SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Oko Moskwy – radar Duga w Czarnobylu
    Oko Moskwy - radar Duga w Czarnobylu
    Oko Moskwy - radar Duga w Czarnobylu
    Artykuły

    Oko Moskwy – radar Duga w Czarnobylu

    Michał BanachBy Michał Banach7 listopada 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Obok Elektrowni Atomowej w Czarnobylu oraz Prypeci, jednym z najciekawszych miejsc w Czarnobylskiej strefie wykluczenia są pozostałości radaru pozahoryzontalnego Duga, znanego bardziej jako Oko Moskwy. Niegdyś ściśle tajna instalacja wojskowa obecnie stoi opuszczona.

    Radar Duga

    Wraz z rozwojem broni nuklearnej i rosnącym zagrożeniem wybuchu wojny, w latach 50. w ZSRR rozpoczęto prace nad nowym pozahoryzontalnym systemem radarowym, który miał pomóc w wykrywaniu startów pocisków balistycznych z terytorium Stanów Zjednoczonych. Ówczesne radary nie były w stanie wykrywać celów poza horyzontem, dlatego nowy projekt był przedsięwzięciem o bardzo dużym znaczeniu strategicznym.

    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)

    Pierwszy radar nowego typu, oznaczony jako Duga zbudowano pod koniec lat 50. w okolicach Mikołajowa (współcześnie Ukraina). Początkowo traktowano go jako projekt testowy, ale w 1964 roku radar potwierdził swoje możliwości, wykrywając start rakiety z kosmodromu Bajkonur. Dzięki temu możliwe było podjęcie prac nad udoskonaloną konstrukcją radaru o większym zasięgu. W 1970 roku w pobliżu pierwszego radaru rozpoczęto budowę kolejnego kompleksu oznaczonego jako Duga-2. Jego zadaniem było obserwowanie przestrzeni powietrznej w kierunku wysp Guam oraz Chin. Za projekt radaru odpowiadał Franc Kuzminskij z NIIDAR. Oficjalnie kompleks rozpoczął pracę 7 listopada 1971 roku.

    Antena odbiorcza ulokowana pod Kalinówką składała się z 32 masztów i 330 dipoli (po 11 na maszcie), natomiast nadawcza miała 15 masztów i 104 dipole (po 8 na maszcie). Antena nadawcza miała szerokość 210 m i wysokość 85 m, a odbiorcza odpowiednio 300 m i 135 m. W ramach infrastruktury potrzebnej do obsługi radarów zbudowano budynek o szerokości 90 m, w którym znajdowało się 26 dwupiętrowych nadajników. Zadaniem instalacji było wykrywanie rakiet balistycznych w odległości 6000-10000 km oraz innych obiektów latających w odległości 1500-3000 km.

    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)

    Ze względu na kierunkowy zakres działania radarów w Mikołajowie, już w 1969 roku podjęto decyzję o zbudowaniu kolejnych tego typu systemów w innych rejonach Związku Radzieckiego. Jeden z radarów umieszczono w Komsomolsku nad Amurem (odpowiadał on za obserwację północno-zachodniej części USA oraz Alaski), natomiast kolejny ulokowano w pobliżu Czarnobyla (odpowiadał on za obserwację północno-wschodniej części USA oraz bieguna północnego).

    Oko Moskwy

    Najsłynniejszym i najważniejszym z radarów systemu Duga był ten zlokalizowany w pobliżu Czarnobyla. To właśnie w tym miejscu zlokalizowano główny węzeł sieci radarowej o oznaczeniu RŁU-1. Antena odbiorcza została zbudowana 9 km na południowy-zachód od elektrowni atomowej, natomiast na północny-wschód od elektrowni znajdowała się antena nadawcza (oddalona od anteny odbiorczej o 58 km).

    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)

    Anteny odbiorcze składały się z dwóch zespołów masztów – 12 masztów o wysokości 90 m oraz 17 masztów o wysokości 135 m. Ważyły one około 13000-14000 ton. Dodatkowo, niedaleko anten odbiorczych zbudowano kompleks anten typu CDAA, składający się z dwóch koncentrycznych pierścieni anten, których celem była weryfikacja odczytów z głównych anten. Oprócz anten, w skład systemu wchodziły liczne zabudowania, w których znajdowały się systemy komputerowe i stanowiska dowodzenia. Do obsługi całego systemu znajdującego się w rejonie Czarnobyla potrzebnych było około 1000 żołnierzy, dla których zbudowano dwa zamknięte osiedla o nazwie Czarnobyl-2 praz Lubecz-1. Koszt budowy kompleksu szacuje się na nawet 1,5 mld dolarów.

    Kompleks w Czarnobylu uruchomiono oficjalnie w lipcu 1976 roku i wykorzystywano do 26 kwietnia 1986 roku. Powodem wyłączenia radaru była katastrofa w czarnobylskiej elektrowni atomowej. Zwiększony poziom promieniowania nie tylko zagrażał personelowi, ale również zakłócał pracę radarów.

    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)

    Ostatecznie w 1988 roku podjęto decyzję o całkowitym wyłączeniu kompleksu radarowego Duga w Czarnobylu. Usunięto najważniejsze wyposażenie oraz anteny nadawcze (pozostawiono po nich jedynie fundamenty i nieliczne elementy konstrukcji kompleksu). Co istotne, zachowano kompleks anten odbiorczych.

    Przez lata pozostawione własnemu losowi obiekty stopniowo popadały w ruinę. Wraz z pojawieniem się wycieczek do Czarnobylskiej Strefy Wykluczenia, coraz więcej osób docierało do charakterystycznych i widocznych z daleka anten radaru Duga, nazywanego również Okiem Moskwy. Warto w tym miejscu dodać, że prawdopodobnie po raz pierwszy radar uwieczniono na zdjęciach podczas akcji gaśniczej w elektrowni. Wysokie anteny były wyraźnie widoczne z pokładów śmigłowców.

    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)

    Obecnie anteny radaru odbiorczego w Czarnobylu powoli popadają w ruinę. W ostatnim czasie ukraińskie władze podjęły dodatkowo decyzję o utrudnieniu dostępu do anten, ponieważ doszło do wypadków śmiertelnych, kiedy nieostrożni eksploratorzy spadali z masztów.

    Rosyjski dzięcioł – sygnał emitowany z radaru Duga odbierany był w Europie, a ze względu na charakterystyczny rytm, nazywano go Rosyjskim dzięciołem. Po raz pierwszy zanotowano go 27 marca 1976 roku. Sygnał miał szerokość pasma od 0,02 do 0,8 MHz, nadawany był typowo przez 7 minut.

    Na koniec podziękowania dla ekipy Napromieniowani.pl za świetne zdjęcia kompleksu radaru Duga w Czernobylu.

    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Widok ze szczytu anteny odbiorczej radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Widok ze szczytu anteny odbiorczej radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Wnętrza zabudowań (fot. napromieniowani.pl)
    Wnętrza zabudowań (fot. napromieniowani.pl)
    Wnętrza zabudowań (fot. napromieniowani.pl)
    Wnętrza zabudowań (fot. napromieniowani.pl)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRosyjski krążownik pancerny Rossija
    Next Article Jak radzić sobie z gniewem?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.