SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      30 czerwca 2022

      Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022

      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Opuszczone lotnisko Ciudad Real
    Opuszczone lotnisko Ciudad Real
    Opuszczone lotnisko Ciudad Real
    Artykuły

    Opuszczone lotnisko Ciudad Real

    Michał BanachBy Michał Banach3 września 2019Updated:29 października 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Pierwsza dekada XXI wieku była dla Hiszpanii okresem olbrzymiego boomu rozwojowego. Inwestycje w infrastrukturę i w budownictwo mieszkaniowe były olbrzymie. Niestety w wyniku kryzysu z 2008 roku dobre czasy skończyły się, a liczne niedokończone budynki a nawet osiedla w całej Hiszpanii przypominają o utraconej szansie. Jednym z nich jest obecnie częściowo opuszczony port lotniczy Ciudad Real zbudowany za sumę 1 mld euro.

    Geneza

    Budowę lotniska ukończono w 2008 roku, czyli dokładnie w momencie pojawienia się pierwszych oznak kryzysu gospodarczego. Znajdujący się 235 km od Madrytu obiekt powstał jako prywatna inicjatywa miejscowych przedsiębiorców. Port lotniczy miał być uzupełnieniem lotniska w Madrycie, dzięki dogodnym połączeniom drogowym i kolejowym z stolicą Hiszpanii.

    Planowano, że początkowo obsługiwanych będzie około 2,5 mln pasażerów rocznie, chociaż same terminale przystosowano do około 10 mln osób rocznie. Terminal towarowy miał natomiast obsługiwać około 47 000 ton ładunków rocznie.

    Budynek terminalu w 2009 roku (fot. Arthena/Wikimedia Commons)
    Budynek terminalu w 2009 roku (fot. Arthena/Wikimedia Commons)

    Port Lotniczy Ciudad Real posiada pas startowy o długości 4100 m, pozwalający na obsługę największych samolotów pasażerskich, takich jak Airbus A380. Na terenie lotniska znajdują się liczne hangary i obiekty przygotowane do obsługi i serwisowania samolotów o łącznej powierzchni 8 km² oraz nowoczesna wieża kontroli lotów. Ponadto planowano uruchomienie lądowiska dla helikopterów, a część obiektu przystosowano do obsługi małych samolotów cywilnych i sportowych.

    Budowa portu lotniczego kosztowała inwestorów aż 1 mld euro. Miało to być pierwszy prywatny duży port lotniczy w Hiszpanii.

    Port lotniczy Ciudad Real w 2009 roku (fot. Africa Twin)
    Port lotniczy Ciudad Real w 2009 roku (fot. Africa Twin)

    Krótka historia

    Lotnisko ma bardzo krótką historię. Zbudowane w 2008 roku zaczynało z zadłużeniem kilkuset milionów euro. Olbrzymi, przeinwestowany obiekt, którego budowa oparta była tylko i wyłącznie na widzimisię inwestorów, powstał zanim władze hiszpańskiej szybkiej kolei AVE (hiszp. Alta Velocidad Española) zdecydowały się na budowę stacji przy terminalu.

    Początkowo żadne linie lotnicze nie wyraziły zainteresowania obiektem. W 2009 roku z lotniska przez krótki czas operowały linie Air Nostrum z dwoma połączeniami do Barcelony i na Gran Canarie. Do 30 maja 2010 roku działało połączenie z Palma de Mallorca obsługiwane przez niemieckie tanie linie Air Berlin.

    Wieża kontroli lotów na lotnisku Ciudad Real (fot. 19Tarrestnom65/Wikimedia Commons)
    Wieża kontroli lotów na lotnisku Ciudad Real (fot. 19Tarrestnom65/Wikimedia Commons)

    W czerwcu 2010 roku Ryanair uruchomił pierwsze połączenia międzynarodowe z 3 lotami tygodniowo do i z London Stansted. Do października 2010 roku, kiedy połączenie zamknięto, przewoźnik obsłużył… 22 000 pasażerów (przykładowo największe lotnisko w europie – London-Heathrow obsługuje ponad 200 000 pasażerów dziennie, a port lotniczy Poznań-Ławica miesięcznie od 80-200 tysięcy pasażerów – zależnie od sezonu).

    Oprócz Ryanaira w 2011 roku z portu lotniczego Ciudad Real przez krótki czas korzystały hiszpańskie tanie linie Vueling, z dwoma połączeniami do Barcelony i Palma de Mallorca. Połączenia regularne zawieszono 29 października 2011 roku, a w grudniu linie całkowicie opuściły lotnisko. Od tego czasu port lotniczy nie przyjął ani jednego samolotu rejsowego. Przez cały ten okres rocznie obsługiwano nie więcej jak 35 000 pasażerów, mimo planów sięgających 2,5 mln pasażerów

    Port lotniczy Ciudad Real w 2008 roku (fot. Jmiguel Rodriguez)
    Port lotniczy Ciudad Real w 2008 roku (fot. Jmiguel Rodriguez)

    Ciekawostka

    W 2013 roku firma Volvo nakręciła spor reklamowy z udziałem Jeana-Claude Van Damme, który wykonał szpagat między dwoma jadącymi ciężarówkami. Klip reklamowy kręcono właśnie na lotnisku Ciudad Real.

