SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Odnaleziono wrak okrętu podwodnego HMS P311
    Odnaleziono wrak okrętu podwodnego HMS P311
    Odnaleziono wrak okrętu podwodnego HMS P311
    Historia

    Odnaleziono wrak okrętu podwodnego HMS P311

    Michał BanachBy Michał Banach26 maja 2016Updated:2 października 2017Brak komentarzy3 Mins Read
    Niedaleko Sardynii na Morzu Śródziemnym odnaleziono wrak okrętu podwodnego z czasów II wojny światowej. Odnaleziona jednostka to prawdopodobnie brytyjski okręt podwodny typu T HMS P311, który zatonął w tym rejonie pod koniec 1942 roku.

    Odkrycia wraku dokonała ekipa poszukiwaczy wraków dowodzona przez doświadczonego poszukiwacza Massimo Domenico Bordone. Okręt znajduje się na głębokości 100 m, niedaleko wyspy Tavolara u wybrzeży Sardynii i jest w znakomitym stanie.

    Wrak okrętu podwodnego HMS P311 (fot. Massimo Domenico Bondone)
    Wrak okrętu podwodnego HMS P311 (fot. Massimo Domenico Bondone)

    Stan okrętu sugeruje, że jednostka zatonęła po wejściu na minę (uszkodzeniu uległ fragment kadłuba na dziobie). Jeśli faktycznie tak się stało, możliwe, że znajdują się na jego pokładzie licząca 71 marynarzy załoga zginęła z powodu braku tlenu.

    Płetwonurkowie, którzy obejrzeli i sfotografowali wrak pod koniec maja, są prawie pewni, że jest to HMS P311. Niestety potwierdzenie tego faktu wymagałoby wejścia do środka wraku, co jest prawie niemożliwe z wielu powodów. Po pierwsze taka operacja byłaby skrajnie niebezpieczna, a po drugie we wraku znajdują się ciała załogi, a tym samym okręt ma status grobu wojennego.

    Wrak okrętu podwodnego HMS P311 (fot. Massimo Domenico Bondone)
    Wrak okrętu podwodnego HMS P311 (fot. Massimo Domenico Bondone)

    W chwili obecnej zdjęcia okrętu są analizowane przez specjalistów z Brytyjskiej Marynarki Wojennej. Spróbują oni potwierdzić czy odnaleziony wrak to faktycznie HMS P311. Wstępnego potwierdzenia dokonali już jednak sami płetwonurkowie, którzy odnaleźli przymocowane do kadłuba pojazdy Chariot – tzw. żywe torpedy, które znajdowały się na wyposażeniu okrętów typu T.

    Wrak okrętu podwodnego HMS P311 (fot. Massimo Domenico Bondone)
    Wrak okrętu podwodnego HMS P311 (fot. Massimo Domenico Bondone)

    Zapomniany HMS P311

    Okręt podwodny HMS P311 był jednym z 53 zbudowany tuż przed i już w trakcie II wojny światowej okrętów typu T. Budowę jednostki rozpoczęto 25 kwietnia 1941 roku, a wodowanie nastąpiło 5 marca 1942 roku. Do służby okręt wszedł 7 sierpnia.

    Podobnie jak inne jednostki typu T, okręt miał 84 m długości i wyporność 1290 ton na powierzchni i 1560 ton pod wodą. Napęd stanowiły dwa silniki diesla o mocy 2500 KM każdy i dwa silniki elektryczne o mocy 1450 KM każdy. Zapewniały one prędkość nawodną 15,5 węzła i podwodną około 9 węzłów. Zasięg wynosił 8330 km przy prędkości 11 węzłów. Testowa głębokość zanurzenia wynosiła 91 m.

    Załadunek torped na pokład okrętu podwodnego HMS P311 (fot. IWM)
    Załadunek torped na pokład okrętu podwodnego HMS P311 (fot. IWM)

    Uzbrojenie okrętu składało się z 6 wyrzutni torped kalibru 533 mm na dziobie i 5 zewnętrznych wyrzutni torped. Dodatkowo okręt uzbrojono w armatę kalibru 102 mm. Był to jeden z dwóch okrętów typu T, który nie został uzbrojony w działko przeciwlotnicze Oerlikon 20 mm. Dodatkowy wyposażeniem HMS P311 były tzw. żywe torpedy typu Chariot.

    Wrak okrętu podwodnego HMS P311 (fot. Massimo Domenico Bondone)
    Wrak okrętu podwodnego HMS P311 (fot. Massimo Domenico Bondone)

    Historia okrętu nie jest zbyt długa. Po wejściu do służby okręt oddelegowano na Morze Śródziemne. Na Maltę, gdzie znajdowała się baza brytyjskiej floty jednostka trafiła w listopadzie 1942 roku. W grudniu okręt otrzymał zadanie zatopienia włoskich krążowników Triest i Gorizia, bazujących na Sardynii. Mieli tego dokonać płetwonurkowie przy użyciu torped typu Chariot.

    Niestety okręt nie dotarł do celu i zatonął pod koniec grudnia lub na początku stycznia. Lokalizacja wraku nie była znana aż do teraz.

    Wrak okrętu podwodnego HMS P311 (fot. Massimo Domenico Bondone)
    Wrak okrętu podwodnego HMS P311 (fot. Massimo Domenico Bondone)

    Warto dodać, że zgodnie z wprowadzonymi w listopadzie 1942 roku zasadami, wszystkie okręty podwodne Royal Navy miały otrzymać nazwy własne. dla HMS P311 przewidziano nazwę HMS Tutankhamen. Niestety okręt zatonął zanim oficjalnie nadano mu nową nazwę.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePierwszy wyścig 24h Le Mans
    Next Article Amerykański arsenał nuklearny na 50-letnich dyskietkach
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Eksperymentalne brytyjskie okręty podwodne typu Explorer

    25 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.