SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Panzerkampfwagen VIII Maus – superciężkie wunderwaffe
    Panzerkampfwagen VIII Maus - superciężkie wunderwaffe
    Panzerkampfwagen VIII Maus - superciężkie wunderwaffe
    Artykuły

    Panzerkampfwagen VIII Maus – superciężkie wunderwaffe

    Michał BanachBy Michał Banach11 stycznia 2019Brak komentarzy6 Mins Read
    Pod koniec II wojny światowej Niemcy próbowali wprowadzić do służby wiele nietypowych rodzajów uzbrojenia, które określa się często jako wunderwaffe, czyli „cudowną broń”, która miała odmienić losy wojny. Jej faktyczny wpływ na przebieg działań wojennych nie był zbyt duży, czego przykładem był czołg superciężki Panzerkampfwagen VIII Maus.

    Geneza

    W 1942 roku sytuacja na froncie prezentowała się pozytywnie dla Niemców. Europa została podbita, sytuacja w ZSRR była teoretycznie pod kontrolą, a Wielka Brytania broniła się jedynie w Afryce oraz na własnych wyspach. Niemieckie u-booty siały do tego spustoszenie na Atlantyku, a na Pacyfiku Japonia toczyła coraz bardziej intensywne boje z Amerykanami.

    Panzerkampfwagen VIII Maus
    Panzerkampfwagen VIII Maus

    To właśnie wówczas zrodził się w głowach Adolfa Hitlera i Alberta Speera pomysł zbudowania nowego czołgu, który byłby najpotężniejszym pojazdem tego typu na świecie. Według założeń, które powstały na konferencji z 5-6 marca 1942 roku, nowy czołg miał ważyć 75-90 ton, a jego uzbrojenie miała stanowić armata 15 cm KwK L/40 lub 12,8 cm KwK L/50. Takie kwestie jak napęd, opancerzenie czy też dodatkowe wyposażenie pozostawiono konstruktorowi.

    Jedynym kandydatem na stanowisko konstruktora nowego czołgu był wówczas Ferdinand Porsche, będący ulubieńcem Hitlera i mający doświadczenie w projektowaniu czołgów ciężkich (chociaż dokonania zaprojektowanych przez niego pojazdów pancernych można uznać za wątpliwe). Porsche stworzył zespół w skład którego weszli m.in. inż. Karl Rabe, inż. Leopold Schmidt, inż. Walter Schmidt, inż. Erwin Komeda, inż. Otto Zadnik, inż. Karl Frochlich i inż. Willy Müller. Od początku zakładano również, że napęd czołgu będzie stanowił silnik diesla, zasilający podwójny generator, który miał napędzać obie gąsienice (podobny system, ale sprawiający bardzo wiele problemów zastosowano w prototypie czołgu Tiger (P)).

    Panzerkampfwagen VIII Maus
    Panzerkampfwagen VIII Maus

    Prace nad czołgiem miały być prowadzone wspólnie przez kilka zakładów. Krupp miał zająć się budową kadłuba, Daimler-Benz silnika diesla, Siemens generatorów elektrycznych, Skoda podwoziem a montaż końcowy miały wykonać zakłady Alkett w Berlinie.

    Panzerkampfwagen VIII Maus

    Rok 1942 upłynął pod znakiem prac projektowych nad nowym pojazdem. Zespół musiał opracować czołg w oparciu o jedynie kilka konkretnych wytycznych, co z jednej strony dawało duże pole do manewru, ale z drugiej generowało problemy z spełnieniem oczekiwań wojskowych, którzy obserwując prace nad czołgiem zgłaszali bardzo wiele, często sprzecznych oczekiwań.

    Po licznych zmianach koncepcji, kolejnych modyfikacjach projektu i założeń technicznych (w tym dyskusja o zainstalowaniu miotacza ognia oprócz standardowego uzbrojenia), 6 kwietnia 1943 roku zaprezentowano drewnianą makietę nowego czołgu Albertowi Speerowi, a 13 maja Hitlerowi. Co ciekawe, obaj zaakceptowali projekt, ale wojsko cały czas było niezadowolone. Mimo to, założono wyprodukowanie przynajmniej 120 nowych czołgów, które ostatecznie miały otrzymać oznaczenie wojskowe Panzerkampfwagen VIII Maus. Nasilające się alianckie naloty sprawiły jednak, że pomysł budowy olbrzymich czołgów zaczął stawać pod znakiem zapytania.

    Panzerkampfwagen VIII Maus
    Panzerkampfwagen VIII Maus

    Ostatecznie na przełomie października i listopada 1943 roku oficjalnie zrezygnowano z produkcji seryjnej Mausa, ale nie oznaczało to przerwania prac nad prototypem. Nie są znane oficjalne powody podjęcia takiej decyzji, ale prawdopodobnie związane było to z kosztami produkcji, zwłaszcza ilością potrzebnych cennych materiałów. Kolejnym problemem była praktycznie zerowa wartość bojowa tak dużego (a co za tym idzie łatwego do wykrycia i zniszczenia przez lotnictwo) czołgu, którego masa dodatkowo utrudniała pokonywanie przeszkód wodnych, ponieważ większość ówczesnych mostów nie była w stanie utrzymać takiego ciężaru.

