Francuski spóźnialski – Béarn

Francuzi podobnie jak inne państwa chcieli posiadać lotniskowiec. Niestety podczas I wojny światowej im się to nie udało. Koszt budowy okrętu wojennego takich rozmiarów był zbyt duży. Dopiero po wojnie udało się zbudować jednostkę tego typu. Mimo to, jej historia zaczęła się w 1913 roku.

W 1913 roku rozpoczęto we Francji budowę serii pancerników typu Normandie. Miały to być okręty nowego typu, uzbrojone w potężne 4 lufowe wieże. Działa miały mieć kaliber 340 mm. Oprócz tego, okręty miały mieć 24 działa kalibru 138,6 mm. Planowano budowę 5 jednostek.  Cztery jednostki zaczęto budować w 1913 roku, a ostatnią z nich – Béarn w 1914.

Francuski lotniskowiec Béarn

Francuski lotniskowiec Béarn

Ze względu na wybuch wojny, budowę okrętów spowolniono, a ostatecznie wstrzymano. W latach 20. cztery niedokończone kadłuby rozebrano. Jedynie Béarn uniknął tego losu. Okręt formalnie zwodowano w kwietniu 1920 roku, aby zwolnić pochylnię w stoczni. Przez dwa kolejne lata zastanawiano się co zrobić z niedokończoną jednostką, której projekt był zbyt przestarzały, aby go dokończyć, oraz zupełnie niepotrzebny.  Na niedokończonym kadłubie zbudowano mały pokład startowy, który wykorzystano do prób z samolotami. Okazały się na tyle udane, że postanowiono wykorzystać części z rozebranych okrętów do dokończenia budowy okrętu jako lotniskowca.

Prace nad jednostką ruszyły ponownie w sierpniu 1923 roku. Zakończono je w maju 1927 roku. Okręt miał 182 metry długości i wyporność 28 tysięcy ton. Załogę stanowiło 865 marynarzy. Na pokład lotniskowiec mógł zabrać około 40 samolotów różnych typów – min. Dewoitine D.373, Levasseur PL.7 i Levasseur PL.10. Początkowo planowano używać okręt jako jednostkę eksperymentalną do czasu zbudowania pełnowartościowych lotniskowców typu Joffre. Ich budowy nigdy jednak nie zakończono.

Francuski lotniskowiec Béarn

Francuski lotniskowiec Béarn

W marcu 1936 roku z pokładu lotniskowca wystartował samolot Potez 565. Był to pierwszy start dwusilnikowego samolotu z pokładu lotniskowca. Parę lat później Amerykanie wykorzystali ten pomysł, by przeprowadzić słynny Rajd na Tokio. Wybuch II wojny światowej zastał okręt we Francji. Pierwszym zadaniem bojowym okrętu było wytropienie niemieckiego krążownika Admiral Graf Spee. Operację przerwano wraz z niemiecką inwazją na Francję. Okręt powrócił do bazy by zabrać na swój pokład transport złota. Po udanym rejsie, okręt miał powrócić do Francji z transportem samolotów. Zakończenie walk we Francji sprawiło, że okręt nie wykonał zadania i zamiast tego popłynął do Martyniki.

Załoga okrętu nie była zbyt chętna do dołączenia do sił Wolnych Francuzów, w związku z czym okręt został internowany, aby nie wpadł w niemieckie ręce. W 1942 roku okręt pozbawiono uzbrojenia, by rok później przekazać go oddziałom Wolnych Francuzów. W 1944 roku jednostka popłynęła do USA, gdzie ponownie ją uzbrojono. Prace trwały do marca 1945 roku. Podczas prac, zmodyfikowano hangary okrętu tak, aby mogły lepiej służyć do transportu samolotów.

Ciekawe zdjęcie pokazujące Béarn obok innych lotniskowców - Arromanches i Foch. Widać jak przez lata zmieniły się rozmiary okrętów.

Ciekawe zdjęcie pokazujące Béarn obok innych lotniskowców – Arromanches i Foch. Widać jak przez lata zmieniły się rozmiary okrętów.

Jako transportowiec samolotów, a nie lotniskowiec, okręt służył we francuskiej flocie przez długie lata aż do końca maja 1967 roku, kiedy zdecydowano się na jego złomowanie. Podczas swojej bardzo długiej kariery, Béarn nigdy nie brał udziału w walkach i ani razu jego samolotu nie toczyły walk.

Oprócz wymienionych państw, również Japonia bardzo aktywnie prowadziła prace nad lotniskowcami w latach 20.. Z tym, że ich historia ma ścisły związek z II wojną światową, więc są tematem na inny artykuł.

1 2
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.