SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read61 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read153 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read7 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pancerniki typu Kearsarge – nietypowe amerykańskie predreadnoughty
    Artykuły

    Pancerniki typu Kearsarge – nietypowe amerykańskie predreadnoughty

    Michał BanachBy Michał Banach29 stycznia 2019Updated:30 stycznia 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Pancerniki typu Kearsarge - nietypowe amerykańskie predreadnoughty
    Pancerniki typu Kearsarge - nietypowe amerykańskie predreadnoughty
    Zbudowane na przełomie XIX i XX wieku amerykańskie pancerniki typu Kearsarge nie były zwyczajnymi predreadnoughtami. Wyróżniało je umiejscowienie artylerii w wieżach umieszczonych jedna na drugiej. Zbudowano dwa okręty – USS Kearsarge i USS Kentucky.

    Geneza

    Pod koniec XIX wieku amerykańska flota zaczynała nadrabiać zaległości w rozwoju okrętów wojennych. Praktycznie od czasów wojny secesyjnej USA nie inwestowały zbyt dużych środków w budowę nowych okrętów wojennych, które dorównywałyby jednostkom budowanym w Europie, zwłaszcza we Francji i Wielkiej Brytanii. Zaległości te sprawiły, że na przełomie wieków amerykańska flota prezentowała dosyć małe możliwości bojowe.

    USS Kearsarge
    USS Kearsarge

    Aby szybko rozwiązać ten problem, rozpoczęto budowę nowych okrętów uwzględniając przy tym doświadczenia europejskich flot. Mimo to, Amerykanie postanowili poeksperymentować z projektami zwłaszcza pancerników. Jednym z takich eksperymentów były pancerniki typu Kearsarge, których budowę autoryzowano 2 marca 1895 roku.

    Według założeń okręty miały otrzymać silne uzbrojenie umieszczone w wieżach na dziobie i rufie. Zrezygnowano przy tym z umieszczenia dział kalibru 203 mm w wieżach na burtach. Zamiast tego wieże artylerii średniej umieszczono… na wieżach artylerii głównej. Rozwiązanie to teoretycznie zmniejszało wagę okrętów, ponieważ eliminowało burtowe wieże, ale zachowywano przy tym dotychczasową siłę ognia salwy burtowej.

    USS Kearsarge
    USS Kearsarge

    Stępkę pod dwa pancerniki typu położono 30 czerwca 1896 roku w stoczni Newport News Shipbuilding, a wodowanie miało miejsce 24 marca 1898 roku. Okręty weszły do służby 20 lutego 1900 roku – USS Kearsarge (BB-5) (jako ciekawostkę warto dodać, że jest to jedyny amerykański pancernik, który nie otrzymał nazwy pochodzącej od nazwy stanu), oraz 16 maja 1900 roku – USS Kentucky (BB-6). Okręty kosztowały po około 5 mln dolarów (współcześnie 151 mln dolarów).

    Pancerniki typu Kearsarge

    Okręty miały 114 m długości i wyporność 12 850 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe zapewniające moc 11 674 ihp, co pozwało na osiągnięcie prędkości 16-17 węzłów. Okręty chronił pancerz o grubości 127-419 mm w pasie burtowym, 318-381 mm na barbetach, 381-432 mm na wieżach i 254 mm na mostku. Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 330 mm umieszczonych w dwóch wieżach na dziobie i rufie oraz 4 dział kalibru 203 mm umieszczonych również w dwóch wieżach, ale ustawionych na wieżach artylerii głównej. Dodatkowo okręty posiadały 14 dział kalibru 127 mm,20 dział kalibru 57 mm, 8 dział kalibru 37 mm, 4 karabiny maszynowe i 4 wyrzutnie torped kalibru 450 mm. W toku eksploatacji usunięto większość dział kalibru 57 mm, instalując w ich miejsce działa kalibru 127 mm i 2 działa przeciwlotnicze kalibru 76 mm. Załoga okrętów liczyła 40-60 oficerów i 514 marynarzy.

    USS Kearsarge
    USS Kearsarge

    USS Kearsarge został oddelegowany do Floty Północnego Atlantyku. Włączono go w skład Great White Fleet, ale już w 1909 roku wycofano go z służby w celu modernizacji, w trakcie której zainstalowano nowe, kratownicowe maszty bojowe. Przywrócono go do służby po wybuchu I wojny światowej, 23 czerwca 1915 roku i oddelegowano do zadań pomocniczych. W 1916 roku przeniesiono go do floty rezerwowej i przydzielono do zadań szkoleniowych, które pełnił aż do 29 maja 1919 roku.

