SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy
    Niszczyciele typu Daring - ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy
    Niszczyciele typu Daring - ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy
    Artykuły

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Michał BanachBy Michał Banach15 września 2018Updated:9 marca 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi w Royal Navy. Ich następcami były już niszczyciele rakietowe. Z planowanych 20 jednostek powstało ostatecznie 11, z czego 8 służyło w Royal Navy, a 3 w Royal Australian Navy. Dwa okręty tego typu po wycofaniu z Royal Navy trafiły do Peru.

    Wojenne doświadczenie

    Prace nad niszczycielami typu Daring ruszyły jeszcze w trakcie II wojny światowej. Zamówienie na dwa pierwsze okręty typu złożono 5 czerwca 1943 roku. Nowe niszczyciele miały być jednymi z największych w brytyjskiej flocie – 120 m długości i wyporność 3820 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 54 000 KM, zapewniające prędkość 30 węzłów i zasięg 8100 km przy prędkości 20 węzłów. Załoga okrętów liczyła 297 oficerów i marynarzy.

    HMS Decoy
    HMS Decoy

    Uzbrojenie okrętów stanowiło 6 armat QF 4.5 inch /45 Mark V kalibru 113 mm umieszczonych w trzech dwudziałowych wieżach. Uzbrojenie przeciwlotnicze początkowo składało się z 6 działek Bofors kalibru 40 mm w trzech podwójnych stanowiskach (w toku służby wprowadzano jednak modyfikacje). Dodatkowo niszczyciele posiadały dziesięć wyrzutni torped kalibru 533 mm (2xV). Zarówno artyleria główna jak i przeciwlotnicza naprowadzane były za pomocą radarów – radar do wykrywania celów nawodnych Type 293Q, radar przeciwlotniczy Type 291, radar nawigacyjny Type 274 oraz Type 275 dla wież artyleryjskich i Type 262 dla obrony przeciwlotniczej.

    Początkowo Royal Navy zamówiła 16 okrętów tego typu, a Royal Australian Navy 4, jednak ostatecznie do służby weszło tylko 8 brytyjskich okrętów i 3 australijskie (czwarta jednostka została zezłomowana na pochylni przed ukończeniem budowy). Australijskie Daringi różniły się od brytyjskich wyposażeniem, zwłaszcza pomieszczeń załogi, ponieważ dostosowano je do służby na Pacyfiku. Zmiany wprowadzane podczas budowy sprawiły, że prace nad nimi trwały dłużej niż planowano. W toku służby wszystkie okręty typu Daring przeszły liczne, aczkolwiek drobne modernizacje, w większości związane z zwiększeniem skuteczności obrony przeciwlotniczej. Największe zmiany dotknęły dwa niszczyciele kupione przez Peru.

    HMS Duchess
    HMS Duchess
    Nazwa Data zamówienia Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    HMS Delight 5 czerwca 1943 roku 5 września 1946 roku 21 grudnia 1950 roku 9 października 1953 roku Zezłomowany w 1971 roku
    HMS Daring 24 stycznia 1945 roku 29 września 1945 roku 10 sierpnia 1949 roku 8 marca 1952 roku Zezłomowany w 1971 roku
    HMS Diamond 24 stycznia 1945 roku 15 marca 1949 roku 14 czerwca 1950 roku 21 lutego 1952 roku Zezłomowany w 1981 roku
    HMS Defender 16 lutego 1945 roku 22 marca 1949 roku 27 lipca 1950 roku 5 grudnia 1952 roku Wykorzystywany jako cel a następnie zezłomowany w 1972 roku
    HMS Decoy 16 lutego 1945 roku 23 września 1946 roku 29 marca 1949 roku 28 kwietnia 1953 roku Sprzedany do Peru w 1969 roku, w służbie do 13 lipca 2007 roku
    HMS Diana 16 lutego 1945 roku 3 kwietnia 1947 roku 8 maja 1952 roku 29 marca 1954 roku Sprzedany do Peru w 1969 roku, w służbie do 1993 roku
    HMS Duchess 29 marca 1945 roku 8 lipca 1948 roku 9 kwietnia 1951 roku 23 października 1952 roku Zezłomowany w 1980 roku
    HMAS Vampire – 1 lipca 1952 roku 27 października 1956 roku 23 czerwca 1959 roku Wycofany z służby 13 sierpnia 1986 roku, zachowany jako okręt-muzeum
    HMAS Vendetta – 4 lipca 1949 roku 3 maja 1954 roku 26 listopada 1958 roku Zezłomowany w 1987 roku
    HMAS Voyager – 10 października 1949 roku 1 maja 1952 roku 12 lutego 1957 roku Zatonął w wyniku kolizji z HMAS Melbourne, 10 lutego 1964 roku

    Eksploatacja

    Służba okrętów nie należała do zbyt emocjonujących. Jedynie HMS Delight, HMS Duchess, HMAS Vampire i HMAS Vendetta wzięły udział w rejsach bojowych u wybrzeży Indonezji w latach 1963-1966. Ponadto niektóre z niszczycieli brały udział w rejsach u wybrzeży Wietnamu.

    HMAS Vendetta
    HMAS Vendetta

    Niszczyciele typu Daring były ostatnimi artyleryjskimi niszczycielami Royal Navy. Na przełomie lat 60. i 70. jako całkowicie przestarzałe ustąpiły miejsca nowocześniejszym jednostkom. HMS Decoy i HMS Diana zostały w 1969 roku sprzedane do Peru. Po zmianie nazwy na BAP Ferre i BAP Palacios poddano je gruntownej modernizacji w ramach której wymieniono wyposażenie elektroniczne oraz zainstalowano przeciwokrętowe pociski rakietowe Exocet MM-38. W toku dalszej służby oba okręty przeszły jeszcze większe przebudowy, w ramach których usunięto rufową wieżę artyleryjską, a dziobowe zamieniono na nowsze wieże OTO Melara Twin 40L70 DARDO. Ferre pozostawał w eksploatacji do 13 lipca 2007 roku, natomiast Palacios do 1993 roku.

    Najtragiczniejszy los spotkał australijski niszczyciel HMAS Voyager, który zatonął po kolizji z australijskim lotniskowcem HMAS Melbourne 10 lutego 1964 roku. Zginęło 82 członków załogi. Do naszych czasów przetrwał natomiast HMAS Vampire, który po wycofaniu ze służby 13 sierpnia 1986 roku (ostatnie lata służby okręt spędził jako jednostka szkolna) przekształcono go w muzeum. Od 2015 roku znajduje się w Australian National Maritime Museum w Sydney.

    Niszczyciele typu Daring
    Niszczyciele typu Daring

    Niszczyciele typu Daring w swoim czasie były bardzo nowoczesnymi jednostkami, jednak szybko stały się ofiarą rozwoju techniki i uzbrojenia morskiego. Dodatkowo miały zbyt duże załogi, przez co Royal Navy stosunkowo szybko wycofała je z eksploatacji.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Niszczyciel typu Daring
    Niszczyciel typu Daring
    HMAS Vendetta w drodze do stoczni złomowej
    HMAS Vendetta w drodze do stoczni złomowej
    HMAS Vampire
    HMAS Vampire
    HMAS Vampire
    HMAS Vampire
    BAP Palacios
    BAP Palacios
    HMAS Vampire
    HMAS Vampire

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article203 mm haubica wz. 1931 (B-4) – gąsienicowa haubica
    Next Article SFM Smyk B30 – polski mikrosamochód z lat 50.
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.