SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Pancerniki typu Kearsarge – nietypowe amerykańskie predreadnoughty
    Pancerniki typu Kearsarge - nietypowe amerykańskie predreadnoughty
    Pancerniki typu Kearsarge - nietypowe amerykańskie predreadnoughty
    Artykuły

    Pancerniki typu Kearsarge – nietypowe amerykańskie predreadnoughty

    Michał BanachBy Michał Banach29 stycznia 2019Updated:30 stycznia 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowane na przełomie XIX i XX wieku amerykańskie pancerniki typu Kearsarge nie były zwyczajnymi predreadnoughtami. Wyróżniało je umiejscowienie artylerii w wieżach umieszczonych jedna na drugiej. Zbudowano dwa okręty – USS Kearsarge i USS Kentucky.

    Geneza

    Pod koniec XIX wieku amerykańska flota zaczynała nadrabiać zaległości w rozwoju okrętów wojennych. Praktycznie od czasów wojny secesyjnej USA nie inwestowały zbyt dużych środków w budowę nowych okrętów wojennych, które dorównywałyby jednostkom budowanym w Europie, zwłaszcza we Francji i Wielkiej Brytanii. Zaległości te sprawiły, że na przełomie wieków amerykańska flota prezentowała dosyć małe możliwości bojowe.

    USS Kearsarge
    USS Kearsarge

    Aby szybko rozwiązać ten problem, rozpoczęto budowę nowych okrętów uwzględniając przy tym doświadczenia europejskich flot. Mimo to, Amerykanie postanowili poeksperymentować z projektami zwłaszcza pancerników. Jednym z takich eksperymentów były pancerniki typu Kearsarge, których budowę autoryzowano 2 marca 1895 roku.

    Według założeń okręty miały otrzymać silne uzbrojenie umieszczone w wieżach na dziobie i rufie. Zrezygnowano przy tym z umieszczenia dział kalibru 203 mm w wieżach na burtach. Zamiast tego wieże artylerii średniej umieszczono… na wieżach artylerii głównej. Rozwiązanie to teoretycznie zmniejszało wagę okrętów, ponieważ eliminowało burtowe wieże, ale zachowywano przy tym dotychczasową siłę ognia salwy burtowej.

    USS Kearsarge
    USS Kearsarge

    Stępkę pod dwa pancerniki typu położono 30 czerwca 1896 roku w stoczni Newport News Shipbuilding, a wodowanie miało miejsce 24 marca 1898 roku. Okręty weszły do służby 20 lutego 1900 roku – USS Kearsarge (BB-5) (jako ciekawostkę warto dodać, że jest to jedyny amerykański pancernik, który nie otrzymał nazwy pochodzącej od nazwy stanu), oraz 16 maja 1900 roku – USS Kentucky (BB-6). Okręty kosztowały po około 5 mln dolarów (współcześnie 151 mln dolarów).

    Pancerniki typu Kearsarge

    Okręty miały 114 m długości i wyporność 12 850 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe zapewniające moc 11 674 ihp, co pozwało na osiągnięcie prędkości 16-17 węzłów. Okręty chronił pancerz o grubości 127-419 mm w pasie burtowym, 318-381 mm na barbetach, 381-432 mm na wieżach i 254 mm na mostku. Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 330 mm umieszczonych w dwóch wieżach na dziobie i rufie oraz 4 dział kalibru 203 mm umieszczonych również w dwóch wieżach, ale ustawionych na wieżach artylerii głównej. Dodatkowo okręty posiadały 14 dział kalibru 127 mm,20 dział kalibru 57 mm, 8 dział kalibru 37 mm, 4 karabiny maszynowe i 4 wyrzutnie torped kalibru 450 mm. W toku eksploatacji usunięto większość dział kalibru 57 mm, instalując w ich miejsce działa kalibru 127 mm i 2 działa przeciwlotnicze kalibru 76 mm. Załoga okrętów liczyła 40-60 oficerów i 514 marynarzy.

