SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Okręty transportowo-minowe projektu 767 typu Lublin
    Okręty transportowo-minowe projektu 767 typu Lublin
    Okręty transportowo-minowe projektu 767 typu Lublin
    Artykuły

    Okręty transportowo-minowe projektu 767 typu Lublin

    Michał BanachBy Michał Banach8 grudnia 2019Updated:8 grudnia 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    W czasie Zimnej Wojny jednym z głównym zadań Ludowego Wojska Polskiego miało być przeprowadzenie desantu morskiego na Danię. W związku z tym już od lat 60. Polska Marynarka Wojenna zaczęła wprowadzać do służby nowe, średnie okręty desantowe. Pod koniec lat 80. do służby wprowadzono ostatnie tego typu jednostki – okręty transportowo-minowe projektu 767 typu Lublin.

    Geneza

    Na początku lat 60. Polska Marynarka Wojenna zaczęła wprowadzać do wyposażenia pierwsze, średnie okręty desantowe typu 770D (kod NATO Północny-A). Łącznie zbudowano 108 okrętów tego typu w kilku wersjach, z których 23 podniosły polską banderę, a pozostałe zostały wyeksportowane m.in. do ZSRR.

    Chociaż okręty te były całkiem dobre, pod koniec lat 70. ich możliwości bojowe ustępowały jednak potrzebom sił desantowych. W związku z tym dowództwo Marynarki Wojennej zleciło w 1977 roku rozpoczęcie prac nad projektem nowych okrętów desantowych, które miały wejść do służby pod koniec lat 80.

    Jeden z okrętów projektu 767 typu Lublin - prawdopodobnie ORP Gniezno (fot. gniezno.eu)
    Jeden z okrętów projektu 767 typu Lublin – prawdopodobnie ORP Gniezno (fot. gniezno.eu)

    Po opracowaniu kilkunastu różnych koncepcji, wszystkie odrzucono. Głównym powodem był brak jednomyślności co do założeń dla nowych okrętów, a tym samym zmieniające się wymagania. Dopiero w połowie lat 80. udało się wypracować wymagania dla sił desantowych, które pozwoliły na rozpoczęcie prac nad nowymi okrętami. Zgodnie z założeniami, siły desantowe miały otrzymać jeden okręt dowodzenia desantem, cztery okręty wsparcia ogniowego, 12 średnich okrętów desantowych mogących zabrać około 9-10 pojazdów bojowych, 20 małych okrętów desantowych mogących zabrać 3-4 pojazdów oraz 12 kutrów desantowych zdolnych do transportu jednego pojazdu.

    Prace projektowe nad nowymi jednostkami zlecono stoczniom Marynarki Wojennej w Gdyni oraz Gdańsku, przy czym to Stocznia Północna w Gdańsku miała zająć się budową 17 największych jednostek. W kwietniu 1985 roku w BPKT Stoczni Północnej opracowano plany koncepcyjne nowego okrętu desantowego, który zastąpiłby dotychczas wykorzystywane jednostki. Projekt otrzymał oznaczenie 767.

    ORP Lublin
    ORP Lublin

    Od okrętu desantowego do okrętu transportowo-minowego

    Budowę pierwszego okrętu serii, uznawanego za prototyp rozpoczęto 8 grudnia 1987 roku. Wodowanie jednostki, która otrzymała nazwę ORP Lublin miało miejsce 12 lipca 1988 roku, ale z powodu problemów finansowych prace wykończeniowe trwały do 12 października 1989 roku. Już na etapie budowy pierwszej jednostki złożono zamówienie najpierw na 5 kolejnych okrętów, a później 6 dalszych.

    Konstrukcja

    Okręty transportowo-minowe projektu 767 typu Lublin mają 95,8 m długości i wyporność pełną 1675 ton. Napęd stanowią 3 silniki spalinowe Cegielski-Sulzer 6ATL25D o łącznej mocy 5400 KM, napędzające 3 śruby. Prędkość maksymalna wynosi 16,5 węzła, a zasięg około 2780 km. Okręty posiadają jedynie uzbrojenie obronne składające się z czterech zestawów ZU-23-2MR Wróbel II, składających się z dwóch działek kalibru 23 mm i wyrzutni pocisków przeciwlotniczych Strieła-2M. Ponadto okręty wyposażono w wyrzutnie ładunków wydłużonych ŁWD-100/5000 służących do oczyszczania brzegu z min.

    Wyposażenie elektroniczne składa się m.in. z radaru nawigacyjnego Sperry Marine Bridge Master E343 (wcześniej SRN-7453 Nogat) i Sperry Marine Bridge Master E252 (Wcześniej SRN-443XTA), systemu rozpoznawania „swój-obcy” Nichrom-RR.

