się prowadzenia pojazdu w ciągu trzech miesięcy, albo ukończyć specjalną szkołę szoferską z programem zatwierdzonym przez Ministerstwo Robót Publicznych, lub jakąkolwiek szkołę średnią techniczną albo mechaniczną, lub też szkołę inżynierską.

    Ogólnie liczący 47 paragrafów dokument bardzo dokładnie i co ciekawe nowocześnie opisywał kwestie związane z prowadzeniem pojazdu.

    Samochód firmy Herbewo w latach 30.
    Samochód firmy Herbewo w latach 30.

    Całe rozporządzenie można znaleźć na stronie ISAP – Dz.U. 1922 nr 65 poz. 587

    Aż do wybuchu wojny kilkukrotnie modyfikowano system tablic rejestracyjnych. Pierwsze teoretycznie powojenne tablice rejestracyjne zaczęto wprowadzać na mocy rozporządzenia z 11 września 1944 roku. Zasady były podobne do stosowanych przed wojną. Obecny system tablic rejestracyjnych w Polsce obowiązuje od 2006 roku.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePierwszy lotniczy atak torpedowy
    Next Article Fallout: Przed Wielką Wojną
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.