SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919
    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919
    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919
    Artykuły

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Michał BanachBy Michał Banach4 czerwca 2022Updated:28 czerwca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa rodzaje uzbrojenia rozwinęły się na tyle, aby spełniać swoje zadanie, brzegów broniły potężne działa umieszczone w fortach. W USA w latach 20. wprowadzono do uzbrojenia olbrzymie armaty 16 inch M1919. Do dnia dzisiejszego przetrwał tylko jeden z kilkudziesięciu zbudowanych egzemplarzy.

    Ostatni egzemplarz działa M1919 kalibru 406 (410) mm znajduje się obecnie w Aberdeen Proving Grounds. Przez lata znajdował się tam olbrzymi poligon, na którym testowano zarówno nowe rodzaje uzbrojenia, jak i zdobyta na frontach czołgi, pojazdy pancerne czy też artylerię.

    Poligon i olbrzymią bazę wojskową utworzono w 1918 roku, a już w 1919 wydzielono jej fragment z myślą o utworzeniu muzeum. Funkcjonowało ono oficjalnie do 2010 roku, kiedy to rozpoczęto stopniowe przenoszenie eksponatów do innych muzeów.

    Działo 16 inch M1919 w Aberdeen Proving Grounds (fot. Michał Banach)
    Działo 16 inch M1919 w Aberdeen Proving Grounds (fot. Michał Banach)

    Ostatecznie na terenie muzeum pozostało kilka pojazdów i dział, które ze względów logistycznych nie mogły zostać przeniesione. Wśród nich znajduje się właśnie ostatnia armata 16 inch M1919 ważąca ponad 480 ton.

    Miałem okazję obejrzeć tę niesamowitą armatę we wrześniu 2011 roku kiedy zewnętrzna ekspozycja muzeum była jeszcze w miarę kompletna (jakieś 3/4).

    Artyleria nadbrzeżna 16 inch M1919

    Historia amerykańskiej artylerii nadbrzeżnej kalibru 406 mm sięga przełomu XIX i XX wieku. Rozwój techniki pozwolił wówczas na budowanie olbrzymich dział kalibru ponad 350 mm. W 1895 roku w Watervliet Arsenal rozpoczęto prace nad działem M1895 kalibru 406 mm. Zakończono je w 1902 roku zbudowaniem jednej armaty, którą wysłano następnie do Panamy.

    Działo nie było dokładnie tym czego oczekiwało amerykańskie dowództwo, w związku z czym rozpoczęto prace nad kolejną armatą. Pierwsze nowe działa ukończono w połowie lat 20.. W przeciwieństwie do prototypu z początku wieku miały zupełnie inne łoże i prawie trzykrotnie większą masę.

    Działo 16 inch M1919 na Hawajach
    Działo 16 inch M1919 na Hawajach

    Armata otrzymała oficjalne oznaczenie 16”/50 caliber M1919 coastal gun. Masa armaty wraz z łożem wyniosła aż 484 tony. Łącznie powstało 20 dział pierwszej serii produkcyjnej oraz kilkadziesiąt armat drugiej serii, w której wykorzystano działa przeznaczone wcześniej dla pancerników i krążowników których nie zbudowano z powodu Traktatu Waszyngtońskiego.

    Działa wraz z łożem miały ponad 20 m długości (wraz z lufą), 6 m szerokości i 4 m wysokości. Maksymalny zasięg wynosił około 45 km, przy pociskach ważących 950 kg lub 1060 kg. Załoga jednej armaty M1919 składała się z 30 żołnierzy.

    Działo 16 inch M1919 w Aberdeen Proving Grounds (fot. Michał Banach)
    Działo 16 inch M1919 w Aberdeen Proving Grounds (fot. Michał Banach)

    Działa umieszczono praktycznie przy każdym ważniejszym porcie i zatoce na wschodnim i zachodnim wybrzeżu oraz w Panamie i Pearl Harbor. Armaty umieszczano zarówno w istniejących fortach (po ich przebudowie) oraz w specjalnych stanowiskach artyleryjskich w bunkrach.

    Koszt jednej armaty wynosił około 520 000 dolarów (współcześnie około 8,7 mln dolarów). Jak się później okazało cały program był niepotrzebny, ponieważ amerykańskie wybrzeże nigdy nie było zagrożone atakiem, a działa nie oddały żadnego strzału w kierunku wroga.

    Działo 16 inch M1919 w Aberdeen Proving Grounds (fot. Michał Banach)
    Działo 16 inch M1919 w Aberdeen Proving Grounds (fot. Michał Banach)

    Po zakończeniu II wojny światowej wszystkie działa M1919 zezłomowano. Proces ten zakończył się w 1948 lub 1952 roku. Do dnia dzisiejszego przetrwała jedynie armata wysłana na testy do Aberdeen Proving Grounds. Umieszczono ją w muzeum, gdzie pozostaje do dnia dzisiejszego.

    Mimo likwidacji muzeum, działo pozostało na swoim miejscu ponieważ jego waga uniemożliwia jego przewiezienie w inne miejsce. Działo nosi oficjalne oznaczenie Mk III M1 Navy #138, co oznacza, że była to późniejsza wersja M1919 zbudowana przy wykorzystaniu działa przeznaczonego dla okrętu.

    Działo 16 inch M1919 w Aberdeen Proving Grounds (fot. Michał Banach)
    Działo 16 inch M1919 w Aberdeen Proving Grounds (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJeep Forward Control – zapomniana ciężarówka Jeepa
    Next Article Dazzle camouflage – nietypowy kamuflaż okrętów wojennych
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.