    Okręty typu Lublin mogą transportować ładunek o masie 400 ton. W zależności od konfiguracji możliwe jest przetransportowanie 9 czołgów T-72, PT-91 lub transporterów opancerzonych Rosomak albo 17 samochodów oraz 135 żołnierzy desantu. W razie potrzeby okręty mogą być wykorzystywane do transportu rannych lub specjalistycznego wyposażenia. Ze względu na zanurzenie wynoszące zaledwie 2,3 m, jednostki te mogą prowadzić działania desantowe na nieprzygotowanym brzegu, a dzięki przelotowej konstrukcji możliwe jest łączenie dwóch jednostek razem. Załoga liczy 37 oficerów i marynarzy.

    ORP Poznań
    ORP Poznań

    Nowe okręty początkowo określano jako okręty desantowe typu Lublin, ale później przeklasyfikowano je na okręty transportowo-minowe typu Lublin. Jednostki te znacznie różniły się od wcześniejszych projektów, ponieważ posiadały przelotowy pokład desantowy z rufową i dziobową rampą ładunkową. Rozwiązanie to znacząco usprawniało prowadzenie załadunku pojazdów. Chociaż dziobowa rampa ładunkowa nie jest osłonięta furtą, okręty typu Lublin są jednostkami pełnomorskimi zdolnymi do pływania nawet przy wysokim stanie morza. Chociaż rampa ładunkowa jest otwarta, wnętrze okrętu jest hermetyczne i wyposażone w systemy do usuwania skażenia (zgodnie z pierwotnymi planami desant na duńskie wybrzeże poprzedziłby atak nuklearny).

    Plany budowy kilkunastu nowych okrętów desantowych nie zostały jednak zrealizowane, ponieważ w latach 90. całkowicie zmieniła się sytuacja polityczna Polski, a po rozwiązaniu Układu Warszawskiego nie było potrzeby utrzymywania sił desantowych. W związku z przemianami politycznymi ostatecznie zbudowano tylko 5 okrętów (w tym prototyp) typu Lublin. Zamówienie na dalszych 7 jednostek anulowano, podobnie jak zrezygnowano z budowy okrętu dowodzenia desantem oraz okrętów wsparcia ogniowego. Wszystkie starsze okręty desantowe zostały natomiast wycofane z służby i w większości zezłomowane.

    ORP Poznań
    ORP Poznań
    Okręt Rozpoczęcie budowy Wodowanie Wejście do służby
    ORP Lublin 8 grudnia 1987 roku 12 lipca 1988 roku 12 października 1989 roku
    ORP Gniezno 8 czerwca 1988 roku 27 grudnia 1988 roku 23 lutego 1990 roku
    ORP Kraków 18 sierpnia 1988 roku 7 marca 1989 roku 27 czerwca 1990 roku
    ORP Poznań 22 maja 1989 roku 5 stycznia 1990 roku 8 marca 1991 roku
    ORP Toruń 21 sierpnia 1989 roku 8 czerwca 1990 roku 24 maja 1991 roku

    Okręty typu Lublin przeklasyfikowano w latach 90. na jednostki transportowo-minowe, które oprócz transportu pojazdów i ewentualnego prowadzenia operacji desantowych miały również prowadzić operacje minowe – w zależności od konfiguracji i rodzaju min, możliwe jest transportowanie 50-143 min morskich. Był to jednak zabieg służący głównie znalezieniu jakiegokolwiek zastosowania dla zupełnie nowych, nowoczesnych okrętów, które ze względu na bardzo dobry stosunek nośności do wyporności maksymalnej uznaje się za jedne z najlepszych średnich okrętów desantowych na świecie.

    Mimo upływu lat okręty cały czas pozostają w eksploatacji i są bardzo cenione przez zarówno marynarzy jak i NATO, ponieważ są jednymi z nielicznych tego typu jednostek w strukturach Sojuszu. W związku z tym na pewno pozostaną w eksploatacji jeszcze przez długie lata, ale równocześnie wiadomo, że nie powstaną ich następcy. Wszystkie okręty typu Lublin służą w 2. Dywizjonie Okrętów Transportowo-Minowych 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.

    ORP Gniezno
    ORP Gniezno
    ORP Poznań
    ORP Poznań
    ORP Kraków
    ORP Kraków
    ORP Gniezno
    ORP Gniezno
    ORP Toruń
    ORP Toruń
    ORP Lublin
    ORP Lublin
    ORP Toruń
    ORP Toruń

    Źródło zdjęć: Marynarka Wojenna RP/US Navy/Wikimedia Commons

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKonkurs – wygraj kalendarz lotniczy!
    Next Article Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon (1948)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Eksperymentalne brytyjskie okręty podwodne typu Explorer

    25 grudnia 20223 Mins Read

    Gloire – pierwszy pełnomorski okręt pancerny

    24 listopada 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.