SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Opuszczona latarnia morska Kiipsaare w Estonii
    Opuszczona latarnia morska Kiipsaare w Estonii
    Opuszczona latarnia morska Kiipsaare w Estonii
    Artykuły

    Opuszczona latarnia morska Kiipsaare w Estonii

    Michał BanachBy Michał Banach4 lutego 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Na półwyspie Harilaid na wyspie Sarema u wybrzeży Estonii kilkanaście metrów od brzegu znajduje się stara, opuszczona latarnia morska Kiipsaare przypominając bardziej krzywią wieżę w Pizie niż opierającą się falom betonową latarnię, która miała kiedyś pomagać w nawigacji na niebezpiecznych wodach otaczających wyspę.

    W 1879 roku dokładnie w tym samym miejscu zbudowano pierwszą latarnię morską w kształcie stożka. Przetrwała ona do 1933 roku, kiedy to do użytku oddano nową, betonową latarnię morską o wysokości 28 metrów. Znajdowała się ona kilkadziesiąt metrów od brzegu i przez wiele lat dzielnie służyła marynarzom, którzy pływali po okolicznych wodach. Umieszczona na jej szczycie latarnia miała zasięg 28 km. Kilkanaście metrów od latarni zbudowano niewielki domek dla latarników.

    Latarnia morska Kiipsaare w 1935 roku
    Latarnia morska Kiipsaare w 1935 roku

    Silne prądy w rejonie półwyspu systematycznie niszczyły jednak linię brzegową, przez co z biegiem lat latarnia znalazła się w zasięgu fal, a z czasem została zalana. W 1992 roku podjęto decyzję o jej wyłączeniu. Obecnie jej podstawa znajduje się kilkanaście metrów od brzegu, a podmywająca ją woda sprawiła, że cała konstrukcja znacząco się przechyliła.

    Pozostawiano własnemu losowi latarnia stała się miejscową atrakcją turystyczną. Teren na którym znajduje się latarnia Kiipsaare jest częścią Parku Narodowego Vilsandi. W związku z tym aby dotrzeć do niej trzeba pokonać około 4-5 km, dzielące wybrzeże od najbliższego parkingu.

    Latarnia morska Kiipsaare (fot. Tuderna/Wikimedia Commons)
    Latarnia morska Kiipsaare (fot. Tuderna/Wikimedia Commons)

    Oficjalnie latarnia jest niedostępna z racji oddalenia od brzegu, ale w praktyce na przeszkodzie aby do niej dotrzeć stoi tylko wysokość betonowej podstawy, którą trzeba pokonać, aby dostać się do drzwi. Co ciekawe, mimo usunięcia całego wyposażenia, w latarni cały czas znajdują się drabiny pozwalające na wejście na jej szczyt. Nawet barierki na balkonie są na swoich miejscach.

    Niektórzy śmiałkowie wdrapują się na szczyt, dzięki czemu mogą obejrzeć piękną panoramę półwyspu Harilaid. Z drugiej strony jest to bardzo niebezpieczne ponieważ latarnia znajduje się na odludziu, jest w kiepskim stanie technicznym, cała konstrukcja jest bardzo mocno przechylona i w ciągu kilku najbliższych lat prawdopodobnie przewróci się.

    Latarnia morska Kiipsaare (fot. Andrius Vanagas)
    Latarnia morska Kiipsaare (fot. Andrius Vanagas)
    Latarnia morska Kiipsaare (fot. Abrget47j /Wikimedia Commons)
    Latarnia morska Kiipsaare (fot. Abrget47j /Wikimedia Commons)
    Latarnia morska Kiipsaare (fot. EvelinL/Wikimedia Commons)
    Latarnia morska Kiipsaare (fot. EvelinL/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułF-35 Lightning II – amerykański myśliwiec piątej generacji
    Następny artykuł Saab 96 – najdłużej produkowany Saab
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Latarnia morska Dżudda – najwyższa latarnia morska na świecie

    2 marca 20221 Min Read

    MS Wilhelm Gustloff – największa tragedia na morzu w historii

    30 stycznia 20226 Mins Read

    Edinburgh of the Seven Seas – miasto na krańcu świata

    3 stycznia 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.