    Upadek i próby sprzedaży

    W 2012 roku port lotniczy oficjalnie zamknięto a firma zajmująca się jego obsługą ogłosiła bankructwo. Decyzją sądu, lotnisko wraz z infrastrukturą miało zostać sprzedane. Już w kwietniu 2012 roku zorganizowano pierwszą aukcję. Cena wywoławcza wynosiła 100 mln euro, ale do licytacji nikt nie przystąpił.

    W ramach zorganizowanej kilka miesięcy później kolejne aukcji cenę wywoławczą obniżono do 80 mln euro. Również i tym razem nikt nie zainteresował się olbrzymim opuszczonym portem lotniczym. Kolejną trzecią aukcję zorganizowano w 2015 roku. Tym razem aby przystąpić do aukcji, potencjalni nabywcy mieli przedstawić gwarancje bankowe na minimum 2 mln euro, a cena wywoławcza wyniosła 40 mln euro.

    Port lotniczy Ciudad Real w 2008 roku (fot. Jmiguel Rodriguez)
    Port lotniczy Ciudad Real w 2008 roku (fot. Jmiguel Rodriguez)

    Do aukcji zgłosiła się tylko jedna firma – chińskie konsorcjum Tzaneen Internacional (co ciekawe, firmę założono zaledwie kilka miesięcy wcześniej właśnie w celu wystartowania w aukcji a jej kapitał zakładowy to niebotyczna suma… 4000 euro), które zaproponowało ofertę zakupu lotniska za… 10 000 euro. Jako jedyny zainteresowany, 17 lipca 2015 roku firma automatycznie wygrała aukcję, ale po długim procesie sądowym ofertę zdyskwalifikowano jako za niską.

    W ramach transakcji firma miała otrzymać jednak tylko pas startowy, wieżę kontroli lotów, hangary i przylegające do nich płyty postojowe. Terminale, parkingi i most prowadzący do niezbudowanej stacji szybkiej kolei nie zostały sprzedane. Ich wartość wyceniana była na kilkaset milionów euro.

    Ostatecznie 17 kwietnia 2016 roku na mocy decyzji sądu, lotnisko trafiło w ręce firmy Ciudad Real International Airport (CRIA), która nabyła je za 56,2 mln euro. We wrześniu 2019 roku lotnisko częściowo otworzono dla ruchu lotniczego, w tym general aviation. W 2020 z powodu pandemii i ograniczenia ruchu lotniczego lotnisko zaczęto wykorzystywać jako magazyn samolotów.

    Opuszczone lotnisko

    Olbrzymi port lotniczy Ciudad Real to smutny dowód na to, że źle zaplanowane inwestycje nie mają szans na powodzenie. Zbudowane za olbrzymie pieniądze lotnisko stoi puste i niszczeje od wielu lat. Nawet jeśli pojawi się nowy inwestor, jest mało prawdopodobne, aby zarząd szybkiej kolei zdecydował się na zbudowanie stacji i podpięcie całego obiektu do swojej sieci transportowej. Obecnie aby pokonać dystans dzielący port lotniczy od Madrytu potrzeba ponad 2 godzin. Podróż pociągiem skróciłaby ten czas do 50 minut.

    Znajdująca się niedaleko lotniska miejscowość Ciudad Real również mocno ucierpiała przez zamknięcie lotniska. Pozbawiony jakiegokolwiek znaczenia region nie zapewnia dużych źródeł zatrudnienia. Obecnie bezrobocie wynosi tu około 28% i 22% w samej miejscowości.

    Mimo rosnącej popularności transportu lotniczego, nie każde lotnisko budzi zainteresowanie linii lotniczych. Port lotniczy Ciudad Real jest tego przykładem i przestrogą dla innych. Nie jest to jedyne opuszczone lotnisko w Hiszpanii.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułSuchoj Su-2 – nieudany poprzednik Ił-2
    Następny artykuł Presidio Modelo – niesamowite więzienie na Kubie
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

    22 maja 20227 Mins Read

    Krótka historia koktajlu Mołotowa

    17 marca 20225 Mins Read

    1938 Hispano-Suiza H6C Dubonnet Xenia

    25 stycznia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 czerwca 2022

    Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

    30 czerwca 2022

    Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022

    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    30 lipca 20180

    Radziecki bombowiec strategiczny Tupolew TB-3

    W momencie wejścia do eksploatacji w 1932 roku Tupolew TB-3 był największym czterosilnikowym bombowcem na…

    Artykuły
    10 kwietnia 20180

    Krótka historia agrafki

    Historię agrafki idealnie ilustruje stwierdzenie „potrzeba matką wynalazku”. Znana nam współcześnie agrafka została wynaleziona w…

    Artykuły
    10 grudnia 20162

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Militaria
    24 sierpnia 20150

    Przekraczanie granicy Niemiec – 1945 rok – zdjęcie

    Kilka dni temu w sieci pojawiły się odnalezione w archiwum generała Charlesa Daya Palmera nigdy…

    Historia
    2 maja 20160

    Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie – galeria

    Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie oficjalnie uruchomiono 1 kwietnia 2011 roku. Jest to drugi co…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.