SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niesamowity Fiat 8V „Otto Vu”
    Niesamowity Fiat 8V "Otto Vu"
    Niesamowity Fiat 8V "Otto Vu"
    Artykuły

    Niesamowity Fiat 8V „Otto Vu”

    Michał BanachBy Michał Banach30 sierpnia 2019Brak komentarzy2 Mins Read
    Na początku lat 50. Fiat produkował głównie małe, tanie samochody, które niczym nie wyróżniały się na tle konkurencji. W 1952 roku zbudowano jednak sportowy samochód pokazujący możliwości włoskiej firmy – Fiat 8V „Otto Vu”.

    Projekt sportowego Fiata z silnikiem V8 powierzono Dante Giacosowi, a projekt nadwozia stworzył Luigi Rapi. Wspólnie zaprojektowali jeden z bardziej nietypowych i niesamowitych sportowych modeli Fiata. Nie mając pewności, czy w nazwie może być wykorzystane oznaczenie V8 (przedstawiciele Fiata byli przekonani, że oznaczenie V8 było zarejestrowanym znakiem Forda), włosi postanowili nazwać swoje dzieło jako Fiat 8V.

    Fiat 8V Vignale (fot. Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Vignale (fot. Courtesy of RM Sotheby’s)

    Samochód miał 4 m długości, 1,57 m szerokości i 1,3 m wysokości. Pod maską znalazł się dwulitrowy, ośmiocylindrowy silnik Fiat tipo 104 V8 o mocy 104 KM, zastąpiony w seryjnych egzemplarzach mocniejszym silnikiem najpierw o mocy 104 KM, a później 125 KM. Masa samochodu wynosiła około 997 kg. Powstało łącznie tylko 114 egzemplarzy, z których tylko część posiadała oryginalne nadwozie projektu Rapi. Pozostałe samochody otrzymały nadwozia zaprojektowane przez różne włoskie biura projektowe, w tym Ghia, Carozzeria Zagato czy też Vignale. Co istotne, do jego produkcji nie wykorzystano praktycznie żadnych elementów z produkowanych już seryjnie Fiatów, co było pewnego rodzaju odstępstwem od normy.

    Fiat 8V okazał się wielkim zaskoczeniem na targach w Genewie, jednak nie zapewniło to sukcesu komercyjnego. W 1954 roku produkcję 8V zakończono. Kilka egzemplarzy wykorzystywano z sukcesami jeszcze przez kilka lat w wyścigach samochodowych w kategoriach silników do 2 litrów pojemności.

    Fiat 8V Supersonic Ghia (fot. Darin Schabel/Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Supersonic Ghia (fot. Darin Schabel/Courtesy of RM Sotheby’s)

    Ze względu na małą skalę produkcji, Fiat 8V szybko zyskał jednak popularność jako auto kolekcjonerskie. Szczególną popularnością wśród kolekcjonerów cieszą się właśnie te egzemplarze, które otrzymały nadwozia od zewnętrznych firm. W 2017 roku egzemplarz Fiata 8V z 1953 roku z nadwoziem Supersonic od Ghia został sprzedany za kwotę 1,375 mln dolarów. W 2019 roku kolejny egzemplarz, tym razem z nadwoziem Zagato sprzedano natomiast za 1,771 mln dolarów.

    Fiat 8V Vignale (fot. Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Vignale (fot. Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Vignale (fot. Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Vignale (fot. Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Vignale (fot. Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Vignale (fot. Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Vignale (fot. Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Vignale (fot. Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Zagato (fot. Paolo Carlini/Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Ghia (fot. Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Ghia (fot. Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Ghia (fot. Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Ghia (fot. Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Ghia (fot. Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Supersonic Ghia (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Supersonic Ghia (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Supersonic Ghia (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Supersonic Ghia (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Supersonic Ghia (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Supersonic Ghia (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby’s)
    Fiat 8V Supersonic Ghia (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby's)
    Fiat 8V Supersonic Ghia (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby’s)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWakacyjna przygoda na własną rękę
    Next Article Specjalne samoloty transportowe typu Guppy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Tupolew Tu-95 – długowieczne latające niedźwiedzie

    12 listopada 202213 Mins Read

    Jak rozpocząć bieganie jesienią?

    10 września 20222 Mins Read

    Saunders-Roe Princess – ostatnia wielka łódź latająca

    22 sierpnia 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.