SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      30 czerwca 2022

      Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022

      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Operacja Mount Hope III – czyli jak Amerykanie zdobyli Mi-25 w Czadzie
    Operacja Mount Hope III - czyli jak Amerykanie zdobyli Mi-25 w Czadzie
    Operacja Mount Hope III - czyli jak Amerykanie zdobyli Mi-25 w Czadzie
    Artykuły

    Operacja Mount Hope III – czyli jak Amerykanie zdobyli Mi-25 w Czadzie

    Michał BanachBy Michał Banach7 maja 2021Updated:7 maja 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    W 1988 roku Amerykanie przeprowadzili tajną operację o kryptonimie Mount Hope III, której celem było przejęcie porzuconego, libijskiego śmigłowca Mil Mi-25 Hind-D, znajdującego się na opuszczonym lotnisku w rejonie Ouadi Doum w Czadzie.

    Geneza

    Od wprowadzenia do służby pod koniec lat 60. śmigłowców Mil Mi-24, a później ich eksportowych wersji Mi-25, Amerykanie starali się pozyskać jak najwięcej informacji na ich temat. Nie było to łatwe, ponieważ jedynym sposobem na obejrzenie z bliska takiej maszyny było dostanie się do ZSRR lub innego kraju użytkującego te maszyny, co było praktycznie niemożliwe dla Amerykanów w tamtym okresie. Kraje, które wykorzystywały te śmigłowce najczęściej były bowiem wrogo nastawione do USA, a maszyny uszkodzone w trakcie konfliktów zbrojnych były zwykle zbyt mocno zniszczone, aby nadawały się do zbadania.

    MH-47 w ładowni C-5 Galaxy (fot USAF)
    MH-47 w ładowni C-5 Galaxy (fot USAF)

    Okazja do zdobycia takiego śmigłowca nadarzyła się jednak po zakończeniu wojny między Czadem a Libią. Konflikt ten trwał od 29 stycznia 1978 roku do 11 września 1987 roku. W trakcie trwającej blisko 10 lat wojny, władze Czadu wspierane przez kraje afrykańskie oraz Francję, starały się zwalczyć wspierane przez Libię oddziały partyzanckie. Libijczycy w trakcie tych walk praktycznie dokonali inwazji Czadu. Kontyngent, który brał udział w tych walkach był uzbrojony w sprzęt radzieckiej produkcji, w tym śmigłowce Mil Mi-25 Hind-D.

    Gdy walki dobiegły końca w 1987 roku, oddziały libijskie wycofały się z Czadu, pozostawiając za sobą olbrzymie ilości sprzętu wojskowego, często w bardzo dobrym stanie. Władze Czadu nie były jednak jeszcze na tyle silne, aby przejąć pełną kontrolę nad odzyskanym terytorium, przez co nie przejęły wszystkich porzuconych pojazdów.

    MH-47 w ładowni C-5 Galaxy (fot USAF)
    MH-47 w ładowni C-5 Galaxy (fot USAF)

    Amerykański wywiad odkrył, że w pobliżu Ouadi Doum, na starym wojskowym lotnisku znajduje się porzucony śmigłowiec Mi-25 w całkiem niezłym stanie. Mniej więcej w tym samym czasie Francuzi, którzy wspierali Czad, również pozyskali śmigłowiec tego typu, ale była to rozbita maszyna. Amerykanie skontaktowali się z władzami Czadu z prośbą o zgodę na przejęcie porzuconego śmigłowca.

    Rząd Czadu nie miał nic przeciwko i w zamian za dostarczenie pewnej liczby przenośnych wyrzutni pocisków kierowanych ziemia-powietrze FIM-92 Stinger, oraz zapłacenie 2 mln dolarów, wydał zgodę na przeprowadzenie operacji. Uzgodnienia przebiegu akcji miały miejsce na przełomie marca i kwietnia 1988 roku. Od początku Amerykanie wiedzieli, że Czad nie będzie w stanie pomóc w przeprowadzeniu operacji, a miejsce, w którym znajdował się porzucony śmigłowiec nie było przez nikogo kontrolowane. Sama operacja musiała być przeprowadzona w pełnej tajemnicy, aby nikt nie dowiedział się, że Amerykanie zdobyli libijski śmigłowiec.

