Po II wojnie światowej Holandia musiała odbudować swoją flotą praktycznie od podstaw. W związku z tym stworzono zakrojony na szeroką skalę program budowy nowych okrętów. Wśród zamówionych jednostek znalazły się niszczyciele typu Friesland, które po kilkudziesięciu latach służby zostały sprzedane Peru.
Geneza
Pierwszymi zbudowanymi w Holandii po II wojnie światowej dużymi okrętami wojennymi były niszczyciele typu Holland. Z planowanych 6 jednostek zbudowano jednak tylko 4, ponieważ na bazie zdobytego podczas prac projektowych doświadczenia podjęto decyzję o zamówieniu kolejnych 8 okrętów, ale według nowego, bardziej dopracowanego projektu.
Nowe okręty początkowo określano jako „niszczyciele zwalczania okrętów podwodnych 1949”, ale z czasem sklasyfikowano je jako okręty typu Friesland. Od swoich poprzedników jednostki te różniły się większą wypornością i długością, oraz uzbrojeniem. Za ich projekt odpowiadał inżynier K. de Munter, a budowę, podobnie jak w przypadku poprzednich okrętów zlecono kilku stoczniom, aby przyśpieszyć prace.
W stoczni NDSM Amsterdam zamówiono 4 okręty (Friesland, Groningen, Drenthe i Amsterdam), w stoczni KM de Schelde zamówiono 2 okręty (Limburg i Utrecht), a w stoczniach Witon-Fijenoord i RDM Rotterdam po jednym okręcie (Overijssel i Rotterdam). Budowę pierwszej jednostki rozpoczęto 17 grudnia 1951 roku, a ostatni z okrętów wszedł do służby 10 kwietnia 1958 roku.
Niszczyciele typu Friesland
Podobnie jak okręty typu Holland, niszczyciele typu Friesland od początku projektowane były przede wszystkim z myślą o zwalczaniu okrętów podwodnych. Okręty te miały 116 m długości i wyporność całkowitą 3070 ton. Ich napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 60 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 36 węzłów i zasięg 4000 mil morskich (7400 km) przy prędkości 18 węzłów. Uzbrojenie składało się z dwóch podwójnych uniwersalnych dział Boforsa kalibru 120 mm, 6 pojedynczych działek przeciwlotniczych Boforsa kalibru 40 mm, dwóch czterolufowych wyrzutni rakietowych bomb głębinowych kalibru 375 mm oraz dwóch tradycyjnych zrzutni bomb głębinowych.
Wyposażenie elektroniczne składało się z stacji radiolokacyjnej dozoru powietrznego LW 02, wykrywania celów powietrznych DA 01, dozoru nawodnego ZW 01 i kierowania ogniem artylerii M 45 oraz sonarów typu 162 i 170B. Załoga okrętów była całkiem spora i liczyła około 280 oficerów i marynarzy.
Nazwa okrętu | Położenie stępki | Wodowanie | Wejście do służby | Wycofanie z służby w Holandii | Wejście do służby w Peru | Los |
Friesland | 17 grudnia 1951 | 21 luty 1953 roku | 22 marca 1956 roku | 29 czerwca 1979 roku | – | Zezłomowany w 1979 roku |
Groningen | 21 luty 1952 roku | 9 stycznia 1954 roku | 12 września 19556 roku | 20 stycznia 1981 roku | 2 marca 1981 roku (jako BAP Galvez) | Wycofany z służby w 1991 roku |
Limburg | 28 listopada 1953 roku | 5 września 1955 roku | 31 października 1956 roku | 1 luty 1980 roku | 27 czerwca 1980 roku (jako BAP Capitan Quinones) | Wycofany z służby w 1991 roku |
Overjissel | 15 października 1953 roku | 8 sierpnia 1955 roku | 4 października 1957 roku | 11 czerwca 1982 roku | 14 czerwca 1982 roku (jako BAP Coronel Bolognesi) | Wycofany z służby w 1990 roku |
Drenthe | 9 stycznia 1954 roku | 9 stycznia 1954 roku | 1 sierpnia 1957 roku | 24 listopada 1980 roku | 3 czerwca 1981 roku (jako BAP Guise) | Wycofany z służby w 1991 roku |
Utrecht | 15 luty 1954 roku | 2 czerwca 1956 roku | 1 października 1957 roku | 1 sierpnia 1980 roku | 6 października 1980 roku (jako BAP Castilla) | Wycofany z służby w 1990 roku |
Rotterdam | 7 kwietnia 1954 roku | 26 stycznia 1956 roku | 28 luty 1957 roku | 15 sierpnia 1981 roku | 29 czerwca 1981 roku (jako BAP Diez Canseco) | Wycofany z służby w 1991 roku |
Amsterdam | 26 marca 1955 roku | 25 sierpnia 1956 roku | 10 kwietnia 1958 roku | 12 maja 1980 roku | 23 maja 1980 roku (jako BAP Villar) | Wycofany z służby w 1991 roku |
Eksploatacja
Niszczyciele typu Friesland pozostawały w eksploatacji przez całkiem długi czas, ale ich służba nie należała do zbyt efektownych. Przez większość czasu okręty brały udział w ćwiczeniach i szkoleniach załóg, oraz wizytach kurtuazyjnych. W 1956 roku Friesland wspólnie z krążownikiem De Zeven Provinciën odwiedził Leningrad.
W 1959 roku Utrecht i Amsterdam zostały zmodernizowane i wyposażone w 8 wyrzutni torped. W 1962 roku Friesland, Limburg i Utrecht brały udział w incydencie w Nowej Gwinei Holenderskiej. Jako jedyny z okrętów tego typu, Friesland nie został sprzedany do Peru.
Groningen odwiedził Leningrad w 1977 roku wspólnie z fregatą Tromp, okrętem zaopatrzeniowym Poolster oraz niszczycielem Overijssel. Drenthe został w 1980 roku poważnie uszkodzony w wyniku pożaru w maszynowni, co przyśpieszyło jego wycofanie z służby (ale po remoncie sprzedano go do Peru).
Służba pod peruwiańską banderą była krótka. Na początku lat 90. wszystkie niszczyciele zostały wycofane z służby, głównie z powodu wieku i złego stanu technicznego. Początkowo przeniesiono je do rezerwy, ale z czasem zostały prawdopodobnie (nie ma dokładnych informacji na ten temat) zezłomowane.
Jako ciekawostkę warto dodać, że okręty te dostępne są również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.