SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      25 września 2023

      Athens Flying Week 2023 – relacja

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Oko Moskwy – radar Duga w Czarnobylu
    Artykuły

    Oko Moskwy – radar Duga w Czarnobylu

    Michał BanachBy Michał Banach7 listopada 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Oko Moskwy - radar Duga w Czarnobylu
    Oko Moskwy - radar Duga w Czarnobylu
    Obok Elektrowni Atomowej w Czarnobylu oraz Prypeci, jednym z najciekawszych miejsc w Czarnobylskiej strefie wykluczenia są pozostałości radaru pozahoryzontalnego Duga, znanego bardziej jako Oko Moskwy. Niegdyś ściśle tajna instalacja wojskowa obecnie stoi opuszczona.

    Radar Duga

    Wraz z rozwojem broni nuklearnej i rosnącym zagrożeniem wybuchu wojny, w latach 50. w ZSRR rozpoczęto prace nad nowym pozahoryzontalnym systemem radarowym, który miał pomóc w wykrywaniu startów pocisków balistycznych z terytorium Stanów Zjednoczonych. Ówczesne radary nie były w stanie wykrywać celów poza horyzontem, dlatego nowy projekt był przedsięwzięciem o bardzo dużym znaczeniu strategicznym.

    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)

    Pierwszy radar nowego typu, oznaczony jako Duga zbudowano pod koniec lat 50. w okolicach Mikołajowa (współcześnie Ukraina). Początkowo traktowano go jako projekt testowy, ale w 1964 roku radar potwierdził swoje możliwości, wykrywając start rakiety z kosmodromu Bajkonur. Dzięki temu możliwe było podjęcie prac nad udoskonaloną konstrukcją radaru o większym zasięgu. W 1970 roku w pobliżu pierwszego radaru rozpoczęto budowę kolejnego kompleksu oznaczonego jako Duga-2. Jego zadaniem było obserwowanie przestrzeni powietrznej w kierunku wysp Guam oraz Chin. Za projekt radaru odpowiadał Franc Kuzminskij z NIIDAR. Oficjalnie kompleks rozpoczął pracę 7 listopada 1971 roku.

    Antena odbiorcza ulokowana pod Kalinówką składała się z 32 masztów i 330 dipoli (po 11 na maszcie), natomiast nadawcza miała 15 masztów i 104 dipole (po 8 na maszcie). Antena nadawcza miała szerokość 210 m i wysokość 85 m, a odbiorcza odpowiednio 300 m i 135 m. W ramach infrastruktury potrzebnej do obsługi radarów zbudowano budynek o szerokości 90 m, w którym znajdowało się 26 dwupiętrowych nadajników. Zadaniem instalacji było wykrywanie rakiet balistycznych w odległości 6000-10000 km oraz innych obiektów latających w odległości 1500-3000 km.

    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)

    Ze względu na kierunkowy zakres działania radarów w Mikołajowie, już w 1969 roku podjęto decyzję o zbudowaniu kolejnych tego typu systemów w innych rejonach Związku Radzieckiego. Jeden z radarów umieszczono w Komsomolsku nad Amurem (odpowiadał on za obserwację północno-zachodniej części USA oraz Alaski), natomiast kolejny ulokowano w pobliżu Czarnobyla (odpowiadał on za obserwację północno-wschodniej części USA oraz bieguna północnego).

    Oko Moskwy

    Najsłynniejszym i najważniejszym z radarów systemu Duga był ten zlokalizowany w pobliżu Czarnobyla. To właśnie w tym miejscu zlokalizowano główny węzeł sieci radarowej o oznaczeniu RŁU-1. Antena odbiorcza została zbudowana 9 km na południowy-zachód od elektrowni atomowej, natomiast na północny-wschód od elektrowni znajdowała się antena nadawcza (oddalona od anteny odbiorczej o 58 km).

    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)

    Anteny odbiorcze składały się z dwóch zespołów masztów – 12 masztów o wysokości 90 m oraz 17 masztów o wysokości 135 m. Ważyły one około 13000-14000 ton. Dodatkowo, niedaleko anten odbiorczych zbudowano kompleks anten typu CDAA, składający się z dwóch koncentrycznych pierścieni anten, których celem była weryfikacja odczytów z głównych anten. Oprócz anten, w skład systemu wchodziły liczne zabudowania, w których znajdowały się systemy komputerowe i stanowiska dowodzenia. Do obsługi całego systemu znajdującego się w rejonie Czarnobyla potrzebnych było około 1000 żołnierzy, dla których zbudowano dwa zamknięte osiedla o nazwie Czarnobyl-2 praz Lubecz-1. Koszt budowy kompleksu szacuje się na nawet 1,5 mld dolarów.

