SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » NS Otto Hahn – niemiecki statek o napędzie atomowym
    NS Otto Hahn - niemiecki statek o napędzie atomowym
    NS Otto Hahn - niemiecki statek o napędzie atomowym
    Artykuły

    NS Otto Hahn – niemiecki statek o napędzie atomowym

    Michał BanachBy Michał Banach11 lipca 2019Updated:11 lipca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Napęd atomowy w statkach cywilnych nigdy nie zyskał popularności. Nie licząc atomowych lodołamaczy, zbudowano tylko cztery cywilne jednostki z takim napędem. Jedną z nich był niemiecki frachtowiec NS Otto Hahn.

    Pomysł budowy jednostki zrodził się na początku lat 60. w RFN. Niemcy chcieli przede wszystkim ocenić sensowność zastosowania takiego napędu w statku cywilnym, oraz przeprowadzić badania przy użyciu reaktora atomowego. Zamówienie na taką jednostkę złożono 27 listopada 1962 roku w stoczni Howaldtswerke Deutsche Werft AG w Kilonii.

    NS Otto Hahn
    NS Otto Hahn

    Stępkę położono 31 sierpnia 1963 roku, wodowanie miało miejsce 13 czerwca 1964 roku, a ukończenie wszystkich prac dopiero 1 października 1968 roku. Do służby statek nazwany NS Otto Hahn (na cześć niemieckiego chemika i noblisty Otto Hahna, który prowadził prace nad rozszczepieniem jądra atomu) wszedł 11 października 1968 roku. Jego pierwszym dowódcą został Heinrich Lehmann-Willenbrock, niemiecki as u-bootów z czasów II wojny światowej (zatopił 24 statki o łącznym tonażu 170 237 GRT, 3 kolejne uszkodził, a łącznie na pokładach tych jednostek zginęło 1272 osób).

    Statek miał 172 m długości oraz wyporność 16 870 GRT. Napęd stanowił jeden reaktor atomowy o mocy 38 MW, zapewniający prędkość maksymalną 15-17 węzłów. Kadłub podzielony był przez 14 wodoszczelnych grodzi, a ładowania składała się z 6 przedziałów. Załoga statku liczyła 63 osoby, oraz 35 naukowców.

    NS Otto Hahn
    NS Otto Hahn

    Otto Hahn ze względu na swój nietypowy napęd musiał uzyskiwać specjalne zgody na każde wejście do portu. W związku z tym jego eksploatacja była trudna i wiązała się z dużą ilością działań administracyjnych. Statek nie mógł np. korzystać z kanału Panamskiego i Sueskiego, w związku z tym najczęściej odwiedzał porty u wybrzeży Afryki, przewożąc najczęściej rudy.

    Mimo połączenia roli jednostki badawczej i frachtowca, w 1979 roku podjęto decyzję o wycofaniu statku z eksploatacji, głównie z powodu kosztów. Wyniki przeprowadzonych badań wskazywały, że o ile sam napęd zapewnia wiele zalet, koszty eksploatacji, potrzeba zatrudnienia odpowiednio wykwalifikowanej załogi oraz kwestie przepisów morskich uniemożliwiały normalne funkcjonowanie statku. W trakcie swojej kariery, NS Otto Hahn przepłynął 650 000 mil morskich (ok. 1 200 000 km) i zawinął do 33 portów w 22 krajach. Dwukrotnie wymieniono w nim paliwo w reaktorze.

    NS Otto Hahn
    NS Otto Hahn

    Po wycofaniu z służby, podjęto decyzję o przebudowie statku i usunięciu reaktora atomowego. W jego miejsce zainstalowano tradycyjny silnik diesla. Po przebudowie, w 1983 roku zmieniono jego nazwę na MS Trophy i przywrócono do służby w roli tradycyjnego frachtowca przystosowanego m.in. do transportu kontenerów. W kolejnych latach jego nazwę zmieniono jeszcze na Norasia Susan, Norasia Helga, Hua Kang He, Anais, Tail i ostatecznie w 1999 roku na Madre. Zmiany nazw wiązały się również z zmianą właściciela statku.

    Po wielu latach służby, we 2009 roku dawny statek o napędzie atomowym trafił do stoczni złomowej w Alang, gdzie został zezłomowany. Zachowano jedynie jego komin, który znajduje się obecnie w muzeum Bremerhaven.

    NS Otto Hahn
    NS Otto Hahn
    NS Otto Hahn
    NS Otto Hahn
    NS Otto Hahn
    NS Otto Hahn
    NS Otto Hahn
    NS Otto Hahn
    Otto Hahn już jako Madre w stoczni złomowej w Alang
    Otto Hahn już jako Madre w stoczni złomowej w Alang

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJedyny w swoim rodzaju Lincoln Indianapolis Concept (1955)
    Next Article Hugo Gernsback i jego Izolator
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.