    USS Kearsarge
    USS Kearsarge

    USS Kearsarge został oddelegowany do Floty Północnego Atlantyku. Włączono go w skład Great White Fleet, ale już w 1909 roku wycofano go z służby w celu modernizacji, w trakcie której zainstalowano nowe, kratownicowe maszty bojowe. Przywrócono go do służby po wybuchu I wojny światowej, 23 czerwca 1915 roku i oddelegowano do zadań pomocniczych. W 1916 roku przeniesiono go do floty rezerwowej i przydzielono do zadań szkoleniowych, które pełnił aż do 29 maja 1919 roku.

    Pancernik wycofano z służby 10 maja 1920 roku, po czym rozpoczęto jego przebudowę na pływający dźwig. W wyniku przebudowy usunięto całe uzbrojenie i większość nadbudówek, instalując w ich miejsce potężny dźwig o udźwigu 250 ton. W nowej roli, okręt oznaczony już jako AB-1 pozostawał do 22 czerwca 1955 roku. W trakcie swojej długiej służby jako pływający dźwig, okręt brał udział w budowie i modernizacji lotniskowców i pancerników, mi.in. typu South Dakota.

    USS Kearsarge
    USS Kearsarge

    Historia USS Kentucky była bardzo podobna, ale krótsza. Początkowo okręt wykorzystywano głównie na Pacyfiku, a w 1907 roku włączono go do Great White Fleet. Pancernik również przeszedł modernizację w 1909 roku, po czym wycofano go z służby. Przywrócono go do eksploatacji w 1915 roku i po kilku rejsach operacyjnych oddelegowano go do zadań szkoleniowych. W tej roli pancernik pozostawał w eksploatacji do 29 maja 1920 roku. Następnie wycofano go z służby, a 24 marca 1923 roku sprzedano na złom.

    Podsumowanie

    Pancerniki typu Kearsarge okazały się kiepskimi jednostkami. Nietypowe umieszczenie artylerii nie przyniosło żadnych pozytywnych rezultatów, ponieważ działa kalibru 330 mm i 203 mm tak bardzo różniły się właściwościami balistycznymi, że ich równoczesne wykorzystanie było niemożliwe. Dodatkowo wieże musiały obracać się razem, przez co w gruncie rzeczy ograniczono możliwość zwalczania większej liczby celów. Kolejną wadą takiego umieszczenia uzbrojenia było większe ryzyko wyeliminowania połowy artylerii jednym celnym trafieniem w wieżę.

    USS Kearsarge
    USS Kearsarge

    Kolejnym problemem pancerników typu Kearsarge była ich gorsza dzielność morska, spowodowana obniżeniem burt. Zrobiono to tylko po to, aby umieszczone jedna na drugiej wieże nie wpływały zbyt mocno na wysokość pancernika.

    Warto w tym miejscu dodać, że podobny układ uzbrojenia zastosowano na pancernikach typu Virginia zbudowanych w latach 1906-1907. Co ciekawe, podczas ich budowy nie korzystano z doświadczeń z eksploatacji okrętów typu Kearsarge. Również i te okręty okazały się niezbyt udane, a ich kariera zakończyła się w 1920 roku.

    USS Kentucky
    USS Kentucky
    USS Kentucky
    USS Kentucky
    USS Kearsarge
    USS Kearsarge
    USS Kearsarge
    USS Kearsarge
    USS Kentucky
    USS Kentucky
    USS Kentucky
    USS Kentucky
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    USS Kearsarge już jako dźwig
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułZimowe zabawy z dzieckiem
    Następny artykuł Jedyny w swoim rodzaju Pininfarina X
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Wright XF3W Apache – od myśliwca po samolot eksperymentalny

    13 czerwca 20222 Mins Read

    North American X-15 – najszybszy samolot na świecie

    8 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.