SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      25 września 2023

      Athens Flying Week 2023 – relacja

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Opuszczone lotnisko Ciudad Real
    Artykuły

    Opuszczone lotnisko Ciudad Real

    Michał BanachBy Michał Banach3 września 2019Updated:29 października 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Opuszczone lotnisko Ciudad Real
    Opuszczone lotnisko Ciudad Real
    Pierwsza dekada XXI wieku była dla Hiszpanii okresem olbrzymiego boomu rozwojowego. Inwestycje w infrastrukturę i w budownictwo mieszkaniowe były olbrzymie. Niestety w wyniku kryzysu z 2008 roku dobre czasy skończyły się, a liczne niedokończone budynki a nawet osiedla w całej Hiszpanii przypominają o utraconej szansie. Jednym z nich jest obecnie częściowo opuszczony port lotniczy Ciudad Real zbudowany za sumę 1 mld euro.

    Geneza

    Budowę lotniska ukończono w 2008 roku, czyli dokładnie w momencie pojawienia się pierwszych oznak kryzysu gospodarczego. Znajdujący się 235 km od Madrytu obiekt powstał jako prywatna inicjatywa miejscowych przedsiębiorców. Port lotniczy miał być uzupełnieniem lotniska w Madrycie, dzięki dogodnym połączeniom drogowym i kolejowym z stolicą Hiszpanii.

    Planowano, że początkowo obsługiwanych będzie około 2,5 mln pasażerów rocznie, chociaż same terminale przystosowano do około 10 mln osób rocznie. Terminal towarowy miał natomiast obsługiwać około 47 000 ton ładunków rocznie.

    Budynek terminalu w 2009 roku (fot. Arthena/Wikimedia Commons)
    Budynek terminalu w 2009 roku (fot. Arthena/Wikimedia Commons)

    Port Lotniczy Ciudad Real posiada pas startowy o długości 4100 m, pozwalający na obsługę największych samolotów pasażerskich, takich jak Airbus A380. Na terenie lotniska znajdują się liczne hangary i obiekty przygotowane do obsługi i serwisowania samolotów o łącznej powierzchni 8 km² oraz nowoczesna wieża kontroli lotów. Ponadto planowano uruchomienie lądowiska dla helikopterów, a część obiektu przystosowano do obsługi małych samolotów cywilnych i sportowych.

    Budowa portu lotniczego kosztowała inwestorów aż 1 mld euro. Miało to być pierwszy prywatny duży port lotniczy w Hiszpanii.

    Port lotniczy Ciudad Real w 2009 roku (fot. Africa Twin)
    Port lotniczy Ciudad Real w 2009 roku (fot. Africa Twin)

    Krótka historia

    Lotnisko ma bardzo krótką historię. Zbudowane w 2008 roku zaczynało z zadłużeniem kilkuset milionów euro. Olbrzymi, przeinwestowany obiekt, którego budowa oparta była tylko i wyłącznie na widzimisię inwestorów, powstał zanim władze hiszpańskiej szybkiej kolei AVE (hiszp. Alta Velocidad Española) zdecydowały się na budowę stacji przy terminalu.

    Początkowo żadne linie lotnicze nie wyraziły zainteresowania obiektem. W 2009 roku z lotniska przez krótki czas operowały linie Air Nostrum z dwoma połączeniami do Barcelony i na Gran Canarie. Do 30 maja 2010 roku działało połączenie z Palma de Mallorca obsługiwane przez niemieckie tanie linie Air Berlin.

    Wieża kontroli lotów na lotnisku Ciudad Real (fot. 19Tarrestnom65/Wikimedia Commons)
    Wieża kontroli lotów na lotnisku Ciudad Real (fot. 19Tarrestnom65/Wikimedia Commons)

    W czerwcu 2010 roku Ryanair uruchomił pierwsze połączenia międzynarodowe z 3 lotami tygodniowo do i z London Stansted. Do października 2010 roku, kiedy połączenie zamknięto, przewoźnik obsłużył… 22 000 pasażerów (przykładowo największe lotnisko w europie – London-Heathrow obsługuje ponad 200 000 pasażerów dziennie, a port lotniczy Poznań-Ławica miesięcznie od 80-200 tysięcy pasażerów – zależnie od sezonu).

    Oprócz Ryanaira w 2011 roku z portu lotniczego Ciudad Real przez krótki czas korzystały hiszpańskie tanie linie Vueling, z dwoma połączeniami do Barcelony i Palma de Mallorca. Połączenia regularne zawieszono 29 października 2011 roku, a w grudniu linie całkowicie opuściły lotnisko. Od tego czasu port lotniczy nie przyjął ani jednego samolotu rejsowego. Przez cały ten okres rocznie obsługiwano nie więcej jak 35 000 pasażerów, mimo planów sięgających 2,5 mln pasażerów

    Port lotniczy Ciudad Real w 2008 roku (fot. Jmiguel Rodriguez)
    Port lotniczy Ciudad Real w 2008 roku (fot. Jmiguel Rodriguez)

    Ciekawostka

    W 2013 roku firma Volvo nakręciła spor reklamowy z udziałem Jeana-Claude Van Damme, który wykonał szpagat między dwoma jadącymi ciężarówkami. Klip reklamowy kręcono właśnie na lotnisku Ciudad Real.

    Upadek i próby sprzedaży

    W 2012 roku port lotniczy oficjalnie zamknięto a firma zajmująca się jego obsługą ogłosiła bankructwo. Decyzją sądu, lotnisko wraz z infrastrukturą miało zostać sprzedane. Już w kwietniu 2012 roku zorganizowano pierwszą aukcję. Cena wywoławcza wynosiła 100 mln euro, ale do licytacji nikt nie przystąpił.

