Przesądy, zwłaszcza te dotyczące liczb na stałe wpisały się w naszą kulturę. Pechowa 13, szczęśliwa siódemka, piekielne 666 itd. Chyba każdy z nas ma swoją ulubioną liczbę i tę której nie lubi. Nawet jeśli się do tego nie przyznajemy. Zwłaszcza liczba 13, która jest symbolem „złych” liczb, wpływa na nasze otoczenie, np. w wysokich budynkach gdzie nie ma często pięter albo pokoi o numerze 13. Chociaż przesądy uważa się za symbol zacofania, nawet tak nowoczesny biznes jakim jest transport lotniczy ma swoje pechowe liczby, jedną z nich jest 191, a dokładnie lot numer 191.
W historii lotnictwa było już wiele wypadków i katastrof. Zwykle po takich zdarzeniach numer lotu nieszczęsnego samolotu na jakiś czas jest wykreślany z listy i nie jest nadawany kolejnym lotom, by powrócić po jakimś czasie. Niektóre linie nawet w ogóle nie wycofują nieszczęśliwego numeru. Inaczej jest w przypadku linii lotniczych Delta oraz American Airlines i lotu numer 191, który już nie występuje w rejsach organizowanych przez obu przewoźników. Numer ten wycofano z użycia ze względu na liczbę katastrof lotniczych maszyn, które otrzymały właśnie ten numer lotu.
Pierwsza katastrofa – X-15 lot 3-65-97
Historia pechowych lotów numer 191 zaczyna się w 1967 roku podczas jednego z wielu próbnych lotów samolotu North American X-15. Był to eksperymentalny samolot-rakieta zbudowany w 3 egzemplarzach i wykorzystywany zarówno przez USAF jak i NASA do testów i bicia rekordów. Do dzisiaj maszyna ta utrzymuje rekord prędkości dla samolotu (ze względu na to, że X-15 nie był do końca samolotem i nie był produkowany seryjnie, rekord ten nie jest zestawiany z rekordami innych samolotów).

15 listopada 1967 roku o godzinie 18:30 rozpoczął się 191 lot testowy X-15. Za sterami maszyny usiadł Michael J. Adams, który już kilka razy leciał tym samolotem. Podczas próby wznoszenia samolot zaczął się dziwnie zachowywać. W pewnym momencie kiedy Adams zaczął powracać do normalnego toru lotu maszyna wpadła w korkociąg.
Była to bardzo nietypowa i trudna sytuacja ponieważ nigdy wcześniej nie doszło do wprowadzenia X-15 w korkociąg i nie stworzono procedur wyprowadzania samolotów z tego typu sytuacji. Mimo to Adams opanował maszynę i wprowadził ją w lot nurkowy. Niestety z nieznanych przyczyn maszyna chwilę później rozpadł się w powietrzu i rozbiła. Pilot zginął na miejscu.
Prawdopodobną przyczyną katastrofy była utrata kontroli nad maszyną, spowodowana utratą przytomności przez Adamsa. Śledztwo wykazało, że instrumenty na pokładzie samolotu funkcjonowały normalnie w momencie katastrofy.
Lot | Data | Ofiary | Przyczyna |
X-15 3-65-97 | 15 listopada 1967 roku | 1 osoba | Błąd pilota |
