SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pierwsze balistyczne okręty podwodne
    Pierwsze balistyczne okręty podwodne
    Pierwsze balistyczne okręty podwodne
    Artykuły

    Pierwsze balistyczne okręty podwodne

    Michał BanachBy Michał Banach20 lipca 2015Updated:1 listopada 2017Brak komentarzy10 Mins Read
    W latach 50., krótko po zakończeniu II wojny światowej rozpoczęła się epoka nuklearna. Zarówno w USA jak i w ZSRR rozpoczęto budowę wielu nowych rodzajów uzbrojenia nie znanych wcześniej. Jednym z nich były atomowe okręty podwodne. Równoczesny rozwój uzbrojenia rakietowego i broni nuklearnej sprawił, że pojawiła się potrzeba wprowadzenie do eksploatacji atomowych okrętów podwodnych uzbrojonych w balistyczne pociski nuklearne – SSBN.

    Geneza

    Podczas II wojny światowej podstawowym uzbrojeniem okrętów podwodnych były torpedy i uzbrojenie artyleryjskie. Po zakończeniu wojny armaty zniknęły z okrętów podwodnych jako nieprzydatny już rodzaj uzbrojenia. Gdy w 1954 roku wszedł do eksploatacji pierwszy atomowy okręt podwodny – USS Nautilius, otworzyły się nowe perspektywy dla jednostek podwodnych.

    USS Nautilius - pierwszy okręt o napędzie atomowym
    USS Nautilius – pierwszy okręt o napędzie atomowym

    Nowy rodzaj napędu pozwalał na wydłużenie czasu jaki okręty podwodne mogą spędzić nie tylko na patrolu, ale również pod powierzchnią wody. Pozwalało to na dotarcie jeszcze bliżej pozycji wroga i ukrycie się nawet na długo pod powierzchnią wody.

    Szybko zdano sobie sprawę że tego typu jednostki są idealnymi nosicielami broni nuklearnej, znacznie lepszymi niż samoloty oraz mniej podatnymi na zniszczenie niż stacjonarne wyrzutnie rakietowe. Prace nad nowymi okrętami podwodnymi ruszyły zarówno w USA jak i w ZSRR. Oba kraje podeszły jednak do tematu zupełnie inaczej.

    Balistyczny okręt podwodny – okręt podwodny uzbrojony w rakiety balistyczne z głowicami nuklearnymi. Ze względu na historią tego typu jednostek można wyróżnić dwie kategorie okrętów tego typu różniące się napędem – SSB (ang. ballistic missile submarine – balistyczne okręty podwodne z konwencjonalnym napędem) i SSBN (ang. ballistic missile submarine nuclear – balistyczne okręty podwodne o napędzie nuklearnym). Jednostki tego typu nazywa się potocznie „boomerami”.

    Pierwszy balistyczny okręt podwodny – B-67 typu Zulu

    W 1946 roku w ZSRR rozpoczęto prace nad nowymi, konwencjonalnymi okrętami podwodnymi, które miały zastąpić  wykorzystywane podczas II wojny światowej jednostki typu K. Nowe okręty podwodne miały być zupełnie nowymi konstrukcjami, przy projektowaniu których garściami czerpano z doświadczeń niemieckich przy budowie okrętów podwodnych typu XXI.

    Okręt podwodny typu Zulu
    Okręt podwodny typu Zulu

    Okręty sklasyfikowano jako jednostki Projektu 611, w kodzie NATO typ Zulu. Były to jedne z pierwszych zbudowanych w ZSRR okrętów podwodnych po zakończeniu II wojny światowej. Pierwszy z nich ukończono w 1952 roku.

    Łącznie zbudowano 26 jednostek. Okręty mierzyły 90 metrów długości a ich wyporność wynosiła 1875 ton na powierzchni i 2387 pod wodą. Wyposażono je w 3 silniki diesla o mocy 6000 KM i 3 silniki elektryczne o mocy 5400 KM. Pozwalały one na osiągnięcie prędkości 18 węzłów na powierzchni i 16 pod wodą. Początkowo uzbrojenie okrętów typu Zulu składało się z 10 wyrzutni torped kalibru 533 mm oraz podwójnych działek kalibru 57 mm i 25 mm. Załogę stanowiło 70 marynarzy. Okręty mogły zanurzyć się na głębokość 200 metrów.

    Okręt podwodny typu Zulu
    Okręt podwodny typu Zulu

    Krótko po wprowadzeniu do eksploatacji pierwszych jednostek tej klasy, podjęto decyzję o wykorzystaniu ich w roli nosicieli balistycznych pocisków rakietowych. W 1954 roku rozpoczęto prace projektowe. Do nowej roli planowano początkowo przystosować okręt o numerze B-67. Budowę B-67 rozpoczęto 26 marca 1953 roku. Okręt zwodowano 5 września 1953 roku.

    Prace prowadzono bardzo pospiesznie w biurze TsKB-16 w stoczni w Siewierodwińsku. Kierował nimi Nikołaj N. Isanin. Przebudowa do roli okrętu typu SSB (ballistic missile submarine) polegała na dodaniu dwóch wyrzutni rakiet balistycznych typu R-11FM za kioskiem. Wiązało się to z nieznaczną przebudową wnętrza okrętu oraz usunięciem całego uzbrojenia artyleryjskiego oraz znacznej ilości zapasowych torped.

    Okręt podwodny typu Zulu
    Okręt podwodny typu Zulu

    Prace zakończono w drugiej połowie 1955 roku a gotowy okręt natychmiast skierowano na próby. 16 września 1955 roku, z pokładu okrętu podwodnego B-67 typu Zulu operującego w rejonie Morza Białego, wystrzelono pierwszą rakietę. Była to pierwsza rakieta balistyczna wystrzelona z pokładu okrętu podwodnego.

    Test był na tyle udany, że podjęto decyzję o przebudowie kolejnych 5 jednostek typu Zulu do roli balistycznych okrętów podwodnych. Wykorzystywano je głównie do badań i treningów, chociaż oficjalnie były to jednostki bojowe.

    Okręt podwodny typu Zulu
    Okręt podwodny typu Zulu

    Ze względu na to, że były to okręty przerobione z jednostek konwencjonalnych, chociaż uznaje się je za pierwsze balistyczne okręty podwodne, dopiero ich następcy, okręty podwodne typu Golf był typowymi balistycznymi okrętami podwodnymi. Okręty typu Zulu z czasem wycofano z eksploatacji.

    Related

    1 2 3 4
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBaby Cage – upiorny wynalazek z lat 20.
    Next Article SKOT – polsko-czeski transporter opancerzony
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.