SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Obiekt 775 – prototypowy radziecki czołg rakietowy
    Obiekt 775 - prototypowy radziecki czołg rakietowy
    Obiekt 775 - prototypowy radziecki czołg rakietowy
    Artykuły

    Obiekt 775 – prototypowy radziecki czołg rakietowy

    Michał BanachBy Michał Banach11 sierpnia 2019Brak komentarzy2 Mins Read
    Jedynym seryjnie produkowanym i eksploatowanym przez radziecką armię czołgiem rakietowym był IT-1. W trakcie przygotowań do rozpoczęcia jego produkcji, dowództwo sił zbrojnych zainicjowało prace nad kolejnym, podobnym pojazdem, ale przystosowanym do innych typów przeciwpancernych pocisków kierowanych. Pojazd otrzymał oznaczenie Obiekt 775, ale nie wszedł do produkcji seryjnej.

    Czołg rakietowy IT-1 (rakietowy niszczyciel czołgów) miał jedną istotną wadę, która utrudniała jego skuteczną eksploatację. Pociski wystrzeliwane były z specjalnej, wysuwanej z wieży wyrzutni, która łatwo mogła ulec uszkodzeniu. W związku z tym w 1962 roku (kiedy trwały jeszcze prace nad IT-1), radzieckie władze zleciły opracowanie nowego pojazdu tego typu, wykorzystującego nowocześniejsze podwozie czołgów T-64, oraz przystosowanego do strzelania pociskami typu Rubin i Bur.

    Obiekt 775
    Obiekt 775

    Pracami w Czelabińskiej Fabryce Traktorów kierował Paweł Pawłowicz Isakow. Zbudowano przynajmniej jeden prototyp oznaczony jako Obiekt 775. Pojazd posiadał hydropneumatyczne zawieszenie, wywodzące się z zmodyfikowanego podwozia czołgu T-64, oraz całkowicie nową, płaską wieżę. Kadłub miał 6,1 m długości, 3,4 m szerokości i zaledwie 1,7 m wysokości, a masa pojazdu wynosiła około 36 ton.

    W wersji podstawowej, pojazd wyposażony był w pięciocylindrowy silnik diesla 5TDF o mocy 700 KM, zapewniający prędkość maksymalną  około 70 km/h i zasięg do 600 km na drodze. W toku prac powstał projekt oznaczony jako Obiekt 775T, w którym zainstalowano dwie turbiny gazowe GTD-350 o mocy 350 KM każda, ale prace nad tą wersją szybko zarzucono.

    Obiekt 775
    Obiekt 775

    Największym wyróżnikiem Obiektu 775 była jego wieża o bardzo niskim profilu. W jej wnętrzu mieściło się stanowisko dowódcy, odpowiedzialnego za obsługę uzbrojenia, oraz kierowcy, przy czym stanowisko kierowcy wyposażono w skomplikowany system, dzięki którym podczas obracania wieży, kierowca cały czas patrzył do przodu pojazdu.

    Uzbrojenie składało się z wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych Rubin i pocisków rakietowych Bur, kalibru 125 mm, oraz jednego, pomocniczego karabinu maszynowego kalibru 7,62 mm.

    Obiekt 775 (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Obiekt 775 (fot. Vitaly V. Kuzmin)

    Próby Obiektu 775 trwały do 1964 roku i zakończyły się połowicznym sukcesem. Z jednej strony uznano, że pojazd zapewnia odpowiedni poziom ochrony załogi, dzięki niskiej sylwetce, ale z drugiej strony skomplikowana konstrukcja i sprawiające problemy pociski przeciwpancerne utrudniały eksploatację. Dodatkowo, załoga miała bardzo ograniczoną widoczność i była przeciążona obowiązkami. W związku z tym projekt zarzucono, ograniczając się do produkcji IT-1 i prac projektowanych nad prototypowym Obiektem 287 i 780. Kilka współczesnych zdjęć jedynego zachowanego Obiektu 775 (i nie tylko) można znaleźć pod TYM linkiem.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleUniwersalny szwedzki bombowiec Saab 18
    Next Article Ferves Ranger – terenowy kuzyn Fiata 500
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.