SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Nowozelandzki most donikąd
    Nowozelandzki most donikąd
    Nowozelandzki most donikąd
    Artykuły

    Nowozelandzki most donikąd

    Michał BanachBy Michał Banach3 września 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Głęboko w dżungli w Whanganui National Park w Nowej Zelandii znajduje się stary betonowy most. Nie prowadzą do niego żadne drogi, a w okolicy poza współczesnymi szlakami, nie ma żadnych śladów ludzkiej obecności. Most jest jedyną pozostałością po próbach zasiedlenia tych terenów po I wojnie światowej.

    W 1917 roku nowozelandzkie władze podjęły decyzję o podjęciu próby zasiedlenia dolin Mangapurua i Kaiwhakauka. Odcięte od świata i pokryte dżunglą doliny wydawały się ciekawym miejscem do stworzenia nowych osad. Pomysł był prosty – władze rozdawały tereny w dolinach żołnierzom powracającym z frontu I wojny światowej. Aby ułatwić im egzystencję, wykarczowano część roślinności, oraz zbudowano drewniany most nad rzeką Mangapurua. Dodatkowo oczyszczono teren pod drogę do mostu i dalej przez dolinę.

    Most donikąd (fot. Evan Goldenberg)
    Most donikąd (fot. Evan Goldenberg)

    Od początku życie nowych mieszkańców doliny było bardzo trudne. Sam teren nie należał do zbyt żyznych, a egzystencja tak daleko od cywilizacja wymagała odpowiedniego planowania i zaopatrzenia. Kilkadziesiąt rodzin otrzymało swoje farmy i starało się przetrwać.

    Zbudowany na początku drewniany most szybko stał się niewystarczający. Mimo nacisków mieszkańców, dopiero w 1935 roku rozpoczęto budowę nowego, znacznie solidniejszego stalowo-betonowego mostu, który miał umożliwić nawet dojazd samochodom. Prace nad przeprawą prowadziła firma Sandford and Brown na podstawie rządowego projektu.

    Most donikąd (fot. possumgirl2/Wikimedia Commons)
    Most donikąd (fot. possumgirl2/Wikimedia Commons)

    Budowa mostu ruszyła w styczniu 1935 roku i zakończyła się po licznych opóźnieniach i problemach spowodowanych częstymi powodziami i osunięciami ziemi w czerwcu 1936 roku. Koszt jego budowy wyniósł około 1000 funtów. Sam most miał około 35 m długości i wznosił się 40 m nad rzeką. Wydawało się, że powinien ułatwić egzystencję mieszkańcom, ale tak się nie stało. W ciągu kolejnych kilku lat mieszkańcy farm zaczęli się wyprowadzać.

    Zdając sobie sprawę z nieopłacalności dalszego utrzymywania infrastruktury w tym rejonie, władze w 1942 roku podjęły decyzję o rezygnacji z dalszego utrzymania dróg i mostu. Równocześnie swoje farmy użytkowały wówczas zaledwie 3 rodziny, które ostatecznie opóźniły je w 1944 roku.

    Most donikąd (fot. possumgirl2/Wikimedia Commons)
    Most donikąd (fot. possumgirl2/Wikimedia Commons)

    Pozostawione własnemu losowi tereny szybko zostały zajęte przez naturę. Drogi zarosły, domy rozpadły się, a most trwał dalej. Przypomniano sobie o nim dopiero w 1986 roku, kiedy to utworzono Whanganui National Park, a sam most znalazł się na terenie parku. W 1995 roku wyremontowano go, dzięki czemu stał się on lokalną atrakcją turystyczną.

    Obecnie do mostu prowadzą szlaki turystyczne w parku, oraz można do niego dopłynąć rzeką. Mimo to, most stoi dosłownie w dziczy i nie prowadzą do niego żadne duże drogi, a w pobliżu nie ma żadnych zabudowań. Most donikąd jak go nazwano przyciąga jednak licznych turystów i przypomina o dawnych, zapomnianych czasach.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDebet a Konto dla Młodych
    Next Article Program partnerski ECOMpartners – okiem naszej redakcji
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Most w Tczewie – ufortyfikowana przeprawa nad Wisłą

    12 października 20224 Mins Read

    PZL.37 Łoś – bombowiec pełen mitów

    1 września 202214 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.