Jakie jest najbardziej uniwersalne szkło do reportażu? Dla wielu profesjonalnych fotografów to zmiennoogniskowy obiektyw 24-70 mm. Taki zakres ogniskowych sprawdzi się w bardzo wielu sytuacjach i pozwala w szybkim tempie tworzyć zróżnicowany materiał.

Obiektyw reporterski – dlaczego 24-70 mm jest tak popularny?

W fotografii reporterskiej najważniejsze są wyobraźnia i doświadczenie, które pomagają w ciekawy sposób uchwycić zmienną rzeczywistość. Niezbędny jest też jednak odpowiedni sprzęt. Prawdopodobnie najpopularniejszym jest aparat z obiektywem zmiennoogniskowym 24-70 mm, czyli standardowym zoomem używanym przez wielu reporterów i będącym na wyposażeniu licznych agencji.

Dzięki wykorzystaniu ruchomego układu soczewek, taki obiektyw pozwala na szybką regulacją długości ogniskowej w najczęściej potrzebnym zakresie. Szerokie kąty takie jak 24 i 35 mm bardzo dobrze pasują do dynamicznych kadrów i ogólnych planów, które opowiadają o przestrzeni. Ogniskowe takie jak 50 czy 70 mm pozwalają z kolei wykonać spokojniejsze obrazy i fotografować z większej odległości.

Sony 24-70mm GM (SEL2470GM)

Reportażysta musi być czujny, by odnaleźć się w często nieprzewidywalnym otoczeniu, a szeroki zakres zoomu zdecydowanie w tym pomaga, bo umożliwia szybszą reakcję na zmiany, niż w przypadku stałych obiektywów. Nawet fotografowie, którzy mają swoje „ulubione” ogniskowe i często korzystają ze stałek (najpopularniejsze są 35 mm lub 50 mm), przyznają, że obiektyw zmiennoogniskowy jest po prostu wygodniejszy. Brak drugiego obiektywu na zmianę, który ciąży na ramieniu to znaczny komfort, a do tego zmiana obiektywu zajmuje czas, który jest kluczowy w przypadku fotografii reportażowej.

Wszechstronny obiekty zmiennoogniskowy 24-70 mm z przysłoną f/2.8

Ważnym parametrem obiektywu jest też jasność. Najczęściej wystarczy, że będzie ona na poziomie f/2.8. Ważne jednak, żeby maksymalna przysłona pozwalała na zachowanie niezmienionej wartości ekspozycji w całym zakresie ogniskowych od 24 do 70 mm. Obiektyw da wtedy bardzo satysfakcjonujące efekty nawet przy krótkim czasie otwarcia migawki lub słabym świetle. Niestraszne mu wówczas ani plenery, ani ciemne i ciasne pomieszczenia.

Obiektyw reporterski powinien do tego mieć łatwo dostępny przycisk blokady ostrości oraz przełącznik trybu ostrości (automatyczny/ręczny). Konstrukcja obudowy musi też odpowiednio zabezpieczać wnętrze przed wilgocią i kurzem.

Sony 24-70mm GM (SEL2470GM)

Przykładem takiego sprzętu jest  obiektyw zmiennoogniskowy Sony 24-70 mm – model SEL2470GM. Jest to zdecydowanie godny uwagi obiektyw reporterski do aparatów pełnoklatkowych.

Właściwości obiektywu zmiennoogniskowego Sony 24-70 mm

SEL2470GM to obiektyw Sony 24-70 mm z maksymalną przysłoną f/2.8 (zakres f/2.8-22). Przy pełnoklatkowym aparacie daje kąt widzenia w zakresie 84°-34° (przy korpusie z matrycą APS-C jest to 61°-23°). Wykonane nim zdjęcia mają w całym zakresie zoomu wysoką rozdzielczość także w rogach kadrów, co jest zasługą technologii XA (Extreme Aspherical). Pozwala ona też uzyskać bardzo płynny efekt rozmycia tła.

Do zalet tego modelu Sony 24-70 mm należą też realistyczny obraz z naturalnymi kolorami oraz wysoki kontrast i bardzo dobra głębia czerni. Zastosowany w obiektywie cichy silnik DDSSM zwiększa skuteczność systemu Autofokus i minimalizuje niepożądany ruch. SEL2470GM to znakomite narzędzie do fotografii reportażowej, lecz sprawdzi się także przy wykonywaniu portretów i uwiecznianiu krajobrazów.

Podziel się.