SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Norweskie pancerniki obrony wybrzeża typu Eidsvold
    Norweskie pancerniki obrony wybrzeża typu Eidsvold
    Norweskie pancerniki obrony wybrzeża typu Eidsvold
    Artykuły

    Norweskie pancerniki obrony wybrzeża typu Eidsvold

    Michał BanachBy Michał Banach18 stycznia 2021Updated:23 lipca 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Pancerniki obrony wybrzeża były najpotężniejszymi okrętami wojennymi norweskiej floty od uzyskania niezależności przez ten kraj w 1905 roku, aż do niemieckiej inwazji w 1940 roku. Ostatnimi wprowadzonymi do eksploatacji jednostkami tego typu były dwa pancerniki typu Eidsvold.

    W Norwegii, związanej od 1814 roku z Szwecją unią personalną, pod koniec XIX wieku coraz częściej rozważano uniezależnienie się od swojego sąsiada. W latach 90. XIX wieku zainicjowano zakrojony na szeroką skalę program rozbudowy floty, mający pomóc w obronie bardzo długiej linii brzegowej kraju. W ramach prac, władze kraju zleciły budowę dwóch pancerników obrony wybrzeża typu Tordenskjold. Zbudowano je w latach 1897-1898.

    HNoMS Eidsvold
    HNoMS Eidsvold

    Na tym program rozbudowy floty nie został jednak zakończony. W 1899 roku Norwegowie zamówili w brytyjskiej stoczni Armstrong Whitworth dwa kolejne pancerniki obrony wybrzeża typu Eidsvold. Okręty miały mieć podobne rozmiary, ale nieco większą wyporność. Stępkę pod okręty położono jeszcze w tym samym roku, a wodowanie pierwszego okrętu typu – HNoMS Norge miało miejsce 31 marca 1900 roku. Do służby jednostka weszła 7 lutego 1901 roku. Wodowanie drugiego okrętu – HNoMS Eidsvold miało miejsce 14 czerwca 1900 roku, a do służby okręt wszedł w marcu 1901 roku.

    Okręty miały 94,6 m długości i wyporność 4233 ton. Napęd stanowiły silniki parowe o mocy 4500 KM, zapewniające prędkość maksymalną 17,2 węzła. Uzbrojenie składało się z dwóch pojedynczych dział kalibru 210 mm w wieżach na dziobie i rufie, 6 dział kalibru 150 mm, 6 dział kalibru 76 mm, 4 działek kalibru 47 mm oraz dwóch podwodnych wyrzutni torped kalibru 450 mm. W toku eksploatacji zainstalowano 2 przeciwlotnicze działa kalibru 76 mm, 2 działka Oerlikon kalibru 20 mm, 2 ciężkie karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm oraz 4 karabiny maszynowego kalibru 7,92 mm. Pancerz miał grubość 152 mm w pasie burtowym i 228 mm na wieżach. Załoga liczyła 270 oficerów i marynarzy.

    HNoMS Norge
    HNoMS Norge

    Wraz z uniezależnieniem się Norwegii od Szwecji w 1905 roku, pancerniki obrony wybrzeża stały się najważniejszymi okrętami norweskiej floty. Zakładano, że posiadane okręty zostaną z czasem wzmocnione dwoma kolejnymi okrętami typu Bjørgvin, jednak wraz z wybuchem I wojny światowej nowe okręty zostały przejęte przez Royal Navy i po negocjacjach spłacone.

    W związku z tym okręty typu Eidsvold pozostały największymi pancernikami obrony wybrzeża w norweskiej flocie. Podczas I wojny światowej okręty te pozostawały na wodach przybrzeżnych  i z racji neutralności Norwegii, nie brały udziału w działaniach wojennych. W latach 20. i 30. okręty te był już przestarzałe, ale mimo to pozostawiono je w służbie. Przed wybuchem II wojny światowej skierowano je do Narwiku w celu ochrony tego ważnego portu.

    HNoMS Eidsvold
    HNoMS Eidsvold

    Wybuch wojny między Norwegią a Niemcami zastał oba okręty w Narwiku. wczesnym rankiem 9 kwietnia 1940 roku załoga HNoMS Eidsvold zauważyła niemieckie okręty wchodzące do zatoki prowadzącej do portu. Z racji tego, że formalnie Norwegia nie była w stanie wojny, dowódca okrętu, kapitan Odd Isaachsen Willoch nakazał nadanie sygnałów świetlnych w kierunku zbliżających się jednostek. W odpowiedzi Niemcy przekazali, że mają pokojowe zamiary i chcą podjąć negocjacje. Willoch zgodził się, a na pokład HNoMS Eidsvold wysłany został niemiecki negocjator.

    Proponował on aby norweskie okręty poddały się. Po skonsultowaniu się z dowódcami pozostałych jednostek, Willoch odmówił. Gdy niemiecki negocjator opuścił norweską jednostkę, wystrzelił czerwoną flarę, dając znać własnym jednostkom, że Norwegowie będą walczyć. W tym czasie Eidsvold skierował się w kierunku niemieckiego niszczyciela Wilhelm Heidkamp z zamiarem ostrzelania go. Zanim jednak artylerzyści rozpoczęli ostrzał, pancernik został trafiony 2 lub 3 torpedami z niemieckiego niszczyciela. Jedna z nich musiała trafić w magazyn amunicyjny, ponieważ okręt eksplodował i natychmiast zatonął. Większość załogi zginęła natychmiast lub później w lodowanej wodzie zatoki. Przeżyło tylko 6 marynarzy.

    HNoMS Eidsvold
    HNoMS Eidsvold

    Los HNoMS Norge był niewiele lepszy. Załoga okrętu nie wiedziała o zatopieniu siostrzanego pancernika, ale wiedziała o niemieckiej obecności w zatoce. Obserwatorzy na pokładzie zauważyli w pewnym momencie niemieckie okręty, a dowódca nakazał otworzyć ogień. Wystrzelono 4 pociski z dział kalibru 210 mm i 8 pocisków kalibru 150 mm. Ze względu na warunki pogodowe, że nie uzyskano żadnych trafień. Załoga niemieckiego niszczyciela Bernd von Arnim również nie uzyskali trafień z dział kalibru 127 mm, jednak wystrzelone torpedy dosięgnęły celu, trafiając Norge i doprowadzając do jego zatonięcia w zaledwie minutę, Uratowano 90 członków załogi.

    Bitwa o Narwik, 9 kwietnia 1940 roku była pierwszym i zarazem jedynym starcie,, w jakim wzięły udział oba okręty. Całkowicie przestarzałe, nieprzygotowane do działań wojennych, nie były w stanie powstrzymać niemieckich jednostek. Fragmenty ich wraków dalej znajdują się w wodach zatoki, jednak z racji przepisów, nurkowanie do nich nie jest możliwe.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKugelpanzer – najdziwniejszy pojazd opancerzony III Rzeszy
    Next Article Nowości wydawnicze od Almapress
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    12 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.