SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niemieckie działo samobieżne Heuschrecke 10
    Niemieckie działo samobieżne Heuschrecke 10
    Niemieckie działo samobieżne Heuschrecke 10
    Artykuły

    Niemieckie działo samobieżne Heuschrecke 10

    Michał BanachBy Michał Banach30 czerwca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas II wojny światowej Niemcy zaprojektowali wiele oryginalnych pojazdów bojowych i dział samobieżnych. Heuschrecke 10, a właściwie 10.5 cm leFH 18/1 auf Waffenträger GW IV b wyróżniał się unikalna konstrukcją wieży, która mogła być demontowana i wykorzystywana stacjonarnie bez pojazdu.

    Już w 1939 roku niemiecka armia rozważała koncepcję wykorzystania specjalnych dział samobieżnych, które miały być w praktyce jedynie nosicielami uzbrojenia – po dotarciu na front, działo miało być łatwo demontowane i wykorzystywane stacjonarnie. Na początku 1940 roku do eksploatacji trafiła próbna seria pojazdów oznaczonych jako Sd.Kfz 165/1 (warto dodać, że oznaczenie Sd.Kfz 165 nosiło działo samobieżne Hummel, które było jednak całkowicie inną konstrukcją), które miały układ konstrukcyjny zbliżony do docelowego, ale pozbawione były mechanizmu demontażu wieży. Zbudowano 10 pojazdów przedseryjnych, a kolejnych 200 zamówiono, ale ostatecznie nie rozpoczęto produkcji seryjnej.

    Prototypy samobieżnej haubicy z działem kalibru 105 mm
    Prototypy samobieżnej haubicy z działem kalibru 105 mm

    Na podstawie doświadczeń z ich eksploatacji, w 1941 roku rozpoczęto prace nad kolejnymi prototypami. Równolegle powstawały projekty w zakładach Kruppa i Rheinmetall-Borsig, różniące się podwoziem i szczegółami konstrukcji. Ze względu na niski priorytet programu, dopiero w 1943 roku powstały 3 prototypy pojazdów Kruppa, oznaczone jako 10.5 cm leFH 18/1 auf Waffenträger GW IV b (Heuschrecke 10), a w marcu 1944 roku ukończono prototyp Rheinmetall-Borsig, oznaczony jako 105 mm leFH 18/40/2 auf Geschützwagen III/IV.

    Pojazdy miały bardzo zbliżoną konfigurację, ale różniły się zastosowanym podwoziem (w obu przypadkach wywodziło się ono z podwozi czołgów PzKpfw IV), oraz szczegółami konstrukcji. Prototyp Kruppa miał mocniejszy dwunastocylindrowy silnik Maybach HL 108 o mocy 250 KM, był nieco lżejszy – 23 tony i mniejszy od pojazdu Rheinmetall-Borsig. Opancerzenie pojazdów było zbliżone i zapewniało podstawową ochronę. Oba pojazdy wykorzystywały również inne wersje haubicy kalibru 105 mm.

    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)
    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)
    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)
    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)

    Cechą wspólną była natomiast konstrukcja wieży, która mogła być wykorzystywana zarówno normalnie, na pojeździe, jak i demontowana. Po demontażu możliwe było jej holowanie na specjalnym wózku, lub zainstalowanie na stacjonarnym stanowisku ogniowym. Pozbawiony wieży pojazd miał natomiast służyć jako transporter amunicji albo ciągnik ewakuacyjny.

    Pod koniec 1944 roku podjęto decyzję o zmianie podwozia w Heuschrecke 10 na Geschützwagen IV, jednak z powodu sytuacji na froncie z dalszych prac nad pojazdem szybko zrezygnowano, aby nie zmniejszać produkcji bardziej przydatnych czołgów. Los prototypów nie jest do końca znany. Jeden Heuschrecke 10 został przejęty przez Amerykanów i zabrany do Aberdeen Proving Grounds, gdzie po testach, umieszczono go w muzeum. Znajdował się tam do jego likwidacji, po czym w 2012 roku trafił do Fort Sill Field Artillery Museum, gdzie po latach odrestaurowano go.

    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)
    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)

    Heuschrecke 10 był ciekawym pojazdem, który mógł okazać się przydatny w normalnych działaniach wojennych jako pojazd wsparcia. W pogarszającej się sytuacji na froncie, w jakiej znajdowała się niemiecka armia, taki pojazd był zbędnym kosztem. Wyprodukowanie takiego działa samobieżnego było tak samo kosztowne jak w przypadku czołgu, a podczas walki, był to typowy pojazd wsparcia, nieprzystosowany do zwalczania czołgów.

    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)
    Heuschrecke 10 (fot. Michał Banach)
    Heuschrecke 10 (fot. Ben Sherman)
    Heuschrecke 10 (fot. Ben Sherman)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHotel na wyjazd biznesowy nad morze
    Next Article USS Shenandoah – pierwszy sterowiec szkieletowy US Navy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.