SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niszczyciele typu Friesland – z Holandii do Peru
    Niszczyciele typu Friesland - z Holandii do Peru
    Niszczyciele typu Friesland - z Holandii do Peru
    Artykuły

    Niszczyciele typu Friesland – z Holandii do Peru

    Michał BanachBy Michał Banach13 września 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Po II wojnie światowej Holandia musiała odbudować swoją flotą praktycznie od podstaw. W związku z tym stworzono zakrojony na szeroką skalę program budowy nowych okrętów. Wśród zamówionych jednostek znalazły się niszczyciele typu Friesland, które po kilkudziesięciu latach służby zostały sprzedane Peru.

    Geneza

    Pierwszymi zbudowanymi w Holandii po II wojnie światowej dużymi okrętami wojennymi były niszczyciele typu Holland. Z planowanych 6 jednostek zbudowano jednak tylko 4, ponieważ na bazie zdobytego podczas prac projektowych doświadczenia podjęto decyzję o zamówieniu kolejnych 8 okrętów, ale według nowego, bardziej dopracowanego projektu.

    Friesland
    Friesland

    Nowe okręty początkowo określano jako „niszczyciele zwalczania okrętów podwodnych 1949”, ale z czasem sklasyfikowano je jako okręty typu Friesland. Od swoich poprzedników jednostki te różniły się większą wypornością i długością, oraz uzbrojeniem. Za ich projekt odpowiadał inżynier K. de Munter, a budowę, podobnie jak w przypadku poprzednich okrętów zlecono kilku stoczniom, aby przyśpieszyć prace.

    W stoczni NDSM Amsterdam zamówiono 4 okręty (Friesland, Groningen, Drenthe i Amsterdam), w stoczni KM de Schelde zamówiono 2 okręty (Limburg i Utrecht), a w stoczniach Witon-Fijenoord i RDM Rotterdam po jednym okręcie (Overijssel i Rotterdam). Budowę pierwszej jednostki rozpoczęto 17 grudnia 1951 roku, a ostatni z okrętów wszedł do służby 10 kwietnia 1958 roku.

    Amsterdam
    Amsterdam

    Niszczyciele typu Friesland

    Podobnie jak okręty typu Holland, niszczyciele typu Friesland od początku projektowane były przede wszystkim z myślą o zwalczaniu okrętów podwodnych. Okręty te miały 116 m długości i wyporność całkowitą 3070 ton. Ich napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 60 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 36 węzłów i zasięg 4000 mil morskich (7400 km) przy prędkości 18 węzłów. Uzbrojenie składało się z dwóch podwójnych uniwersalnych dział Boforsa kalibru 120 mm, 6 pojedynczych działek przeciwlotniczych Boforsa kalibru 40 mm, dwóch czterolufowych wyrzutni rakietowych bomb głębinowych kalibru 375 mm oraz dwóch tradycyjnych zrzutni bomb głębinowych.

    Rotterdam
    Rotterdam

    Wyposażenie elektroniczne składało się z stacji radiolokacyjnej dozoru powietrznego LW 02, wykrywania celów powietrznych DA 01, dozoru nawodnego ZW 01 i kierowania ogniem artylerii M 45 oraz sonarów typu 162 i 170B. Załoga okrętów była całkiem spora i liczyła około 280 oficerów i marynarzy.

    Nazwa okrętu Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Wycofanie z służby w Holandii Wejście do służby w Peru Los
    Friesland 17 grudnia 1951 21 luty 1953 roku 22 marca 1956 roku 29 czerwca 1979 roku – Zezłomowany w 1979 roku
    Groningen 21 luty 1953 roku 9 stycznia 1954 roku 12 września 19556 roku 20 stycznia 1981 roku 2 marca 1981 roku (jako BAP Galvez) Wycofany z służby w 1991 roku
    Limburg 28 listopada 1953 roku 5 września 1955 roku 31 października 1956 roku 1 luty 1980 roku 27 czerwca 1980 roku (jako BAP Capitan Quinones) Wycofany z służby w 1991 roku
    Overjissel 15 października 1953 roku 8 sierpnia 1955 roku 4 października 1957 roku 11 czerwca 1982 roku 14 czerwca 1982 roku (jako BAP Coronel Bolognesi) Wycofany z służby w 1990 roku
    Drenthe 9 stycznia 1954 roku 9 stycznia 1954 roku 1 sierpnia 1957 roku 24 listopada 1980 roku 3 czerwca 1981 roku (jako BAP Guise) Wycofany z służby w 1991 roku
    Utrecht 15 luty 1954 roku 2 czerwca 1956 roku 1 października 1957 roku 1 sierpnia 1980 roku 6 października 1980 roku (jako BAP Castilla) Wycofany z służby w 1990 roku
    Rotterdam 7 kwietnia 1954 roku 26 stycznia 1956 roku 28 luty 1957 roku 15 sierpnia 1981 roku 29 czerwca 1981 roku (jako BAP Diez Canseco) Wycofany z służby w 1991 roku
    Amsterdam 26 marca 1955 roku 25 sierpnia 1956 roku 10 kwietnia 1958 roku 12 maja 1980 roku 23 maja 1980 roku (jako BAP Villar) Wycofany z służby w 1991 roku

    Eksploatacja

    Niszczyciele typu Friesland pozostawały w eksploatacji przez całkiem długi czas, ale ich służba nie należała do zbyt efektownych. Przez większość czasu okręty brały udział w ćwiczeniach i szkoleniach załóg, oraz wizytach kurtuazyjnych. W 1956 roku Friesland wspólnie z krążownikiem De Zeven Provinciën odwiedził Leningrad.

    Friesland
    Friesland

    W 1959 roku Utrecht i Amsterdam zostały zmodernizowane i wyposażone w 8 wyrzutni torped. W 1962 roku Friesland, Limburg i Utrecht brały udział w incydencie w Nowej Gwinei Holenderskiej. Jako jedyny z okrętów tego typu, Friesland nie został sprzedany do Peru.

    Groningen odwiedził Leningrad w 1977 roku wspólnie z fregatą Tromp, okrętem zaopatrzeniowym Poolster oraz niszczycielem Overijssel. Drenthe został w 1980 roku poważnie uszkodzony w wyniku pożaru w maszynowni, co przyśpieszyło jego wycofanie z służby (ale po remoncie sprzedano go do Peru).

    Friesland
    Friesland

    Służba pod peruwiańską banderą była krótka. Na początku lat 90. wszystkie niszczyciele zostały wycofane z służby, głównie z powodu wieku i złego stanu technicznego. Początkowo przeniesiono je do rezerwy, ale z czasem zostały prawdopodobnie (nie ma dokładnych informacji na ten temat) zezłomowane.

    Overijssel
    Overijssel
    Limburg
    Limburg

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręty te dostępne są również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleProra – olbrzymi nazistowski kurort nad Bałtykiem
    Next Article Włoskie ciężkie krążowniki typu Zara
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Destructor – (prawie)pierwszy niszczyciel

    18 grudnia 20223 Mins Read

    Tejo – pierwszy portugalski niszczyciel

    30 listopada 20222 Mins Read

    Brewster F2A Buffalo – niepozorny myśliwiec z USA i obrońca Finlandii

    19 listopada 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.