    Kompleks w Czarnobylu uruchomiono oficjalnie w lipcu 1976 roku i wykorzystywano do 26 kwietnia 1986 roku. Powodem wyłączenia radaru była katastrofa w czarnobylskiej elektrowni atomowej. Zwiększony poziom promieniowania nie tylko zagrażał personelowi, ale również zakłócał pracę radarów.

    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)

    Ostatecznie w 1988 roku podjęto decyzję o całkowitym wyłączeniu kompleksu radarowego Duga w Czarnobylu. Usunięto najważniejsze wyposażenie oraz anteny nadawcze (pozostawiono po nich jedynie fundamenty i nieliczne elementy konstrukcji kompleksu). Co istotne, zachowano kompleks anten odbiorczych.

    Przez lata pozostawione własnemu losowi obiekty stopniowo popadały w ruinę. Wraz z pojawieniem się wycieczek do Czarnobylskiej Strefy Wykluczenia, coraz więcej osób docierało do charakterystycznych i widocznych z daleka anten radaru Duga, nazywanego również Okiem Moskwy. Warto w tym miejscu dodać, że prawdopodobnie po raz pierwszy radar uwieczniono na zdjęciach podczas akcji gaśniczej w elektrowni. Wysokie anteny były wyraźnie widoczne z pokładów śmigłowców.

    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)

    Obecnie anteny radaru odbiorczego w Czarnobylu powoli popadają w ruinę. W ostatnim czasie ukraińskie władze podjęły dodatkowo decyzję o utrudnieniu dostępu do anten, ponieważ doszło do wypadków śmiertelnych, kiedy nieostrożni eksploratorzy spadali z masztów.

    Rosyjski dzięcioł – sygnał emitowany z radaru Duga odbierany był w Europie, a ze względu na charakterystyczny rytm, nazywano go Rosyjskim dzięciołem. Po raz pierwszy zanotowano go 27 marca 1976 roku. Sygnał miał szerokość pasma od 0,02 do 0,8 MHz, nadawany był typowo przez 7 minut.

    Na koniec podziękowania dla ekipy Napromieniowani.pl za świetne zdjęcia kompleksu radaru Duga w Czernobylu.

    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Antena odbiorcza radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Widok ze szczytu anteny odbiorczej radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Widok ze szczytu anteny odbiorczej radaru Duga w Czarnobylu (fot. napromieniowani.pl)
    Wnętrza zabudowań (fot. napromieniowani.pl)
    Wnętrza zabudowań (fot. napromieniowani.pl)
    Wnętrza zabudowań (fot. napromieniowani.pl)
    Wnętrza zabudowań (fot. napromieniowani.pl)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleRosyjski krążownik pancerny Rossija
    Next Article Jak radzić sobie z gniewem?
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    14 września 20233 Mins Read606 Views

    Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

    By Michał Banach4
    12 września 20233 Mins Read

    MS Sovereign of the Seas – wycieczkowiec, który pokonał transatlantyki

    By Michał Banach0
    3 września 20237 Mins Read1 Views

    Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    By Dawid Szot0
    31 sierpnia 202312 Mins Read344 Views

    Antonow An-2 – długowieczny dwupłatowiec

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    25 września 2023

    Athens Flying Week 2023 – relacja

    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    Reklama




    Losowe
    Fotografia
    24 listopada 20202 Mins Read

    Nocne zdjęcia amerykańskich śmigłowców w Poznaniu – galeria

    Nocne wizyty na lotniskach nie są zbyt częste. O zdjęciach w ruchu zwykle nie ma…

    Artykuły
    19 maja 20203 Mins Read

    Tupolew ANT-20 – radziecki samolot propagandowy

    Zaprojektowany w 1934 roku Tupolew ANT-20 powstał jako specjalny samolot propagandowy, mający być latającym centrum…

    Artykuły
    12 czerwca 201911 Mins Read

    Eksperymentalny North American XB-70 Valkyrie

    Wraz z początkiem Zimnej Wojny, w USA rozpoczęto wiele programów zbrojeniowych, które miały znacząco zwiększyć…

    Artykuły
    5 grudnia 20193 Mins Read

    Zapomniane bazy antarktyczne na Deception Island

    Będąca częścią archipelagu Szetlandów Południowych, Deception Island (pol. Wyspa Zwodnicza) przez wiele lat była wykorzystywana…

    Artykuły
    18 lutego 20162 Mins Read

    Kathrine Switzer – 1967 Boston Marathon

    Przez wiele lat kobiety nie mogły uprawiać niektórych sportów ani brać udziału oficjalnie w wydarzeniach…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.