SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » NS Mutsu – niespełnione marzenie Japonii
    NS Mutsu - niespełnione marzenie Japonii
    NS Mutsu - niespełnione marzenie Japonii
    Artykuły

    NS Mutsu – niespełnione marzenie Japonii

    Michał BanachBy Michał Banach1 sierpnia 2019Updated:3 sierpnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1970 roku japoński statek Mutsu miał być początkiem nowej ery w rozwoju transportu morskiego w Japonii. Zakładano, że będzie to pierwszy z kilkuset statków handlowych o napędzie atomowym. Ostatecznie projekt okazał się porażką, a Mutsu spotkał zupełnie inny los niż zakładano.

    Na fali rosnącej popularności energii atomowej w latach 50., w Japonii zainicjowano prace nad budową eksperymentalnego frachtowca o napędzie atomowym. Jednostka miała posłużyć do zbadania możliwości takiego napędu, oraz do przygotowania założeń pod budowę i eksploatację całej floty podobnych statków. Ze względu na potrzebę przezwyciężenia wielu trudności, prace nad statkiem, który otrzymał oznaczenie Mutsu rozpoczęto dopiero pod koniec lat 60.

    NS Mutsu zablokowany podczas wejścia do portu
    NS Mutsu zablokowany podczas wejścia do portu

    Stępkę pod jednostkę położono 17 listopada 1968 roku w stoczni Second Tokyo Factory, Ishikawajima-Harima Hvy Ind, a wodowanie miało miejsce 12 czerwca 1970 roku. Prace wyposażeniowe, w tym montaż reaktora i związanych z nim systemów trwały do 4 września 1972 roku. Mutsu miał 130 m długości i tonaż 8240 ton. Napęd stanowił jeden reaktor o mocy 36 MW, zasilający turbinę parową o mocy 10 000 KM, która zapewniała prędkość maksymalną około 17 węzłów. Załoga liczyła 80 osób.

    Po serii prób technicznych, 26 sierpnia 1974 roku Mutsu miał rozpocząć próby reaktora. Gdy informacja o tym dotarła do lokalnych władz, szybko rozeszła się wśród społeczności, w tym rybaków, którzy zażądali przerwania prac w obawie o wyciek radioaktywny. Aby uspokoić nastroje, podjęto decyzję o przeholowaniu statku w morze, około 800 km od portu Mutsu (statek zawdzięczał swoją nazwę temu miastu).

    NS Mutsu zablokowany podczas wejścia do portu
    NS Mutsu zablokowany podczas wejścia do portu

    Po osiągnięciu zaledwie 1,4% mocy reaktora, okazało się, że osłona reaktora nie zapewnia odpowiedniej szczelności i czujniki na statku wykryły wzrost promieniowania. Podjęto próby uszczelnienia obudowy reaktora, ale chociaż nie doszło do wycieku, bądź krytycznego podwyższenia promieniowania, reaktor został ostatecznie wyłączony.

    Podczas rejsu powrotnego do portu, lokalni rybacy dowiedziawszy się o niepowodzeniu prób, zablokowali wejście do portu i nie pozwolili na wpłynięcie statku. Negocjacje między japońskim Instytutem Energii Atomowej a lokalnymi władzami trwały 50 dni. Dopiero po ustaleniu, że reaktor nie zostanie uruchomiony w porcie, jednostkę wpuszczono.

    NS Mutsu
    NS Mutsu

    Niepowodzenie pierwszych prób sprawiło, że Mutsu został poddany trwającym do 1982 roku pracom modernizacyjnym, w trakcie których zainstalowano nową, znacznie cięższą i lepszą osłonę reaktora, oraz zbudowano specjalne nabrzeże w Sekinehama, gdzie miały odbyć się próby reaktora. Koszty programu rosły, a próby jednostki odkładano. Dopiero w marcu 1990 roku statek wyszedł w morze na próby o własnych siłach. W ciągu kolejnych dwóch lat wykonano kilka rejsów testowych, które wykazały, że jednostka jest gotowa do służby operacyjnej.

    Ze względu na ogólną niechęć do statków o napędzie atomowym (zwłaszcza po katastrofie w Czarnobylu w 1986 roku), Mutsu został wysłany jedynie na rejs badawczy, w trakcie którego pokonał dystans 81 860 km, a jego reaktor pracował przez 3508 godzin. Rejs zakończył się powodzeniem, ale program budowy kolejnych jednostek nie miał szans na realizację (niektóre z starszych planów zakładały powstanie aż 250 podobnych jednostek).

    NS Mutsu
    NS Mutsu

    W 1995 roku Mutsu został poddany przebudowie, w trakcie której usunięto z niego reaktor, który zastąpiono 4 silnikami diesla o mocy 2465 KM, zapewniającymi prędkość 16 węzłów. Ładownie i pomieszczenia dotychczas służące do obsługi reaktora zamieniono na pomieszczenia dla personelu naukowego, a sam statek przebudowano na jednostkę badawczą RV Mirai. Mimo upływu lat, statek cały czas pozostaje w eksploatacji, ale mało kto pamięta o jego przeszłości. Warto dodać, że z usuniętych z Mutsu pomieszczeń zbudowano następnie muzeum.

    RV Mirai, dawny NS Mutsu (fot. Raisuke Numata/shipspotting.com)
    RV Mirai, dawny NS Mutsu (fot. Raisuke Numata/shipspotting.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSTARS – Fulton Surface-to-Air Recovery System
    Next Article Opuszczone kasyno w Konstancy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.