W wschodniej części Kijowa, w Rejonie Darnyckim znajduje się kompleks zabudowań Parku autobusowego nr. 7. W jego skład wchodzi 9-piętrowy budynek biurowy, liczne garaże i warsztaty, oraz potężna zajezdnia autobusowa zbudowana na planie koła o średnicy 160 m. Obecnie kompleks chociaż dalej obsługuje autobusy, jest w znacznej mierze opuszczony.

Kompleks powstał w 1973 roku z myślą o obsłudze ruchu autobusowego w wschodnim Kijowie oraz autobusowych połączeń międzymiastowych, a nawet międzynarodowych. Oprócz budynku w którym mieściły się biura, zbudowano duży warsztat, kilku budynków technicznych (tym stację benzynową oraz myjnię) a także potężną zajezdnię. To właśnie budynek zajezdni, zbudowany na planie koła o średnicy 160 m przyciąga największą uwagę.

Wnętrze zajezdni autobusowej w Parku autobusowym nr. 7 w Kijowie (fot. Piotr Durak/Durak/Davis Urbex)
Wnętrze zajezdni autobusowej w Parku autobusowym nr. 7 w Kijowie (fot. Piotr Durak/Durak/Davis Urbex)

Skonstruowano go w oparciu o centralną wieżę, na której zawieszono dach, podtrzymywany linami doczepionymi do zewnętrznych ścian konstrukcji. Powierzchnia obiektu wynosi około 20 000 m², a dzięki swojej konstrukcji zapewnia nieograniczone możliwości manewrowania wewnątrz i rozstawiania autobusów. W czasach swojej świetności korzystało z niej około 300 autobusów obsługujących zarówno ruch miejski jak i międzymiastowy i międzynarodowy.

Co ciekawe, zajezdnia połączona jest podziemnym przejściem z biurowcem, aby maksymalnie ograniczyć liczbę osób poruszających się po placu manewrowym (w praktyce podobno przejście to nie cieszyło się zbyt dużą popularnością. W czasach swojej świetności Park autobusowy nr. 7 był oczkiem w głowie lokalnych władz i wizytówką transportu publicznego.

Wnętrze zajezdni autobusowej w Parku autobusowym nr. 7 w Kijowie (fot. Piotr Durak/Durak/Davis Urbex)
Wnętrze zajezdni autobusowej w Parku autobusowym nr. 7 w Kijowie (fot. Piotr Durak/Durak/Davis Urbex)

Wszystko zmieniło się po upadku Związku Radzieckiego. Ograniczeniu uległy połączenia autobusowe z innymi miastami i krajami, a z powodu cięć budżetowych zaprzestano konserwacji kompleksu, który z czasem zaczął popadać w ruinę. Obecnie cały teren przypomina bardziej cmentarzysko autobusów niż zajezdnię, ponieważ wolne przestrzenie wykorzystywane są do gromadzenia wycofywanych z eksploatacji autobusów miejskich. Mimo wszystko jest to jednak w pełni działająca zajezdnia, obsługująca obecnie miejski ruch autobusowy.

Warto dodać, że podobno już w 1986 roku do zajezdni dotarły pierwsze „porzucone” autobusy, które brały udział w ewakuacji rejonu Czarnobyla po wypadku w tamtejszej elektrowni atomowej. Ciężko powiedzieć, czy to prawda, ponieważ obecnie raczej nie ma tam pojazdów z tego okresu, ale możliwe, że pod koniec lat 80. przewinęły się przez to miejsce autobusy z Prypeci.

Wnętrze zajezdni autobusowej w Parku autobusowym nr. 7 w Kijowie (fot. Piotr Durak/Durak/Davis Urbex)
Wnętrze zajezdni autobusowej w Parku autobusowym nr. 7 w Kijowie (fot. Piotr Durak/Durak/Davis Urbex)

Popadający w ruinę budynek zajezdni jest obecnie w tak złym stanie, że rozważane jest jego zburzenie. W związku z tym wielu eksploratorów stara się go jak najszybciej odwiedzić (oficjalnie lub mniej oficjalnie), aby uwiecznić niesamowity widok dziesiątek porzuconych autobusów niszczejących w olbrzymi „betonowym cyrku” jak często określa się zajezdnię. Co ciekawe, obok zajezdni znajduje się kompleks zabudowań, w których znajdują się stare pojazdy wojskowe. Obiekt ten często też określany jest mianem cmentarzyska.

Więcej zdjęć z zajezdni znaleźć można na stronie Durak/Davis Urbex

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.