SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Norweski statek badawczy Fram
    Norweski statek badawczy Fram
    Norweski statek badawczy Fram
    Artykuły

    Norweski statek badawczy Fram

    Michał BanachBy Michał Banach15 października 2020Updated:15 października 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Badania Arktyki i Antarktydy były w na przełomie XIX i XX wieku olbrzymim wyzwaniem. Zimno, trudne warunki pogodowe i terenowe oraz olbrzymie odległości do pokonania były największymi przeszkodami. Na początku lat 90. XIX wieku za sprawą Fridtjofa Nansena zbudowano specjalny statek badawczy Fram, który nie tylko pozwolił na dotarcie do obu biegunów, ale też przetrwał do naszych czasów.

    Jednym z największych wyzwań stojących przed badaczami zwłaszcza Arktyki, było pokonanie pól lodowych. Lod blokował statki, a jego siła nacisku sprawiała, że ich kadłuby były zgniatane. Nawet najbardziej wzmocnione jednostki nie były w stanie wytrzymać naporu arktycznego lodu. Zdając sobie z tego sprawę, Fridtjof Nansen postanowił zaprojektować statek, który dzięki swojej konstrukcji zostałby wypchnięty przez lód na powierzchnię, a nie zgnieciony.

    Fram podczas pierwszej ekspedycji
    Fram podczas pierwszej ekspedycji

    Dodatkowo, dzięki temu jednostka mogłaby poruszać się wraz z lodem, co umożliwiłoby ekspedycji dotarcie do Bieguna Północnego. Sama ekspedycja miała trwać nawet lata, w związku z czym statek musiał być odpowiednio zabezpieczony przed zimnem i dysponować ładowniami na tyle pojemnymi, aby zabrać duże ilości zapasów dla małej ekspedycji.

    Budowę jednostki zlecono stoczni Colin Archer w Larvik w Norwegii. Wodowanie miało miejsce 26 października 1892 roku, a statek otrzymał nazwę Fram. Jednostka miała 38,9 m długości i tonaż 402 ton. Napęd zapewniał silnik parowy o mocy 220 KM (w 1910 roku zamieniony na silnik diesla) oraz ożaglowanie. Prędkość maksymalna wynosiła 7 węzłów. Załoga statku liczyła zaledwie 16 osób. Jego wnętrze zaprojektowano tak, aby było maksymalnie ciepłe. Dodatkowo zainstalowano niewielką turbinę wiatrową do wytwarzania energii elektrycznej. Śruba i ster mogły być podnoszone i chowane w kadłubie.

    Fram podczas pierwszej ekspedycji
    Fram podczas pierwszej ekspedycji

    Pierwsza ekspedycja na statku Farm odbyła się w latach 1893-1896. W jej trakcie Fridtjof Nansen i Hjalmar Johansen, po 18 miesiącach czekania aż statek dodryfuje na lodzie bliżej bieguna, postanowili sami dotrzeć na miejsce na psich zaprzęgach. Nie udało im się i spędzili dużo czasu na Ziemi Franciszka Józefa, polując na niedźwiedzie polarne i morsy. Sam statek ostatecznie wydostał się z lodu po 3 latach.

    Kolejna ekspedycja miała miejsce w latach 1898-1902. Wziął w niej udział Otto Svedrup. Celem ekspedycji było dotarcie do Kanadyjskiego Archipelagu Arktycznego. Fram został nieznacznie zmodyfikowany – podniesiono m.in. wolna burtę. Ekspedycja licząca 17 osób wyruszyła 24 czerwca 1898 roku. W trakcie trwającej lata misji, załoga stworzyła mapy przedstawiające obszar 260 000 km².

    Załoga Fram podczas pierwszej ekspedycji
    Załoga Fram podczas pierwszej ekspedycji

    Trzecia ekspedycja miała miejsce w latach 1910-1912. Tym razem Roald Amundsen wykorzystał Fram do dotarcia do Bieguna Południowego.Po zakończonej sukcesem misji, jednostka wróciła do Norwegii i została pozostawiona własnemu losowi. Dopiero pod koniec lat 20. podjęto prace nad jej uratowaniem i zachowaniem w roli muzeum. Nastąpiło to w 1935 roku. Od tego czasu statek jest częścią Frammuseet i dostępny jest do zwiedzania.

    Fram około 1900 roku
    Fram około 1900 roku
    Fram współcześnie (fot. Palickap/Wikimedia Commons)
    Fram współcześnie (fot. Palickap/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWrak B-52 w Hanoi
    Next Article SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    2 lutego 20233 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.