    W ramach zorganizowanej kilka miesięcy później kolejne aukcji cenę wywoławczą obniżono do 80 mln euro. Również i tym razem nikt nie zainteresował się olbrzymim opuszczonym portem lotniczym. Kolejną trzecią aukcję zorganizowano w 2015 roku. Tym razem aby przystąpić do aukcji, potencjalni nabywcy mieli przedstawić gwarancje bankowe na minimum 2 mln euro, a cena wywoławcza wyniosła 40 mln euro.

    Port lotniczy Ciudad Real w 2008 roku (fot. Jmiguel Rodriguez)
    Port lotniczy Ciudad Real w 2008 roku (fot. Jmiguel Rodriguez)

    Do aukcji zgłosiła się tylko jedna firma – chińskie konsorcjum Tzaneen Internacional (co ciekawe, firmę założono zaledwie kilka miesięcy wcześniej właśnie w celu wystartowania w aukcji a jej kapitał zakładowy to niebotyczna suma… 4000 euro), które zaproponowało ofertę zakupu lotniska za… 10 000 euro. Jako jedyny zainteresowany, 17 lipca 2015 roku firma automatycznie wygrała aukcję, ale po długim procesie sądowym ofertę zdyskwalifikowano jako za niską.

    W ramach transakcji firma miała otrzymać jednak tylko pas startowy, wieżę kontroli lotów, hangary i przylegające do nich płyty postojowe. Terminale, parkingi i most prowadzący do niezbudowanej stacji szybkiej kolei nie zostały sprzedane. Ich wartość wyceniana była na kilkaset milionów euro.

    Ostatecznie 17 kwietnia 2016 roku na mocy decyzji sądu, lotnisko trafiło w ręce firmy Ciudad Real International Airport (CRIA), która nabyła je za 56,2 mln euro. We wrześniu 2019 roku lotnisko częściowo otworzono dla ruchu lotniczego, w tym general aviation. W 2020 z powodu pandemii i ograniczenia ruchu lotniczego lotnisko zaczęto wykorzystywać jako magazyn samolotów.

    Opuszczone lotnisko

    Olbrzymi port lotniczy Ciudad Real to smutny dowód na to, że źle zaplanowane inwestycje nie mają szans na powodzenie. Zbudowane za olbrzymie pieniądze lotnisko stoi puste i niszczeje od wielu lat. Nawet jeśli pojawi się nowy inwestor, jest mało prawdopodobne, aby zarząd szybkiej kolei zdecydował się na zbudowanie stacji i podpięcie całego obiektu do swojej sieci transportowej. Obecnie aby pokonać dystans dzielący port lotniczy od Madrytu potrzeba ponad 2 godzin. Podróż pociągiem skróciłaby ten czas do 50 minut.

    Znajdująca się niedaleko lotniska miejscowość Ciudad Real również mocno ucierpiała przez zamknięcie lotniska. Pozbawiony jakiegokolwiek znaczenia region nie zapewnia dużych źródeł zatrudnienia. Obecnie bezrobocie wynosi tu około 28% i 22% w samej miejscowości.

    Mimo rosnącej popularności transportu lotniczego, nie każde lotnisko budzi zainteresowanie linii lotniczych. Port lotniczy Ciudad Real jest tego przykładem i przestrogą dla innych. Nie jest to jedyne opuszczone lotnisko w Hiszpanii.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSuchoj Su-2 – nieudany poprzednik Ił-2
    Next Article Presidio Modelo – niesamowite więzienie na Kubie
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    16 września 20234 Mins Read27 Views

    Krążownik Cristóbal Colón – z ziemi włoskiej do Hiszpanii

    By Michał Banach0
    15 sierpnia 20235 Mins Read41 Views

    Hiszpańskie ciężkie krążowniki typu Canarias

    By Michał Banach0
    30 lipca 20233 Mins Read282 Views

    Niesamowite jezioro Sørvágsvatn na Wyspach Owczych

    By Michał Banach0
    6 lipca 20235 Mins Read640 Views

    Port lotniczy Kai Tak w Hongkongu

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    25 września 2023

    Athens Flying Week 2023 – relacja

    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    22 sierpnia 20202 Mins Read

    Zapomniany Cukurs C-6 i C-6bis

    Łotwa w latach 30. dysponowała niewielkimi siłami powietrznymi, wyposażonymi w kilka typów raczej przestarzałych maszyn…

    Artykuły
    17 marca 20212 Mins Read

    Sailing Yacht A – superjacht rosyjskiego miliardera

    Superjacht Sailing Yacht A (bo pod taką dziwną nazwą póki co jednostka jest znana) rosyjskiego…

    Artykuły
    27 sierpnia 20143 Mins Read

    Olza – pierwszy polski pełnomorski drobnicowiec

    28 sierpnia 1938 w Gdyni rozpoczęto budowę drobnicowca SS Olza. Był to pierwszy polski pełnomorski…

    Biznes
    22 grudnia 20193 Mins Read

    Prenumerata Pulsu Biznesu – to się opłaca!

    Jeśli należysz do prestiżowego grona przedsiębiorców i inwestorów oraz aktywnie działasz w biznesie, doskonale wiesz,…

    Artykuły
    22 maja 20164 Mins Read

    Współczesne wersje polskich samochodów – Nowy Polonez

    Po artykułach opisujących współczesne wersje Syreny oraz Warszawy przedstawiamy najnowszy pomysł na ożywienie samochodu produkowanego w Polsce. Oto „Nowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.