W 1954 roku w Czechosłowacji wyprodukowano serię 15 parowozów typu 498.1. Lokomotywy były przeznaczone do obsługi pociągów ekspresowych i dysponowały bardzo dobrymi osiągami. 27 sierpnia 1964 roku jedna z lokomotyw tego typu ustanowiła czechosłowacki rekord prędkości dla parowozów, wynoszący 162 km/h.

Na przełomie lat 40. i 50. w Czechosłowacji cały czas trwała odbudowa taboru kolejowego zniszczonego w trakcie II wojny światowej. Koleje w głównej mierze opierały się na rodzimych konstrukcjach i w 1947 roku zleciły firmie Skoda zaprojektowanie nowego parowozu, który miał obsługiwać pociągi ekspresowe.

498.1 Albatros (fot. Matijak/Wikimedia Commons)
498.1 Albatros (fot. Matijak/Wikimedia Commons)

W odpowiedzi firma Skoda zaprojektowała lokomotywy typu 498.0. Wyprodukowano 40 egzemplarzy lokomotyw tego typu, a w 1954 roku rozpoczęto budowę zmodyfikowanych i nieco ulepszonych parowozów 498.1. Parowozy pod względem wizualnym wyróżniały się niebiesko-czerwonym malowaniem i nieoficjalnie nosiły nazwę Albatros. Waga lokomotywy wraz z tendrem wynosiła 203 tony, a długość całkowita 25 m. Oficjalna prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h, ale już w trakcie testów odbiorczych uznano, że parowozy powinny spokojnie osiągnąć 140 km/h. Cena jednej lokomotywy typu 498.1 wraz z tendrem wynosiła około 1,1 mln koron w 1955 roku

Ze względu na ich dobre parametry i efektowny wygląd, parowozy oddelegowano do obsługi tras ekspresowych Praga-Bratysława, Bratysława-Koszyce oraz Żylina-Bogumin. Aż do połowy lat 60. parowozy obsługiwały najważniejsze pociągi, ale rozwój trakcji elektrycznej oraz coraz większa ilość lokomotyw o napędzie diesla sprawiły, że zaczęto je wycofywać z eksploatacji.

498.1 Albatros (fot. Herbert Ortner)
498.1 Albatros (fot. Herbert Ortner)

Już na początku lat 70. większość parowozów 498.1 zmagazynowano, ale w 1974 roku na krótko kilka z nich przywrócono do służby z powodu problemów z lokomotywami dieslowskimi. Ostatecznie w 1979 roku wszystkie parowozy tego typu wycofano, a większość z nich zezłomowano.

Warto dodać, że w 1964 roku w Cerhenice jedna z lokomotyw tego typu została skierowana na testy prędkości na specjalnie wybudowanym torze. W trakcie prób, 27 sierpnia osiągnęła prędkość 162 km/h, ustanawiając rekord prędkości parowozu w Czechosłowacji. Według niepotwierdzonych informacji, w trakcie kolejnych prób udało się rozpędzić parowóz do 175 km/h. Rekordu tego nigdy nie odnotowano w dokumentach.

Z 15 zbudowanych parowozów, tylko 3 przetrwały do naszych czasów – 498.104, 498.106 i 498.112. Egzemplarz 498.104 jest w pełni sprawny i bardzo często pojawia się na torach w trakcie specjalnych pokazów.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×