SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Okręt transportowy i szkolny ORP Wilia
    Okręt transportowy i szkolny ORP Wilia
    Okręt transportowy i szkolny ORP Wilia
    Artykuły

    Okręt transportowy i szkolny ORP Wilia

    Michał BanachBy Michał Banach21 sierpnia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    ORP Wilia (początkowo ORP Wilja) przeszła długą drogę. Historia statku sięga 1906 roku i zaczęła się w Niemczech. Po latach służby pod różnymi banderami i nazwami, oraz w różnych rolach, 8 czerwca 1944 roku ex-niemiecki, ex-francuski, ex-polski statek stał się częścią sztucznego portu w Normandii.

    Historia jednostki zaczęła się w 1906 roku w stoczni Flensburger Schiffbau-Gesellschaft. Zbudowano ją jako typowy frachtowiec z początku XX wieku i jednostkę bliźniaczą dla frachtowca Haimon, a zamawiającym był armator Dampshiffsrhederei Horn AG. Po zbudowaniu, statek otrzymał nazwę Ganelon i został natychmiast przejęty przez Roland-Line AG. W 1907 roku sprzedano go armatorowi H.C. Horn, który zmienił jego nazwę na Hilda Horn. W 1911 roku po kolejnej zmianie właściciela, tym razem na Deutsche Levante Line, nazwę zmieniono na Tinos.

    ORP Wilia
    ORP Wilia

    Wybuch I wojny światowej zastał niemiecki frachtowiec w Pireusie, gdzie został internowany, a we wrześniu 1916 roku statek został przejęty przez Francuzów, którzy wkroczyli do Grecji. Zmieniono jego nazwę na Le Bourget i skierowano do zadań transportowych. W 1922 roku, po zakupieniu przez armatora Charles Schaffiano nazwę zmieniono na Laurent Schaffiano.

    W 1925 roku jednostkę nabyła Polska Marynarka Wojenna. Koszt transakcji wyniósł 3 mln franków plus 1,3 mln franków jako koszt adaptacji do nowej roli. Początkowo przeznaczeniem jednostki miało być transportowanie zakupionego we Francji uzbrojenia. Po remoncie i modernizacji, w ramach której statek dostosowano do nowych zadań – zarówno transportowych jak i szkoleniowych, ponieważ taką rolę również przewidywano 8 sierpnia 1925 roku podniesiono na nim polską banderę i nadano nazwę ORP Wilja.

    W pierwszych latach Wilja służyła głównie do transportu uzbrojenia zakupionego we Francji. Ponadto organizowano rejsy szkolne oraz kurtuazyjne. Z ważniejszych ładunków jakie okręt przewiózł, była trumna ze szczątkami Juliusza Słowackiego, cztery armaty będące częścią baterii im. Heliodora Laskowskiego na Helu oraz elementy wyposażenia dla ORP Błyskawica i ORP Gryf. W 1936 roku po reformie ortografii nazwę okrętu zmieniono na ORP Wilia.

    ORP Wilia
    ORP Wilia

    Wybuch II wojny światowej zastał Wilię w Casablance. Ze względu na sytuację, podjęto decyzję o pozostawieniu okrętu w Maroku, ponieważ nie był on potrzebny Polskiej Marynarce Wojennej. 18 października opuszczono na nim polską banderę i pozostawiono załogę szkieletową. Przez kolejnych kilka miesięcy okręt nie był wykorzystywany, ale nie zapomniano o nim. Wobec braku statków transportowych, Polska Marynarka Handlowa wyraziła chęć przejęcia Wilii i wykorzystania jej w roli statku transportowego.

    22 maja 1940 roku okręt został przekazany Żegludze Polskiej. Po skompletowaniu prowizorycznej załogi, ORP Wilia przeszła do Gibraltaru, a następnie 7 lipca samotnie i z bardzo mała prędkością spowodowaną awariami kotłów, przeszła do Liverpoolu. 30 lipca 1940 roku po zmianie nazwy na SS Modlin, podniesiono cywilną banderę.

    Od początku eksploatacja statku była problematyczna. Mająca swoje lata jednostka była w kiepskim stanie technicznym, co często powodowało problemy podczas rejsów. Modlin wziął udział w kilku konwojach atlantyckich, po czym w listopadzie 1943 roku podjęto decyzję o wycofaniu go z służby i odstawieniu na redę w porcie Inveraray. W toku przygotowań do inwazji w Normandii, Modlin został wytypowany do wykorzystania przy budowie falochronu, chroniącego tymczasowy port w Normandii. Już w lutym 1944 roku statek został przekazany Sea Transport Office, które poddało go modyfikacjom. Usunięto całe wyposażenie i część konstrukcji nadbudówek.

    ORP Wilia
    ORP Wilia

    7 czerwca 1944 roku statek dotarł do Normandii i następnego dnia został samozatopiony w wyznaczonym miejscu. Po zatopieniu, część pokładu wystawała ponad wodę. Co ciekawe, chociaż formalnie właścicielem statku była wówczas Wielka Brytania, na wraku powiewała polska bandera. Ostatecznie wrak usunięto w 1946 roku i zezłomowano, kończąc jego historię.

    ORP Wilia miała 108 m długości i wyporność 8400 ton. Tonaż wynosił 3578 BRT. Napęd stanowił silnik parowy o mocy 1350 KM, zapewniający prędkość maksymalną 10 węzłów. W okresie służby jako okręt transportowy i szkolny, załoga liczyła 56 osób, oraz 96 kursantów.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCo może powstać z gruzów – rzecz o recyklingu
    Next Article Zapomniany Cukurs C-6 i C-6bis
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.