SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      29 listopada 2023

      BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niemieckie działo samobieżne Heuschrecke 10
    Artykuły

    Niemieckie działo samobieżne Heuschrecke 10

    Michał BanachBy Michał Banach30 czerwca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Niemieckie działo samobieżne Heuschrecke 10
    Niemieckie działo samobieżne Heuschrecke 10
    Podczas II wojny światowej Niemcy zaprojektowali wiele oryginalnych pojazdów bojowych i dział samobieżnych. Heuschrecke 10, a właściwie 10.5 cm leFH 18/1 auf Waffenträger GW IV b wyróżniał się unikalna konstrukcją wieży, która mogła być demontowana i wykorzystywana stacjonarnie bez pojazdu.

    Już w 1939 roku niemiecka armia rozważała koncepcję wykorzystania specjalnych dział samobieżnych, które miały być w praktyce jedynie nosicielami uzbrojenia – po dotarciu na front, działo miało być łatwo demontowane i wykorzystywane stacjonarnie. Na początku 1940 roku do eksploatacji trafiła próbna seria pojazdów oznaczonych jako Sd.Kfz 165/1 (warto dodać, że oznaczenie Sd.Kfz 165 nosiło działo samobieżne Hummel, które było jednak całkowicie inną konstrukcją), które miały układ konstrukcyjny zbliżony do docelowego, ale pozbawione były mechanizmu demontażu wieży. Zbudowano 10 pojazdów przedseryjnych, a kolejnych 200 zamówiono, ale ostatecznie nie rozpoczęto produkcji seryjnej.

    Prototypy samobieżnej haubicy z działem kalibru 105 mm
    Prototypy samobieżnej haubicy z działem kalibru 105 mm

    Na podstawie doświadczeń z ich eksploatacji, w 1941 roku rozpoczęto prace nad kolejnymi prototypami. Równolegle powstawały projekty w zakładach Kruppa i Rheinmetall-Borsig, różniące się podwoziem i szczegółami konstrukcji. Ze względu na niski priorytet programu, dopiero w 1943 roku powstały 3 prototypy pojazdów Kruppa, oznaczone jako 10.5 cm leFH 18/1 auf Waffenträger GW IV b (Heuschrecke 10), a w marcu 1944 roku ukończono prototyp Rheinmetall-Borsig, oznaczony jako 105 mm leFH 18/40/2 auf Geschützwagen III/IV.

    Pojazdy miały bardzo zbliżoną konfigurację, ale różniły się zastosowanym podwoziem (w obu przypadkach wywodziło się ono z podwozi czołgów PzKpfw IV), oraz szczegółami konstrukcji. Prototyp Kruppa miał mocniejszy dwunastocylindrowy silnik Maybach HL 108 o mocy 250 KM, był nieco lżejszy – 23 tony i mniejszy od pojazdu Rheinmetall-Borsig. Opancerzenie pojazdów było zbliżone i zapewniało podstawową ochronę. Oba pojazdy wykorzystywały również inne wersje haubicy kalibru 105 mm.

    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)
    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)
    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)
    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)

    Cechą wspólną była natomiast konstrukcja wieży, która mogła być wykorzystywana zarówno normalnie, na pojeździe, jak i demontowana. Po demontażu możliwe było jej holowanie na specjalnym wózku, lub zainstalowanie na stacjonarnym stanowisku ogniowym. Pozbawiony wieży pojazd miał natomiast służyć jako transporter amunicji albo ciągnik ewakuacyjny.

    Pod koniec 1944 roku podjęto decyzję o zmianie podwozia w Heuschrecke 10 na Geschützwagen IV, jednak z powodu sytuacji na froncie z dalszych prac nad pojazdem szybko zrezygnowano, aby nie zmniejszać produkcji bardziej przydatnych czołgów. Los prototypów nie jest do końca znany. Jeden Heuschrecke 10 został przejęty przez Amerykanów i zabrany do Aberdeen Proving Grounds, gdzie po testach, umieszczono go w muzeum. Znajdował się tam do jego likwidacji, po czym w 2012 roku trafił do Fort Sill Field Artillery Museum, gdzie po latach odrestaurowano go.

    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)
    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)

    Heuschrecke 10 był ciekawym pojazdem, który mógł okazać się przydatny w normalnych działaniach wojennych jako pojazd wsparcia. W pogarszającej się sytuacji na froncie, w jakiej znajdowała się niemiecka armia, taki pojazd był zbędnym kosztem. Wyprodukowanie takiego działa samobieżnego było tak samo kosztowne jak w przypadku czołgu, a podczas walki, był to typowy pojazd wsparcia, nieprzystosowany do zwalczania czołgów.

    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)
    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)
    Heuschrecke 10 (fot. Ben Sherman)
    Heuschrecke 10 (fot. Ben Sherman)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleHotel na wyjazd biznesowy nad morze
    Next Article USS Shenandoah – pierwszy sterowiec szkieletowy US Navy
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 listopada 20237 Mins Read94 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    19 listopada 20237 Mins Read2 Views

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    By Michał Banach0
    18 listopada 20235 Mins Read74 Views

    A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy

    By Michał Banach2
    14 listopada 20235 Mins Read353 Views

    ORP Gryf – największy okręt wojenny II RP

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    30 listopada 2023

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 października 20239 Mins Read

    Pancerniki typu España – jedyne hiszpańskie dreadnoughty

    Zbudowane w latach 1909-1921 trzy hiszpańskie pancerniki typu España – España, Alfonso XIII i Jaime…

    Artykuły
    4 stycznia 20203 Mins Read

    Fort Jefferson na Florydzie

    Zbudowany na niewielkich wysepkach u wybrzeży Florydy Fort Jefferson jest jednym z najciekawszych amerykańskich fortów.…

    Fotografia
    11 lipca 20162 Mins Read

    Pionierzy na fotografii Wiktora Bułły – zdjęcie

    W 1937 roku, radziecki fotograf Wiktor Bułła wykonał jedno z najsłynniejszych zdjęć przedstawiających radzieckich pionierów,…

    Artykuły
    4 października 20207 Mins Read

    Pałac w Mosznej

    Pałac czy zamek? Co znaczy niemieckie słowo „Moschen”? Co ma wspólnego hotel ze szpitalem nerwic?…

    Artykuły
    13 sierpnia 20202 Mins Read

    Eksperymentalny samolot wysokościowy SNCAC NC.3021 Belphégor

    Zbudowany krótko po zakończeniu II wojny światowej, francuski eksperymentalny samolot badawczy SNCAC NC.3021 Belphégor miał…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.