    Równocześnie z decyzją o rezygnacji z produkcji seryjnej, rozpoczęto montaż pierwszego prototypu, oznaczonego jako Typ 205/1. Ukończono go 22 grudnia 1943 roku i wysłano do Böblingen. Na początku 1944 roku podjęto decyzję o budowie drugiego prototypu oznaczonego jako Typ 205/2. W trakcie pierwszych prób (pojazdy nie miały jeszcze docelowego wyposażenia) okazało się, że mimo olbrzymiej masy i gabarytów, zaprojektowany przez zespół Porsche napęd sprawuje się bardzo dobrze i zapewnia sporą mobilność.

    Panzerkampfwagen VIII Maus
    Panzerkampfwagen VIII Maus

    Panzerkampfwagen VIII Maus miał 10 m długości, 3,7 m szerokości i 3,65 m wysokości. Masa bojowa wynosiła aż 188 ton (przykładowo, współczesny M1A2 Abrams z dodatkowym pancerzem i wyposażeniem w najcięższej wersji waży około 70 ton). Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik spalinowy Daimler-Benz MB 509 o mocy 1080 KM i pojemności 44,5 litra, zasilający generator, dostarczający moc do dwóch silników elektrycznych. Opancerzenie czołgu miało grubość 50-200 mm, a uzbrojenie składało się z armaty 12,8 cm KwK 44 L/55 i 7,5 cm KwK L/36 w wieży z zapasem amunicji wynoszącym odpowiednio 68 i 100 pocisków umieszczonych w wieży, oraz karabinu maszynowego MG 34. Załoga liczyła 6 osób.

    Próby obu prototypów przerwano 19 sierpnia 1944 roku. Oba czołgi, częściowo wyposażone pozostawiono na poligonie w Kummersdorfie, ale nie uznawano ich za pojazdy zdatne do użycia w warunkach bojowych. Dalszy los czołgów nie jest do końca znany. Oba pojazdy zostały poważnie uszkodzone i zdobyte przez oddziały sowieckie. Nie wiadomo czy uszkodzenia były spowodowane działaniami bojowymi, czy też powstały w wyniku chęci zniszczenia czołgów przez Niemców zanim wpadły w ręce przeciwnika.

    Panzerkampfwagen VIII Maus
    Panzerkampfwagen VIII Maus

    Oba pojazdy zostały następnie zabrane do ZSRR i trafiły do Kubinki gdzie zbudowano z nich jeden, w pełni sprawny pojazd, posiadający kadłub z 205/1 wieżę z 205/2. Po serii prób poligonowych czołg pozbawiono wartościowego wyposażenia i wstawiono do muzeum, które utworzono na terenie dawnego poligonu, gdzie cały czas jest dostępny dla zwiedzających.

    Podsumowanie

    Panzerkampfwagen VIII Maus był jednym z wielu przykładów niemieckiej megalomanii, która uwidoczniła się podczas II wojny światowej. Od początku czołg ten nie nadawał się do wprowadzenia do eksploatacji, ale mimo to prace nad nim kontynuowano. Maus powstawał z myślą o stworzeniu czołgu, który prowadziłby natarcie dużych oddziałów pancernych i stanowiłby wsparcie dla lżejszych czołgów. Ewentualnie miał być wykorzystywany podczas obrony, ale w obu przypadkach podstawowym warunkiem było zapewnienie mu osłony przed nalotami przeciwnika. Sytuacja na froncie pod koniec II wojny światowej całkowicie uniemożliwiała wykorzystanie czołgów w taki sposób, czego dowodem były losy niszczycieli czołgów Jagdtiger.

    Wielu historyków uważa jednak, że decyzja o kontynuowani prób nad Mausem podyktowana była dodatkowo potrzebami propagandy. Prace nad czołgiem były cały czas dokładnie dokumentowane i fotografowane (mimo formalnych zakazów), a informacje na temat kolejnych etapów prób docierały zarówno do wojskowych jak i obywateli, a co za tym idzie do alianckiego wywiadu.

    Panzerkampfwagen VIII Maus
    Panzerkampfwagen VIII Maus

    Maus miał być z jednej strony straszakiem dla Aliantów, którzy już i tak widzieli w każdym niemieckim czołgu niepokonanego Tygrysa, oraz źródłem nadziei dla własnych żołnierzy i społeczeństwa – czyli po prostu wunderwaffe. Ponadto prace nad tym czołgiem zapewniały doświadczenie potrzebne do kontynuowania prac nad czołgami serii E, nieco mniejszymi i bardziej przemyślanymi od Mausa (zwłaszcza E-100).

    Nie zmienia to jednak faktu, że Panzerkampfwagen VIII Maus chociaż był ciekawym tworem myśli technicznej, był ślepą uliczką i nieprzydatnym bojowo czołgiem. Z drugiej strony można uznać, że w pewnym stopniu zapowiadał przyszłość rozwoju czołgów, ponieważ armaty kalibru 120 i 125 mm stały się podstawowym uzbrojeniem współczesnych czołgów, a masa tych pojazdów często przewyższa 50 ton.

    Panzerkampfwagen VIII Maus
    Panzerkampfwagen VIII Maus
    Panzerkampfwagen VIII Maus
    Panzerkampfwagen VIII Maus
    Panzerkampfwagen VIII Maus
    Panzerkampfwagen VIII Maus
    Panzerkampfwagen VIII Maus (fot. Alan Wilson)
    Panzerkampfwagen VIII Maus (fot. Alan Wilson)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleM1918 Browning Automatic Rifle – broń dwóch wojen światowych
    Next Article Winda Bailong – najwyższa na świecie zewnętrza winda widokowa
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.