SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      29 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

      26 września 2023

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » NS Mutsu – niespełnione marzenie Japonii
    Artykuły

    NS Mutsu – niespełnione marzenie Japonii

    Michał BanachBy Michał Banach1 sierpnia 2019Updated:3 sierpnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    NS Mutsu - niespełnione marzenie Japonii
    NS Mutsu - niespełnione marzenie Japonii
    Zbudowany w 1970 roku japoński statek Mutsu miał być początkiem nowej ery w rozwoju transportu morskiego w Japonii. Zakładano, że będzie to pierwszy z kilkuset statków handlowych o napędzie atomowym. Ostatecznie projekt okazał się porażką, a Mutsu spotkał zupełnie inny los niż zakładano.

    Na fali rosnącej popularności energii atomowej w latach 50., w Japonii zainicjowano prace nad budową eksperymentalnego frachtowca o napędzie atomowym. Jednostka miała posłużyć do zbadania możliwości takiego napędu, oraz do przygotowania założeń pod budowę i eksploatację całej floty podobnych statków. Ze względu na potrzebę przezwyciężenia wielu trudności, prace nad statkiem, który otrzymał oznaczenie Mutsu rozpoczęto dopiero pod koniec lat 60.

    NS Mutsu zablokowany podczas wejścia do portu
    NS Mutsu zablokowany podczas wejścia do portu

    Stępkę pod jednostkę położono 17 listopada 1968 roku w stoczni Second Tokyo Factory, Ishikawajima-Harima Hvy Ind, a wodowanie miało miejsce 12 czerwca 1970 roku. Prace wyposażeniowe, w tym montaż reaktora i związanych z nim systemów trwały do 4 września 1972 roku. Mutsu miał 130 m długości i tonaż 8240 ton. Napęd stanowił jeden reaktor o mocy 36 MW, zasilający turbinę parową o mocy 10 000 KM, która zapewniała prędkość maksymalną około 17 węzłów. Załoga liczyła 80 osób.

    Po serii prób technicznych, 26 sierpnia 1974 roku Mutsu miał rozpocząć próby reaktora. Gdy informacja o tym dotarła do lokalnych władz, szybko rozeszła się wśród społeczności, w tym rybaków, którzy zażądali przerwania prac w obawie o wyciek radioaktywny. Aby uspokoić nastroje, podjęto decyzję o przeholowaniu statku w morze, około 800 km od portu Mutsu (statek zawdzięczał swoją nazwę temu miastu).

    NS Mutsu zablokowany podczas wejścia do portu
    NS Mutsu zablokowany podczas wejścia do portu

    Po osiągnięciu zaledwie 1,4% mocy reaktora, okazało się, że osłona reaktora nie zapewnia odpowiedniej szczelności i czujniki na statku wykryły wzrost promieniowania. Podjęto próby uszczelnienia obudowy reaktora, ale chociaż nie doszło do wycieku, bądź krytycznego podwyższenia promieniowania, reaktor został ostatecznie wyłączony.

    Podczas rejsu powrotnego do portu, lokalni rybacy dowiedziawszy się o niepowodzeniu prób, zablokowali wejście do portu i nie pozwolili na wpłynięcie statku. Negocjacje między japońskim Instytutem Energii Atomowej a lokalnymi władzami trwały 50 dni. Dopiero po ustaleniu, że reaktor nie zostanie uruchomiony w porcie, jednostkę wpuszczono.

    NS Mutsu
    NS Mutsu

    Niepowodzenie pierwszych prób sprawiło, że Mutsu został poddany trwającym do 1982 roku pracom modernizacyjnym, w trakcie których zainstalowano nową, znacznie cięższą i lepszą osłonę reaktora, oraz zbudowano specjalne nabrzeże w Sekinehama, gdzie miały odbyć się próby reaktora. Koszty programu rosły, a próby jednostki odkładano. Dopiero w marcu 1990 roku statek wyszedł w morze na próby o własnych siłach. W ciągu kolejnych dwóch lat wykonano kilka rejsów testowych, które wykazały, że jednostka jest gotowa do służby operacyjnej.

    Ze względu na ogólną niechęć do statków o napędzie atomowym (zwłaszcza po katastrofie w Czarnobylu w 1986 roku), Mutsu został wysłany jedynie na rejs badawczy, w trakcie którego pokonał dystans 81 860 km, a jego reaktor pracował przez 3508 godzin. Rejs zakończył się powodzeniem, ale program budowy kolejnych jednostek nie miał szans na realizację (niektóre z starszych planów zakładały powstanie aż 250 podobnych jednostek).

    NS Mutsu
    NS Mutsu

    W 1995 roku Mutsu został poddany przebudowie, w trakcie której usunięto z niego reaktor, który zastąpiono 4 silnikami diesla o mocy 2465 KM, zapewniającymi prędkość 16 węzłów. Ładownie i pomieszczenia dotychczas służące do obsługi reaktora zamieniono na pomieszczenia dla personelu naukowego, a sam statek przebudowano na jednostkę badawczą RV Mirai. Mimo upływu lat, statek cały czas pozostaje w eksploatacji, ale mało kto pamięta o jego przeszłości. Warto dodać, że z usuniętych z Mutsu pomieszczeń zbudowano następnie muzeum.

    RV Mirai, dawny NS Mutsu (fot. Raisuke Numata/shipspotting.com)
    RV Mirai, dawny NS Mutsu (fot. Raisuke Numata/shipspotting.com)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSTARS – Fulton Surface-to-Air Recovery System
    Next Article Opuszczone kasyno w Konstancy
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    24 września 20234 Mins Read1 Views

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    By Michał Banach0
    8 września 20237 Mins Read159 Views

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle (1934)

    By Michał Banach2
    5 września 20234 Mins Read91 Views

    Eduard Bohlen – wrak w głębi lądu

    By Michał Banach4
    4 września 20235 Mins Read990 Views

    Seawise Giant – największy statek w historii

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    26 września 2023

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    Reklama




    Losowe
    Internet i komputery
    27 listopada 20182 Mins Read

    WordPress – dlaczego przyda się z niego korzystać?

    Możliwych do zastosowania typów systemów CMS jest obecnie cała masa, a zainteresowani funkcjonalnym narzędziem pracy…

    Artykuły
    31 sierpnia 202312 Mins Read

    Antonow An-2 – długowieczny dwupłatowiec

    Charakterystyczny pękaty kadłub dwupłatowego An-2 zna chyba każdy kto chociaż trochę interesuje się lotnictwem w…

    Artykuły
    22 marca 20233 Mins Read

    Bracia Lumiere i kinematograf

    Wiek XIX był czasem wielkich odkryć, wynalazków i olbrzymiego rozwoju. Po wynalezieniu fotografii ludzie zaczęli…

    Artykuły
    26 maja 20154 Mins Read

    Cook Interceptor – kołowe niszczyciele czołgów T55

    Na początku lat 40. amerykańska armia była słabo uzbrojona i mała w porównaniu do państw…

    Lotnictwo
    24 maja 20151 Min Read

    Norweskie F-16 i Włoskie Eurofightery na Baltic Air Policing

    Co jakiś czas publikujemy różne ciekawe zdjęcia zrobione podczas misji Baltic Air Policing. Były już…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.