SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Paul Arzens i jego L’Oeuf Electrique
    Paul Arzens i jego L’Oeuf Electrique
    Artykuły

    Paul Arzens i jego L’Oeuf Electrique

    Michał BanachBy Michał Banach13 grudnia 2019Brak komentarzy2 Mins Read
    W 1942 roku francuski konstruktor Paul Arzens zaprojektował nietypowy samochód elektryczny – L’Oeuf Electrique (pol. Jajko elektryczne). Niewielki pojazd był odpowiedzią na problemy z dostępem paliwa w okupowanej przez Niemców Francji.

    Paul Arzens urodził się w 1903 roku. Po ukończeniu studiów na École des Beaux-Arts zajął się w połowie lat 30. projektowaniem samochodów. W 1938 roku zaprojektował jeden z dwóch swoich najciekawszych pojazdów – La Baleine. Samochód powstał na bazie Buicka i wyposażony był w silnik o pojemności 3,5 litra pozwalający na osiąganie prędkości 160 km/h. Auto wyróżniało się jednak bardzo nietypową jak na tamte lata karoserią.

    L’Oeuf Electrique (fot. Claus Ableiter)
    L’Oeuf Electrique (fot. Claus Ableiter)

    W 1940 roku już po zajęciu Francji przez Niemców, Arzens postanowił zbudować kolejną wersję Baleine, tym razem wyposażoną w silnik elektryczny. Jako bazę wykorzystał podwozie Fiata, na którym zabudował nową karoserię. Energię dla silnika o teoretycznej mocy 10 KM zapewniały akumulatory o masie całkowitej 1100 kg.

    Samochód dysponował zasięgiem około 200 km przy prędkości 65/70 km/h. Wadą konstrukcji były jednak jej rozmiary i masa. W związku z tym w 1942 roku konstruktor zaprojektował kolejny samochód elektryczny – L’Oeuf Electrique.

    L’Oeuf Electrique (fot. Claus Ableiter)
    L’Oeuf Electrique (fot. Claus Ableiter)

    Był to niewielki pojazd o masie 350 kg (w tym sam pojazd ważył 60 kg, silnik elektryczny 30 kg a reszta to masa baterii. Samochód mieścił dwie osoby i mógł rozpędzić się do około 70 km/h dysponując zasięgiem 100 km. Przewożąc dwie osoby L’Oeuf mógł rozpędzić się do 60 km/h. Karoseria wykonana była z aluminium (ciekawe jak konstruktorowi udało się je zdobyć w czasie trwania wojny). Przednia szyba wykonana była z plexiglasu.

    Od samego początku niewielki pojazd powstawał tylko i wyłącznie jako osobisty pojazd konstruktora, który wykorzystywał go jeszcze przez kilka lat po wojnie. Później Jajko trafiło do garażu, który opuszczało sporadycznie, aby rozruszać mechanizmy. Po śmierci konstruktora w 1990 roku pojazd trafił do kolekcji muzeum Cite de L’Automobile. Obecnie L’Oeuf wystawiany jest na różnych zlotach i czeka na renowację.

    L’Oeuf Electrique (fot. supercars.net)
    L’Oeuf Electrique (fot. supercars.net)

    Warto dodać, że Paul Arzens w 1947 roku zatrudnił się w SNCF, czyli francuskich kolejach państwowych, gdzie projektował elektryczne lokomotywy. Jedna z nich – CC7107 ustanowiła 28 marca 1955 roku rekord prędkości dla pociągów elektrycznych, wynoszący 330,8 km/h. Rekord został pokonany dopiero w 1981 roku przez TGV.

    L’Oeuf Electrique i La Baleine (fot. Arnaud 25/Wikimedia Commons)
    L’Oeuf Electrique i La Baleine (fot. Arnaud 25/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOrient Express
    Next Article Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.