SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Peel P50 – najmniejszy samochód osobowy
    Artykuły

    Peel P50 – najmniejszy samochód osobowy

    Michał BanachBy Michał Banach13 stycznia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Peel P50 - najmniejszy samochód osobowy
    Peel P50 - najmniejszy samochód osobowy
    Zaprojektowany w 1962 roku brytyjski trójkołowy Peel P50 zapisał się w historii jako najmniejszy produkowany seryjnie samochód osobowy. Powstało tylko 50 egzemplarzy, z których do naszych czasów przetrwało tylko 27. W 2010 roku wznowiono jednak limitowaną produkcję ulepszonej wersji P50.

    Peel P50 został zaprojektowany przez Cyrila Cannelliego jako niewielki, jednoosobowy samochód przystosowany do poruszania się w mieście. Oprócz kierowcy wewnątrz mieścił się jedynie niewielki bagaż, ponieważ według założeń auto miało służyć tylko do krótkich podróży po zakupy. P50 miał 134 cm długości, 99 cm szerokości i 100 cm wysokości. Pod maską ważącego zaledwie 56 kg samochodu umieszczono silnik DKW o pojemności 49 cm³ i mocy 4,2 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną aż 61 km/h.Cechą charakterystyczną auta był… brak wstecznego biegu. Zamiast niego kierowca musiał wysiąść i korzystając z znajdującej się z tylu rączki obrócić samochód.

    Peel P50 w wersji z pojedynczym przednim kołem
    Peel P50 w wersji z pojedynczym przednim kołem

    Dodatkowe wyposażenie ograniczono do jednej lampy z przodu oraz wycieraczki. Silnik napędzał znajdujące się z tyłu pojedyncze koło, a kierowca dysponował drzwiami tylko po lewej stronie (istniała wersja z jednym przednim kołem, ale z powodu małej stabilności nie produkowano jej). Mimo ambitnych planów, w latach 1962-1965 powstało jedynie 47 lub 50 egzemplarzy P50 w trzech kolorach. Koszt zakupu wynosił 199 funtów (współcześnie około 4035 funtów).

    P50 nie zyskał popularności ponieważ był za mały, przez co osoby o nieco większym wzroście miały trudności w korzystaniu z niego (chociaż w programie Top Gear Jeremy Clarkson mający 1,96 m wzrostu korzystając z P50 wybrał się w podróż po Londynie). Kolejnym problemem był brak bagażnika i wstecznego biegu oraz kwestie bezpieczeństwa (albo raczej jego całkowity brak)

    Peel P50 (fot. Robin Adams/Courtesy of RM Sotheby's)
    Peel P50 (fot. Robin Adams/Courtesy of RM Sotheby’s)

    Peel P50 szybko odszedł w niepamięć, ale w 2010 roku ponownie zyskał zainteresowanie. Wpisano go bowiem do Księgi Rekordów Guinnessa jako najmniejszy produkowany seryjnie samochód (w źródłach podawany jest rok 2010, ale zapewne wpisano go o wiele wcześniej). Równocześnie firma Peel Engineering Ltd. wznowiła jego limitowaną produkcję w wersji elektrycznej (prędkość maksymalna 25 km/h i zasięg 80 km) i tradycyjnej, zasilanej silnikiem benzynowym o mocy 3,3 KM, który zapewnia prędkość maksymalną 72 km/h.

    Peel P50 (fot. Andrew Bone)
    Peel P50 (fot. Andrew Bone)

    Nowa wersja samochodu z zewnątrz jest bardzo podobna do pierwowzoru, ale konstrukcyjnie zmieniono ją tak, aby odpowiadała współczesnym normom bezpieczeństwa nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale również innych państwach europejskich oraz w USA. Dodano również wsteczny bieg. Produkcję tym razem również ograniczono do 50 egzemplarzy, kosztujących około 7000 funtów. Jest to jednak niewielka cena w porównaniu do kosztu zakupu oryginalnego P50 z lat 60., ponieważ ich ceny na aukcjach sięgają nawet 176 tys. dolarów!

    Peel P50 (fot. Greg Keysar/Courtesy of RM Sotheby's)
    Peel P50 (fot. Greg Keysar/Courtesy of RM Sotheby’s)
    Peel P50 (fot. digitaltrends.com)
    Peel P50 (fot. digitaltrends.com)
    Peel P50 (fot. Philip Kromer)
    Peel P50 (fot. Philip Kromer)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleOsiągnij swój cel z treningiem EMS już dziś!
    Next Article Zatonięcie promu Jan Heweliusz
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    27 listopada 20234 Mins Read2 Views

    RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    By Michał Banach0
    18 listopada 20235 Mins Read74 Views

    A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy

    By Michał Banach2
    1 listopada 20234 Mins Read98 Views

    Ribblehead Viaduct – XIX-wieczny wiadukt kolejowy w Wielkiej Brytanii

    By Michał Banach2
    17 października 20233 Mins Read2 Views

    Zagato Zele – brzydki elektryczny ekscentryk

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 marca 20202 Mins Read

    Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie

    W Porcie Lotniczym Malta, znajdującym się 5 km od stolicy wyspy, Valetty można było znaleźć…

    Internet i komputery
    2 sierpnia 20213 Mins Read

    Najpopularniejsze procesory w komputerach

    Procesory to potężne komponenty, które mają ogromne znaczenie w świecie elektroniki. Są one powszechnie wykorzystywane…

    Artykuły
    29 stycznia 20213 Mins Read

    Eksperymentalny niszczyciel czołgów SU-152 Taran

    W latach 60. wraz z rozwojem pierwszej generacji czołgów podstawowych, wiele systemów przeciwpancernych stosowanych dotychczas…

    Artykuły
    22 września 20172 Mins Read

    Wrak MV Assalama u wybrzeży Maroka

    Pod koniec kwietnia 2008 roku u wybrzeży Maroka wpadł na skały niewielki prom pasażerski MV…

    Artykuły
    18 stycznia 20206 Mins Read

    Curtiss C-46 Commando – zapomniany rywal Dakoty

    Najsłynniejszym amerykańskim samolotem transportowym z czasów II wojny światowej jest Douglas C-47 Dakota. Gdy C-47…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.