SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Okręty podwodne typu Som
    Okręty podwodne typu Som
    Okręty podwodne typu Som
    Artykuły

    Okręty podwodne typu Som

    Michał BanachBy Michał Banach1 sierpnia 2015Updated:28 kwietnia 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne jednostki. Amerykanie na krótko stali się jednym z najważniejszych dostawców okrętów podwodnych na świecie. Jednym z odbiorców amerykańskich okrętów była Carska Rosja.

    Geneza

    Krótko po wprowadzeniu eksploatacji w USA okrętu podwodnego USS Holland, rozpoczęto prace nad serią okrętów typu Plunger. W praktyce były to powiększone wersje okrętu USS Holland. Jednostki miały 20 metrów długości, 4 szerokości, a napęd stanowił jeden silnik benzynowy Otto o mocy 160 KM i jeden elektryczny o mocy 150 KM.

    Som (ex-Fulton)
    Som (ex-Fulton)

    Napędzane jedną śrubą jednostki mogły pływać z prędkością 7-8 węzłów na powierzchni i pod wodą. Wypierające 107 ton okręty mogły zanurzyć się na głębokość 19 metrów. Załogę stanowiło 7 marynarzy, a uzbrojenie składało się z jednej wyrzutni torped kalibru 457 mm z zapasem 5 torped.

    Łącznie powstało 7 okrętów właściwej serii produkcyjnej i jeden prototyp. Seryjne jednostki wykorzystywano do początku lat 20., a ostatecznie wszystkie zezłomowano do 1922 roku. Zupełnie inna była historia prototypu, noszącego nazwę Fulton. Po wycofaniu z służby okrętem zainteresowali się w 1904 roku Rosjanie.

    Typ Som (Sum)

    27 lutego 1904 roku, jeszcze zanim Rosjanie oficjalnie zakupili okręt, podjęto decyzję o budowie serii 5 okrętów podwodnych wzorowanych na ex-amerykańskiej jednostce. Prace miały być prowadzone w stoczni Newskiej. Zakupu oficjalnie dokonano 28 kwietnia 1904 roku. Następnie okręt przetransportowano do Rosji.

    Łosoś - jeden z okrętów typu Som
    Łosoś – jeden z okrętów typu Som

    Prace nad jednostkami szły szybko i już 15 października 1904 roku zwodowano pierwszy okręt. Część elementów z których go zbudowano pochodziła z USA. W kolejnych miesiącach zbudowano pozostałe okręty, budując łącznie 6 jednostek.

    Pod względem konstrukcji jednostki te nieznacznie różniły się od amerykańskich. Chociaż początkowo wyposażono je w silniki benzynowe, z czasem zamieniono je na napęd dieslowski. Okręty miały dokładnie 19,8 metra długości i 3,6 szerokości. Dzięki wzmocnieniu konstrukcji mogły zanurzyć się na głębokość 35 metrów.

    Sterlet - jeden z okrętów typu Som
    Sterlet – jeden z okrętów typu Som

    Załogę stanowiło oficjalnie aż 22 marynarzy, ale na okręcie wzorcowym Som (ex-Fulton) załoga składała się z 18 marynarzy. Uzbrojeniem okrętów była jedna wyrzutnia torped kalibru 457 mm z zapasem 3 torped. Dodatkowo niektóre okręty wyposażono prawdopodobnie w armatę kalibru 37 mm.

    Autonomiczność okrętów wynosiła 8 dni, a zasięg 430 mil. Na w pełni naładowanych akumulatorach okręt mógł pokonać 30 mil o ile wytrzymałaby to załoga.

    Kiełb - jeden z okrętów typu Som
    Kiełb – jeden z okrętów typu Som

    Historia okrętów typu Som (czasami określanych jako typ Bieługa) nie była zbyt owocna. Wprowadzone do eksploatacji w latach 1904-1907 jednostki stały się szybko przestarzałe. Wykorzystywano je prawdopodobnie do lat 20-tych. Za wyjątkiem wzorcowego Soma (ex-Fulton), okręty przetrwały Wojnę Japońsko-Rosyjską i I wojnę światową.

    Łącznie do zbudowano 6 zupełnie nowych jednostek tego typu – Szczupak zwodowany 15 października 1904 roku i wprowadzony do służby 17 czerwca 1905, Kiełb wprowadzony 25 maja 1906, Huso wprowadzony 2 maja 1906 roku, Sterlet i Łosoś wprowadzone również w maju 1906 roku i Zander zbudowany w 1907 roku.

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTramwaj konny w Poznaniu
    Next Article Elephant walk – widowiskowy pokaz siły
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.