    Pancernik wycofano z służby 10 maja 1920 roku, po czym rozpoczęto jego przebudowę na pływający dźwig. W wyniku przebudowy usunięto całe uzbrojenie i większość nadbudówek, instalując w ich miejsce potężny dźwig o udźwigu 250 ton. W nowej roli, okręt oznaczony już jako AB-1 pozostawał do 22 czerwca 1955 roku. W trakcie swojej długiej służby jako pływający dźwig, okręt brał udział w budowie i modernizacji lotniskowców i pancerników, mi.in. typu South Dakota.

    USS Kearsarge
    USS Kearsarge

    Historia USS Kentucky była bardzo podobna, ale krótsza. Początkowo okręt wykorzystywano głównie na Pacyfiku, a w 1907 roku włączono go do Great White Fleet. Pancernik również przeszedł modernizację w 1909 roku, po czym wycofano go z służby. Przywrócono go do eksploatacji w 1915 roku i po kilku rejsach operacyjnych oddelegowano go do zadań szkoleniowych. W tej roli pancernik pozostawał w eksploatacji do 29 maja 1920 roku. Następnie wycofano go z służby, a 24 marca 1923 roku sprzedano na złom.

    Podsumowanie

    Pancerniki typu Kearsarge okazały się kiepskimi jednostkami. Nietypowe umieszczenie artylerii nie przyniosło żadnych pozytywnych rezultatów, ponieważ działa kalibru 330 mm i 203 mm tak bardzo różniły się właściwościami balistycznymi, że ich równoczesne wykorzystanie było niemożliwe. Dodatkowo wieże musiały obracać się razem, przez co w gruncie rzeczy ograniczono możliwość zwalczania większej liczby celów. Kolejną wadą takiego umieszczenia uzbrojenia było większe ryzyko wyeliminowania połowy artylerii jednym celnym trafieniem w wieżę.

    USS Kearsarge
    USS Kearsarge

    Kolejnym problemem pancerników typu Kearsarge była ich gorsza dzielność morska, spowodowana obniżeniem burt. Zrobiono to tylko po to, aby umieszczone jedna na drugiej wieże nie wpływały zbyt mocno na wysokość pancernika.

    Warto w tym miejscu dodać, że podobny układ uzbrojenia zastosowano na pancernikach typu Virginia zbudowanych w latach 1906-1907. Co ciekawe, podczas ich budowy nie korzystano z doświadczeń z eksploatacji okrętów typu Kearsarge. Również i te okręty okazały się niezbyt udane, a ich kariera zakończyła się w 1920 roku.

    USS Kentucky
    USS Kentucky
    USS Kentucky
    USS Kentucky
    USS Kearsarge
    USS Kearsarge
    USS Kearsarge
    USS Kearsarge
    USS Kentucky
    USS Kentucky
    USS Kentucky
    USS Kentucky
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleZimowe zabawy z dzieckiem
    Next Article Jedyny w swoim rodzaju Pininfarina X
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    16 marca 20233 Mins Read521 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    15 marca 20232 Mins Read3K Views

    Zapomniany karabin Cei-Rigotti

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 października 20212 Mins Read8 Views

    Yacht Express – statek do transportu jachtów

    Na świecie powstaje coraz więcej prywatnych jachtów. Wiele z nich powstaje w Europie na zamówienia…

    Gadgety
    3 grudnia 20223 Mins Read76 Views

    Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    Licznik Geigera, a w zasadzie Geigera Mullera to urządzenie, które pozwala zmierzyć wielkość promieniowania jonizującego.…

    Artykuły
    6 kwietnia 20193 Mins Read

    Porównuj albo przepłacaj – masz wybór

    Drogie OC spędza sen z powiek niejednemu kierowcy. Wysokie ceny obowiązkowego ubezpieczenia stały się szczególnie…

    Artykuły
    1 lipca 20192 Mins Read8 Views

    Aeroklub Poznański i lotnisko w Kobylnicy – galeria

    Lotnisko w Kobylnicy pod Poznaniem jest obecnie domem Aeroklubu Poznańskiego im. Wandy Modlibowskiej. Niedługo jednak…

    Artykuły
    10 sierpnia 20155 Mins Read3 Views

    Bailey Bridge – cud brytyjskiej inżynierii

    Pokonywanie przeszkód wodnych zawsze było dużym wyzwaniem dla wojska. Przed II wojną światową jedynym sposobem…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.