    Przejęty Mi-25 podwieszony pod MH-47 (fot USAF)
    Przejęty Mi-25 podwieszony pod MH-47 (fot USAF)

    Przygotowania i operacja

    Po uzyskaniu zgody władz Czadu, Amerykanie przystąpili do przygotowań do przejęcia śmigłowca. Na poligonie White Sands w Nowym Meksyku rozpoczęto szkolenie żołnierzy z 160. Special Operations Aviation Regiment (160. Task Force, znani również jako Night Stalkers), którzy mieli przeprowadzić całą operację. Szkolenie otrzymało kryptonim Mount Hope II, a właściwa misja… Mount Hope III.

    Po zakończeniu szkolenia, przystosowaniu śmigłowców do przetransportowania ciężkiego Mi-25, oraz potwierdzeniu, że znajduje się on cały czas w Ouadi Doum, 10 czerwca 1988 roku na lotnisku N’Djamena International Airport w stolicy Czadu wylądowały dwa samoloty transportowe C-5 Galaxy z 75 żołnierzami oraz dwoma śmigłowcami MH-47. Dodatkowo Francuzi oddelegowali do pomocy pewną liczbę żołnierzy, którzy mieli dotrzeć do Ouadi Doum i zabezpieczyć cały teren, oraz kilka myśliwców Mirage F1, które miały zapewnić osłonę powietrzną na wypadek kontaktu z oddziałami libijskimi. Dodatkowo na miejsce dotarły dwa C-130 Hercules, które miały operować w okolicach Faya-Largeau i Maussoro, zapewniając możliwość tankowania śmigłowców po drodze do celu.

    Przejęty Mi-25 podczas załadunku do C-5 (fot USAF)
    Przejęty Mi-25 podczas załadunku do C-5 (fot USAF)

    Śmigłowce leciały pojedynczo pod osłoną nocy, przy czym pierwszy miał po dotarciu na miejsce zabezpieczyć Mi-25 i przygotować go do transportu przez drugą maszynę. Maszyny miały do pokonania około 800 km. Dzięki dokładnemu planowaniu, maszyny dotarły do celu i mimo burzy piaskowej, bezpiecznie wróciły do N’Djamena gdzie po 67 godzinach od rozpoczęcia operacji, wszystkie śmigłowce załadowano do C-5, które wystartowały w drogę powrotną do USA.

    Podsumowanie

    Operacja zakończyła się pełnym sukcesem. Amerykanie zdobyli Mi-25 w bardzo dobrym stanie, co pozwoliło na jego dokładne zbadanie. Mało kto spodziewał się wtedy, że po kilku latach upadnie ZSRR, a do grona sojuszników USA dołączą kraje, które wykorzystują śmigłowce Mi-24, co pozwoli na bezproblemowe ich przebadanie i ocenienie.

    Obecnie Amerykanie posiadają kilka Mi-24 i Mi-25 w różnych wersjach, pozyskanych zarówno od sojuszników jak i wykorzystywanych przez prywatne firmy świadczące usługi szkoleniowe dla amerykańskiej armii.

    Przejęty Mi-25 podczas załadunku do C-5 (fot USAF)
    Przejęty Mi-25 podczas załadunku do C-5 (fot USAF)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułUbrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe
    Następny artykuł MV Georgic – ostatni liniowiec White Star Line
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read

    North American X-15 – najszybszy samolot na świecie

    8 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 czerwca 2022

    Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

    30 czerwca 2022

    Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022

    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    30 lipca 20180

    Radziecki bombowiec strategiczny Tupolew TB-3

    W momencie wejścia do eksploatacji w 1932 roku Tupolew TB-3 był największym czterosilnikowym bombowcem na…

    Artykuły
    10 kwietnia 20180

    Krótka historia agrafki

    Historię agrafki idealnie ilustruje stwierdzenie „potrzeba matką wynalazku”. Znana nam współcześnie agrafka została wynaleziona w…

    Artykuły
    10 grudnia 20162

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Militaria
    24 sierpnia 20150

    Przekraczanie granicy Niemiec – 1945 rok – zdjęcie

    Kilka dni temu w sieci pojawiły się odnalezione w archiwum generała Charlesa Daya Palmera nigdy…

    Historia
    2 maja 20160

    Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie – galeria

    Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie oficjalnie uruchomiono 1 kwietnia 2011 roku. Jest to drugi co…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.