Patrząc na historię powstania i okres w jakim eksploatowany był Fairey Flycatcher, samolot ten szybko ląduje na liście maszyn zapomnianych przez historię. Myśliwce te miały jednak bardzo duży wpływ na rozwój brytyjskiej taktyki wykorzystania samolotów pokładowych.

W 1922 roku dowództwo Fleet air Arm, czy morskiego komponentu brytyjskich sił powietrznych przygotowało specyfikację N6/22 na nowy myśliwiec pokładowy i pływakowy dla lotniskowców i okrętów liniowych Royal Navy. Maszyna miała zastąpić myśliwce Gloster Nightjar. Do prac przystąpiły dwie wytwórnie – Fairey i Parnall.

Fairey Flycatcher
Fairey Flycatcher

Zakłady Fairey zaprezentowały dwupłatowy myśliwiec o mieszanej konstrukcji drewniano-metalowej krytej płótnem, nazwany Fairey Flycatcher. Maszyna została oblatana 28 listopada 1922 roku, stając się jednym z pierwszych brytyjskich samolotów pokładowych od początku zaprojektowanych do tej roli. Zamówiono partię 9 maszyn tego typu (plus 10 konkurencyjnych samolotów Parnall Plover) w celu przeprowadzenia prób eksploatacyjnych.

Ostatecznie to Fairey Flycatcher został wybrany jako podstawowy samolot pokładowy dla brytyjskich lotniskowców. Jego produkcję rozpoczęto w 1923 roku i kontynuowano do 1926 roku. Powstało łącznie 196 maszyn w jednej wersji oznaczonej jako Mk I (powstał jeszcze jeden prototyp wersji Mk II, ale nie rozpoczęto produkcji tej wersji ani modernizacji starszych maszyn).

Fairey Flycatcher
Fairey Flycatcher

Flycatcher miał 7 m długości i 8,8 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowił czternastocylindrowy silnik Armstrong Siddeley Jaguar IV o mocy 400 KM, zapewniający prędkość maksymalną 214 km/h i zasięg 500 km. Uzbrojenie samolotu składało się z 2 karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm. Pod skrzydłami znajdowały się dodatkowo zaczepy dla 4 bomb o masie 9 kg każda.

Samoloty tego typu stały się podstawowymi myśliwcami pokładowym Royal Navy, a część maszyn, w których zamiast tradycyjnego podwozia zainstalowano pływaki, weszła na wyposażenie okrętów liniowych. Dzięki zastosowaniu powiększonych klap, Flycatcher potrzebował jedynie 46 m pokładu aby wylądować albo wystartować.

Fairey Flycatcher
Fairey Flycatcher

Myśliwce były dobrze oceniane przez pilotów i pozostawały w eksploatacji do 1934 roku. Chociaż nie wykorzystano ich nigdy bojowo, to właśnie na nich opracowano większość taktyk wykorzystania brytyjskich myśliwców pokładowych, które stosowano podczas II wojny światowej. W związku z tym te małe i niepozorne myśliwce odegrały istotną rolę w rozwoju brytyjskiego lotnictwa pokładowego.

Do naszych czasów nie przetrwał ani jeden myśliwiec tego typu, ale istnieje replika zbudowana w 1977 roku. Maszyna pozostawała w stanie lotnym do 1996 roku, a następnie trafiła do magazynu, gdzie cały czas się znajduje i tylko okazjonalnie jest udostępniana zwiedzającym.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×