SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Orient Express
    Orient Express
    Orient Express
    Artykuły

    Orient Express

    Michał BanachBy Michał Banach12 grudnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Jedną z najsłynniejszych tras kolejowych na świecie jest trasa Orient Expressu. Pociąg ten po raz pierwszy wyruszył w podróż przez całą Europę 4 października 1883 roku. Przez kolejne lata jego trasa zmieniała się, pozostając jedną z najbardziej rozpoznawalnych. 12 grudnia 2009 roku oficjalnie zamknięto ostatnie połączenie Orient Expressu.

    Początki

    Historia Orient Expressu sięga połowy XIX wieku. Rozwój kolei sprawił, że wielu przedsiębiorców zainteresowało się stworzeniem trasy kolejowej z Paryża aż do Istambułu (dawniej Konstantynopola) w dzisiejszej Turcji. Realizacja tego pomysłu nie była jednak prosta, głównie z powodu odległości i ilości państw, przez które pociągi miałyby przejeżdżać.

    Orient Express
    Orient Express

    Dopiero w 1883 roku belgijski przemysłowiec, Georges Nagelmackers dał radę zebrać odpowiednie fundusze, pozwolenia i dokumenty aby uruchomić połączenie kolejowe między Paryżem a Istambułem. Pierwszy Orient Express, jak pociąg nazwała prasa, wyruszył 4 października 1883 roku z Paryża, z dworca wschodniego przez Monachium i Wiedeń do Rumuńskiego miasteczka Giurgiu nad Dunajem. Tam pasażerowie przesiadali się na prom, którym płynęli do Ruse w Bułgarii. Następnie przesiadali się do kolejnego pociągu, który jechał do Istambułu.

    Początkowo pokonanie tej trasy zajmowało 80 godzin. Specjalnie zaprojektowane pociągi pozwalały pasażerom na podróż w niesamowitym luksusie jak na tamte czasy.

    Ulotka reklamowa Orient Expressu
    Ulotka reklamowa Orient Expressu

    Orient Express i jego następcy

    W 1889 roku trasę Orient Expressu nieznacznie zmieniono, dzięki czemu pociąg docierał bezpośrednio do Istambułu, bez potrzeby przesiadania się na promy albo inne pociągi. Skrócił się również do 67 godzin czas podróży.

    Wraz z wybuchem I wojny światowej kursowanie Orient Expressu zawieszono. W 1916 roku Niemcy uruchomili swoją wersję pociągu o nazwie Balkanzug, kursującą z Berlina do Konstantynopola, ale miała ona bardziej znaczenie propagandowe niż komercyjne. Dopiero pod koniec 1918 roku ponownie przywrócono trasę Orient Expressu.

    Orient Express
    Orient Express

    W „nowej”, powojennej Europie zaszło jednak wiele zmian i już w 1919 roku uruchomiono kolejny Orient Express o nazwie Simplon Orient Express. Ze względu na zastrzeżenie nazwy Orient Express przez koleje francuskie, każda dodatkowa trasa między Paryżem a Istambułem lub później również Atenami musiała otrzymać inne nazwy.

    Tunel Simplon – zbudowany na początku XX wieku tunel kolejowy pod Alpami. Do 1982 roku był najdłuższym tunelem kolejowym na świecie – 19,8 km długości.

    Tunel Simplon
    Tunel Simplon

    „Nowy” Orient Express kursował równolegle z pociągami na starej trasie. Dzięki tunelowi Simplon pod Alpami trasa pociągu mogła zahaczać o Włochy, a sama podróż do Turcji trwała już tylko 56 godzin. W latach 30. uruchomiono kolejne połączenie o nazwie Alberg Orient Express przebiegające przez Zurych, Innsbruck i Budapeszt, a następnie pociąg kierował się do Bukaresztu, by ostatecznie dojechać do Aten.

    W latach 30. Orient Express przeżywał swoje najlepsze lata, chociaż na jego renomę pracowało kilka pociągów które jedynie pożyczyły nazwę oryginalnego składu.

    Orient Express (fot. Murdockcrc/Wikimedia Commons)
    Orient Express (fot. Murdockcrc/Wikimedia Commons)

    Podobnie jak w 1914 roku, również w 1939 roku wraz z wybuchem II wojny światowej kursowanie Orient Expressu zostało zawieszone. Po wojnie wszystkie trzy trasy przywrócono, ale część z nich uległa przeróbkom, spowodowanym napiętą sytuacją na kontynencie.

    W 1962 roku zlikwidowano oryginalną trasę Orient Expressu oraz Alberg Orient Express. Jedynie Simplon Orient Express kursował dalej, ale niestety również i tę trasę zamknięto oficjalnie 19 maja 1977 roku (a dokładnie obcięto do Budapesztu). W kolejnych latach obowiązki Orient Expressu przejęły inne pociągi, ale żaden z nich nie kursował bezpośrednio między Paryżem a Istambułem.

    W 1982 roku James Sherwood kupił wycofane z eksploatacji wagony Orient Expressu i przywrócił je do eksploatacji jako ekskluzywny pociąg na specjalne okazje. Początkowo cena biletu wynosiła 1200 funtów (współcześnie około 4160 funtów). Komercyjny pociąg Sherwooda funkcjonuje do dnia dzisiejszego, ale odbywa tylko kilka kursów rocznie.

    Orient Express (fot. Epistola8/Wikimedia Commons)
    Orient Express (fot. Epistola8/Wikimedia Commons)

    Ze względu na liczne zmiany rozkładów jazdy jakie następowały w kolejach francuskich, których głównym efektem było stopniowe ograniczanie długości trasy wznowionego Orient Expressu, 12 grudnia 2009 roku oficjalnie zlikwidowano połączenie. Głównym powodem likwidacji trasy było podzielenie jej między różne pociągi, w tym TGV.

    Najsłynniejszy pociąg świata

    Orient Express jest chyba najsłynniejszym i najbardziej rozpoznawalnym pociągiem na świecie. Mało kto jednak wie, że na jego sławę składało się kilka zupełnie niezależnych pociągów, które wykorzystywały podobne nazwy. W okresie po II wojnie światowej rola Orient Expressu spadła, przede wszystkim z powodu spadku popularności kolei, ale również z powodu podzielenia Europy na dwa bloki polityczne.

    Orient Express wyróżniał się niesamowitym luksusem, który mimo wieku pociągów utrzymywał się na wysokim poziomie. W trakcie swojej ponad 125 letniej historii Orient Express był świadkiem wielu wydarzeń, przewiózł wielu monarchów, aktorów i wiele innych znanych postaci. Orient Express uwieczniono również w licznych filmach i powieściach.

    Orient Express (fot. Epistola8/Wikimedia Commons)
    Orient Express (fot. Epistola8/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułWieża Leandra w Stambule
    Następny artykuł Paul Arzens i jego L’Oeuf Electrique
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    2 lipca 20222 Mins Read

    Caudron G.III – samolot szkolny i do zadań specjalnych

    16 czerwca 20223 Mins Read

    Pont Gustave-Flaubert – najwyższy podnoszony most na świecie

    14 czerwca 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.